Kosten accountant

Kosten accountant Een goede accountant kan u in 2020 veel geld opleveren en is zijn prijs waard. Wat kost een accountant eigenlijk? Wat doet een accountant voor de kosten die u maakt? Wat is bovendien het verschil tussen een AA accountant en een RA accountant (registeraccountant)? Zoekt u een baan, dan is de accountancy misschien wel wat voor u. Een accountant doet meer dan alleen de boekhouding of een jaarverslag goedkeuren. Wat is het salaris van een accountant?

Wat kost een accountant?

Wat doet een accountant voor u?

Een goede accountant is uw financiële vraagbaak, bedrijfseconomisch en fiscaal. Hij of zij verzamelt informatie, controleert, analyseert en adviseert uw bedrijf en onderneming. De accountant is gespitst op fraude en zal zorgen voor een inzichtelijke en correctie administratie. De accountant geeft uw bedrijf een goedkeurende accountantsverklaring als de jaarrekening juist is en volledig beeld geeft van de financiële stand van zaken. De accountant is ook zo veel mogelijk een generalist. Niet voor niets is er veel vraag naar accountants. In het voorjaar controleert de accountant de boeken en cijfers en kunt u een goedkeurende accountantsverklaring krijgen als alles in orde is.

Is elke accountant hetzelfde?

Neen, niet elke accountant is hetzelfde. Niet qua werkwijze en ook niet qua positie. Grote bedrijven hebben meerdere interne accountants die het bedrijf goed kennen en precies weten bij wie ze zijn moet voor informatie. Veel vaker is een accountant werkzaam bij een accountantskantoor of zelfstandig werkzaam en wordt hij voor klussen ingehuurd.

De AA accountant

De AA accountant is een Accountant Administratieconsulent. De opleiding bestaat uit een theorie- en praktijkgedeelte. Het theoriedeel is bestaat uit twee delen:
  • De hbo bacheloropleiding accountancy.
  • De hbo post-bacheloropleiding AA.

praktijk

Het praktijkgedeelte doorloopt een AA accountant als werknemer binnen een accountantskantoor (geen stage dus). Deze accountant is vooral gespecialiseerd in het midden- en kleinbedrijf, wat het werk zeer gevarieerd maakt. De AA accountant stelt de jaarrekening op, beoordeelt die en controleert die en geeft de goedkeurende verklaring af. Hij kan u adviseren op tal van terreinen van financiële, bedrijfseconomische, fiscale en juridische aard. De AA accountant is aangesloten bij Koninklijke Nederlandse beroepsorganisatie van accountants (NBA).

De RA accountant

De RA accountant is een registeraccountant met een universitaire opleiding en een Master en Post Mastertitel in de accountancy:
  • De bachelor of science opleiding accountancy.
  • De master of science opleiding accountancy.
  • De post-masteropleiding RA.

praktijk

Ook hier doorloopt u het praktijkgedeelte binnen een accountantskantoor. De RA accountant is aangesloten Koninklijke Nederlandse beroepsorganisatie van accountants (NBA). Een RA treft u vooral bij de grote bedrijven en multinationals. Het werkgebied is anders dan die van de AA accountant, maar de bevoegdheden zijn aan elkaar gelijk (een accountantsverklaring afleggen, handtekening zetten op een jaarrekening).

Kosten accountant

Dan het salaris. Op de vraag wat de kosten van een accountant zijn is niet zo maar een antwoord te geven. Sommige vragen 90 euro per uur, maar dat kan ook flink oplopen naar een paar honderd euro per uur. Bovendien is niet elke jaarrekening dezelfde, omdat niet elke administratie dezelfde is. Daardoor zal een accountant met de ene klus veel langer bezig zijn dan met de andere. Verder maakt het uit of u iemand neemt met veel ervaring bij een gerenommeerd bureau, of dat het om wat eenvoudiger klussen gaat en u dus iemand met minder ervaring kunt inhuren. Daarom is het zeer aan te raden om van te voren een aantal offertes aan te vragen en vooraf te bepalen of u iemand per uur of per taak of klus betaalt. Ook via het internet kunt u offerte aanvragen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kosten accountant"

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 13-08-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!