InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Het beroep assistent accountant

Het beroep assistent accountant

Het beroep assistent accountant Een assistent accountant is werkzaam op een accountantskantoor, of een administratiekantoor. Vanaf het VMBO kun je doorstromen naar de MBO opleiding niveau 4 tot Assistent Accountant. Om dit beroep uit te kunnen oefenen is het belangrijk dat je feeling hebt met cijfers. Een assistent accountant heeft veel goede doorgroeimogelijkheden, in verschillende richtingen. Uiteraard is het doorgroeien qua salaris ook erg aantrekkelijk in dit beroep.

De assistent accountant

Een assistent accountant is werkzaam bij een accountantskantoor of bij een administratiekantoor. In dit beroep werk je in veel gevallen alleen zelfstandig.

Als assistent accountant werk je veelal voor bedrijven en ondernemers. Het beroep assistent accountant is veel omvattend. In sommige gevallen doe je de volledige administratie van een klant, terwijl je in andere gevallen alleen de administratie voor hen controleert. Aan het einde van de maand moeten er altijd een balans en een winst- en verliesrekening worden opgesteld. Ook dit voor je voor de klant uit. Zo kan de klant iedere maand precies zien hoe het ervoor staat met zijn financiën. Verder moet er jaarlijks een belastingaangifte worden verzorgd voor de klant, en een jaarrekening worden opgesteld. Wat je precies allemaal voor een klant doet, kan per klant verschillend zijn. Het is belangrijk om kennis te hebben van de bedrijven waarvoor je werkt. Zo kun je je beter verplaatsen in de situatie van de klant. Iets dat erg belangrijk is wanneer je werkt met informatie die voor een kalnt zo van belang is.

In het beroep Assistent accountant heb je veel contact met klanten. Als Assistent accountant ben je namelijk een vraagbaak voor al hun financiele kwesties. Ook kan het zijn dat je zelf contact zoekt met de klant, omdat er meer informatie benodigd is over een zaak. Vooral aan het einde van een periode (maand, kwartaal of jaar), is het erg druk op een accountants- of administratiekantoor. Veel klanten willen dan weten hoe ze er financieel voor staan. Ook moeten de belastingaangiften vaak voor einde van de maand worden verstuurd. Deze periode kan dus behoorlijk druk zijn. Het is dan ook belangrijk dat je stressbestendig bent, en dat je om kunt gaan met de hoge werkdruk die dit beroep met zich meebrengt.

Vaardigheden

Om aan het werk te gaan als assistent accountant, moet je natuurlijk over een aantal verschillende vaardigheden beschikken.
  • Je werkt graag met cijfers
  • Je werkt graag met een computer
  • Je werkt nauwkeurig
  • Je bent goed in plannen
  • Je vindt het leuk om voor klanten te werken
  • Je vindt het leuk om dingen uit te zoeken

Vaak wordt dit beroep als 'saai' gezien. Maar voor mensen die beschikken over bovenstaande vaardigheden, is het juist een ontzettend uitdagend beroep.

Opleiding en salaris

Het startsalaris van een assistent accountant ligt tussen de 1550 en 1750 bruto per maand. Een opleiding tot assistent accountant kun je volgen op MBO niveau 4. Deze opleiding duurt tussen de 2,5 en 4 jaar. Hoe lang de opleiding precies duurt, is afhankelijk van de methode die wordt gebruikt. Om deze opleiding te kunnen volgen, moet je in het bezit zijn van de kaderberoepsgerichte-, gemengde of theoretische leerweg van het vmbo. Ook als je een overgangsbewijs hebt van 3 havo of vwo naar 4 havo of vwo kun je met deze opleiding beginnen.

Doorgroeimogelijkheden

Wanneer je de opleiding tot assistent accountant hebt voltooid, kun je gemakkelijk doorstromen tot een opleiding in deze richting op HBO niveau. Voorbeelden van HBO opleidingen die aansluiten bij dit beroep zijn HBO Accountancy, HBO Bedrijfseconomie en HBO Fiscale economie. Iemand die het beroep accountant op HBO niveau uitoefent, kan maandelijks rekenen op een bruto salaris van circa 3500. Uiteraard is het salaris wel afhankelijk van de exacte opleiding, en werkervaring
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Carrieretijger
  • MBO opleidingen

Reageer op het artikel "Het beroep assistent accountant"

Infoteur: Denn
Laatste update: 14-11-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!