InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > ZZP: voordelen & nadelen

ZZP: voordelen & nadelen

ZZP: voordelen & nadelen Steeds meer mensen kiezen voor het zelfstandig ondernemerschap, al dan niet noodgedwongen. ZZP’er worden is niet altijd meer een keuze: soms is het de enige mogelijkheid om inkomen te genereren. Wat zijn de voordelen en nadelen het zelfstandig ondernemerschap? Hoe kan men ZZP'er worden?

ZZP’er: Zelfstandige Zonder Personeel

ZZP’er is de afkorting van Zelfstandige Zonder Personeel. De termen ZZP’er en freelancer betekenen hetzelfde. Freelancer wordt vaker gebruikt in de creatieve sector. Een ZZP’er laat zich inhuren door een bedrijf of opdrachtgever. Die betaalt daar een vast tarief of uurtarief voor. Bij het inhuren van een ZZP'er is het van belang dat de ZZP’er een VAR-verklaring kan overleggen, om te voorkomen dat de opdrachtgever problemen krijgt met de Belastingdienst en (met terugwerkende kracht) belasting moet betalen en premies moet afdragen.

ZZP’er worden

Wie ZZP’er wil worden, moet zich laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel (Kvk). De Kvk verstuurt de gegevens naar de Belastingdienst. Als ZZP’er betaal je belasting over “inkomsten uit overige werkzaamheden”. Zakelijke kosten zijn aftrekbaar van het belastbaar inkomen.

Voordelen ZZP

Het bestaan van een ZZP’er brengt een groot aantal voordelen met zich mee: flexibele werktijden, je bepaalt zelf wanneer en voor wie je werkt en stelt je eigen tarief vast.

Flexibele werktijden

Je bent eigen baas, dus je bepaalt je eigen werktijden. Ben je geen ochtendmens? Prima. Je hoeft niet om acht uur op kantoor te zijn en je kunt de tijd naar eigen inzicht in te delen.

Vrijheid

ZZP’er kennen een hoge mate van vrijheid. Ze zijn niet gebonden aan werktijden en er is geen werkgever die hen op de vingers tikt. Je hebt bovendien de vrijheid om bepaalde opdrachten al dan niet te accepteren.

Eigen prijs bepalen

ZZP’er bepalen hun eigen tarief. En soms, wanneer zij succesvol zijn, valt er te kiezen uit het aantal opdrachten.

Nadelen ZZP

Onzekerheid

Als ZZP’er heb je geen garantie dat er na de klus een volgende klus wacht. Het aantal opdrachten kan flink teruglopen, waardoor je inkomen aanzienlijk daalt. Dat zogenaamde risico is een onzekere factor waar sommige ondernemers op kicken.

Geen recht op WW-uitkering

Zelfstandig ondernemers hebben geen recht op een WW-uitkering, omdat zij niet in loondienst werken. Ze bouwen geen (fictieve) arbeidsjaren op. Het enige sociale vangnet waarop je kunt terugvallen, is de bijstand. Daar gelden echter strenge voorwaarden voor. Veel ZZP’ers kiezen er dan ook voor om zich particulier te verzekeren of ze vormen samen een fonds.

Verzekering voor arbeidsongeschiktheid

Een zelfstandig ondernemer moet zelf verzekeringen afsluiten. Verzekeringen voor arbeidsongeschiktheid, verzekeringen voor aansprakelijkheid…

Opdrachten werven

Een ZZP’er moet actief zijn in acquisitie: het werven van opdrachten. Netwerken is een belangrijke competentie in het ZZP-bestaan. Je moet dus wel jezelf de markt in kunnen prijzen.

Zelf belasting afdragen

Het is een hele omschakeling, van loondienst naar het zelfstandig ondernemerschap. Het is niet langer de werkgever die inkomstenbelasting en premies afdraagt, maar je bent daar zelf verantwoordelijk voor. Een aanzienlijk deel van het inkomen komt in handen van de fiscus. Je kunt dan ook verrast worden door een forse belastingaanslag. Het is verstandig om een deel van het inkomen daarvoor te reserveren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eenmanszaak: voordelen & nadelenEenmanszaak: voordelen & nadelenDe oprichting van een eenmanszaak is eenvoudig, zonder veel formaliteiten. U bent zelf eigenaar en kunt uw beleid naar e…
Arbeidsongeschiktheidsrisico voor de ondernemerArbeidsongeschiktheidsrisico voor de ondernemerVeel mensen dromen ervan om zelfstandig ondernemer te worden. Men denkt vaak dat men als zelfstandig ondernemer meer vri…
Meest gestelde vragen van ondernemers aan de BelastingdienstMeest gestelde vragen van ondernemers aan de BelastingdienstVooral als startende ondernemer hebt u veel vragen aan de Belastingdienst. Ondernemen wijkt sterk af van het werkzaam zi…
Het succes van de franchise-formuleHet succes van de franchise-formuleSteeds meer starters kiezen voor het lidmaatschap van een franchiseketen. De franchise-formule heeft zich immers in deta…
In loondienst of zelfstandig ondernemerschapIn loondienst of zelfstandig ondernemerschapDe meeste zelfstandigen zouden niet meer anders willen. Eigen baas zijn geeft de volledige vrijheid om te doen waar u go…
Bronnen en referenties
  • Zzp-nederland.nl

Reageer op het artikel "ZZP: voordelen & nadelen"

Reactie

Leen, 09-12-2015 08:36 #1
Geachte heren, is het zinvol om naast een betrekking ook zzp-er te zijn? Ik denk hierbij aan het verzekeren etc. De baas betaalt dan de premies.
In mijn geval zou het gaan om naast het vaste werk zzp werk te doen in de muziek als begeleidend musicus.
Graag uw reactie.

dank u.

Leen

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 20-12-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: ZZP'er worden
Reacties: 1
Schrijf mee!