InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat wel en niet mag bij een sollicitatiegesprek

Wat wel en niet mag bij een sollicitatiegesprek

Wat wel en niet mag bij een sollicitatiegesprek Bij een sollicitatiegesprek komt veel kijken. Je zult veel vragen krijgen van je toekomstige werkgever en mocht je geselecteerd worden zal hij je gegevens controleren alvoor je aan je baan kunt beginnen. Maar wat mag eigenlijk nu wel en niet gevraagd en gecontroleerd worden bij een sollicitatiegesprek?

De sollicitatiecode

In de sollicitatiecode wordt de nadruk gelegd op de mededelingsplicht van de sollicitant. De sollicitatiecode is als volgt:"De sollicitant vrschaft de arbeidsorganisatie de informatie die een waar en getrouw beeld geeft van zijn vakbekaamheid (opleiding, kennis en ervaring) en hij houdt geen informatie achter waarvan hij weet of behoort te weten dat deze van belang is voor de verfulling van de vacante functie waarop hij solliciteert".

Wel of niet antwoorden

Volgens de wet ben je niet verplicht om als sollicitant op een vraag te antwoorden. Natuurlijk moet je er dan rekening mee houden dat je toekomstige werkgever hier consequenties aan kan verbinden en kan besluiten je niet aan te nemen. Echter, niet bij alle soorten vragen is dit het geval. Vraagt je werkgever je bijvoorbeeld naar je kinderwens (of je zwanger gaat worden of het al bent, bijvoorbeeld), dan hoef je hier niet op te antwoorden, en je werkgever mag hier ook geen consequenties aan verbinden. Deze vraag kan namelijk leiden tot een "verboden onderscheid op basis van geslacht".

Wat mag wel worden gevraagd

  • Informatie met betrekking tot communicatie, bijvoorbeeld naam, adres, telefoonnummer, etc.
  • Nationaliteit, geboorteplaats
  • Informatie over opleidingen, cursussen, stages die je gevolgd hebt.
  • Informatie met betrekking tot de functie waar je op solliciteert.
  • Informatie met betrekking tot de aard en inhoud van je huidige en vorige banen
  • Informatie met betrekking tot legitimatie

De screening

Na een sollicitatiegesprek, zal de werkgever eerst de gekozen kandidaat gaan "screenen". In de meeste gevallen zullen hierbij je referenties worden gecontroleerd. Hoever mag een werkgever gaan voor zo'n screening van een sollicitant?
Volgens de nieuwe privacywet die in 2018 is ingegaan moet een werkgever zorgvuldig omgaan met de gegevens van een sollicitant. Alleen informatie die verband houdt met de functie zelf mag worden opgevraagd. De informatie mag geen inbreuk maken op de privacy van de sollicitant. Werkgevers maken ook steeds meer gebruik van het internet om sollicitanten te screenen. Houdt er dus rekening mee dat wat je op je Facebook, Twitter en LinkedIn achterlaat, ook gevonden ka worden door potentiële werkgevers. Volgens de sollicitatiecode mag een werkgever gegevens over je inwinnen bij derden. Hiervoor moet hij echter wel van tevoren toestemming aan je vragen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het natrekken van referenties.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Adabara, Pixabay
  • www.managementsupport.nl

Reageer op het artikel "Wat wel en niet mag bij een sollicitatiegesprek"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 31-05-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!