InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Schrijf de beste sollicitatiebrief

Schrijf de beste sollicitatiebrief

Schrijf de beste sollicitatiebrief Voor je nieuwe baan wil jij uitgekozen worden om op gesprek te komen. Dat doe je met een geweldige sollicitatiebrief. Lees verder en leer hoe je die schrijft.

Spelling

Veel mensen onderschatten hoe belangrijk taalgebruik is in een sollicitatiebrief. Een taalfout kan het verschil betekenen tussen een baan wel of niet krijgen - of zelfs tussen wel of niet uitgenodigd worden op gesprek.

Neem jezelf serieus

Als je een sollicitatiebrief met taalfouten opstuurt, schept dat een bepaalde verwachting. Een negatieve, in dit geval. Je sollicitatiebrief is namelijk iets waar je veel tijd en aandacht aan besteedt, als het goed is. Als je met al die tijd en aandacht dan nog geen foutloze brief kunt aanleveren, dan zal je eventueel toekomstige baas niet staan te springen om jou. Want wat als je er een dag wat minder bij bent met je gedachten? Maak je dan nog meer slordige fouten?

Taal in niet-talige beroepen

Solliciteer je naar een functie in de bouw, of ga je voor een andere baan waarvoor je geen tot weinig schriftelijke taalvaardigheden nodig hebt? Je zou dan kunnen denken dat het niet nodig is om je sollicitatiebrief foutloos te versturen. Het tegendeel is waar. Zoals gezegd wil je serieus worden genomen. Als je vervolgens een brief inlevert waar veel taalfouten in staan, kiest iemand eerder voor een brief die wél foutloos is. Zo loop jij dus een baan mis!

Vraag om hulp

Is je taalgebruik erg slecht? Laat dan je brief nakijken door iemand die er verstand van heeft. Probeer vervolgens ook zelf te kijken naar de wijzigingen die diegene aanbrengt in je brief. Daar leer je weer van!

Aanhef en afsluiting

Begin je je brief het 'Geachte', dan sluit je de brief af met 'Hoogachtend'. Begin je de brief met 'Beste', dan kun je de brief afsluiten met 'Met vriendelijke groet'. Met 'Geachte' beginnen en vervolgens afsluiten met 'Met vriendelijke groet' wordt vaak gedaan, maar is niet gepast. Het begin en het eind van de brief moeten tenslotte op elkaar aansluiten.

Mevrouw of heer?

Soms weet je niet wie je brief gaat lezen. Lees voordat je een aanhef gebruikt in zo'n geval eerst wat meer over het bedrijf. Zijn er meer vrouwen of juist meer mannen actief? Oftewel: hoe groot is de kans dat je juist een man of een vrouw je brief stuurt? Is de kans groter dat je een vrouw aanspreekt, begin dan met 'mevrouw/heer'. Is de kans groter dat je juist een man aanspreekt, begin dan met 'heer/mevrouw'. Het zijn echt de kleine dingen die het doen!

Kort en krachtig

Stel je voor dat je de hele dag sollicitatiebrieven leest. Zou je dan liever een korte, duidelijke brief willen of een lange, uitgebreide?

Laat je cv-informatie weg

De informatie uit je cv staat in je cv. Laat dit ook daar. Je hoeft in je sollicitatiebrief niet uitgebreid te vertellen wat men in je cv ook al kan lezen. Zie je sollicitatiebrief als een persoonlijke versterking van je curriculum vitae. Je stelt jezelf dus voor in je brief, en eventueel licht je iets toe wat op je cv staat. Een opsomming maken van alle ervaring en/of opleidingen die op je cv staan zal echter niet professioneel en zakelijk overkomen.

Verras!

Wil je dat jouw sollicitatiebrief eruit springt, verras dan! Dit doe je met je originele beginzin.

In de ... van [datum] las ik uw vacature...

Een openingszin is erg belangrijk. Het is een eerste indruk die je niet meer ongedaan kunt maken. Officieel zou je in deze zin moeten noemen waar je de vacature hebt gevonden. Heeft de werkgever hier iets aan? Nee, tenzij je bijvoorbeeld voor de krant wilt werken en je de vacature in de krant hebt gelezen. Zo weet je werkgever dat je hun krant sowieso leest en dat kan een pré zijn. Tegenwoordig worden vacatures echter vaak op internet geplaatst en gevonden. Hierbij voegt het niets toe om dit te vermelden. Tja, leuk dat je op internet zit, maar... dat zit toch iedereen?

Vermaak de lezer

Een goede beginzin of zelfs een goede eerste alinea pakt een lezer gelijk. Vermaak de lezer en maak er een (kort!) verhaaltje van.

Als kind liep ik altijd langs ijskraam Kokos. Als ik genoeg zakgeld had gespaard, kocht ik er een ijsje. Er was één meisje achter de kassa dat altijd lachte en waardoor ik nog vaker terug wilde komen. Nu ik ouder ben, zou ik graag die leuke medewerker willen zijn voor wie klanten voor terugkomen. Ik denk zeker dat ik het in me heb.

Je kunt je verhaal toepassen op elke branche. Wil je marketeer worden? Vertel dan hoe jij als klant wordt verleid om extra's te kopen en hoe je je meer hebt verdiept in waarom dit zo is. Vervolgens leg je uit waarom jij juist bij dit bedrijf wilt werken (omdat zij steeds zo goed zij in jou overhalen en jij nog aanvullende ideeën hebt om dit te versterken). Kortom: laat je brief leven, stop er een verhaal in.

Stuur geen brief, maar...

... een filmpje

Stel jezelf voor middels een filmpje. Zorg er wel voor dat dit er professioneel uitziet. Je valt door een filmpje op en iemand heeft gelijk een goede indruk van je.

... een tweet

Solliciteren via Twitter, waarom niet? Zorg dat je twitterprofiel er top uitziet (lees eventueel eerst de special over social media) en reageer vervolgens op vacatures van bedrijven.

... een website

Maak een website. Hierop laat je zien waarom jij zo geschikt bent voor je droombaan. Vervolgens stuur je de website mee met je cv.

Verplaats je in de lezer

Wat zou jij willen horen van iemand die kwam solliciteren? Wat zou jou in een brief aanspreken? Verplaats je in degene die jouw brief gaat lezen en ontdek wat er nog beter kan aan je sollicitatiebrief.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Open sollicitatiebrief schrijvenOpen sollicitatiebrief schrijvenEen open sollicitatiebrief wordt vaak geschreven voor het vinden van een stageplaats. Maar ook op de arbeidsmarkt kan ee…
Online solliciterenOnline solliciterenTegenwoordig is een online sollicitatiebrief eerder regel dan uitzondering. Toch is online solliciteren ook aan conventi…
Het kopen van een sollicitatiebriefHet kopen van een sollicitatiebriefDe sollicitatiebrief en je CV zijn het visitekaartje wat je uitstuurt naar een bedrijf wanneer je solliciteert. Op basis…
Solliciteren we in de toekomst via de webcam?Solliciteren we in de toekomst via de webcam?De al jarenlange traditie om een sollicitatiebrief te schrijven wanneer we belangstelling hebben voor een vacature wordt…
Originele sollicitatiebrief schrijvenOriginele sollicitatiebrief schrijvenSommige vacatures leveren tientallen sollicitanten op. Dan is het belangrijk om jezelf te onderscheiden van de andere ka…

Reageer op het artikel "Schrijf de beste sollicitatiebrief"

Reactie

Anne, 01-08-2014 12:43 #1
Wat een handige tips, dankjewel! Dit artikel komt bij mijn favorieten. Handig voor als ik binnenkort een sollicitatiebrief moet schrijven bij het zoeken naar een stage. :-)

Infoteur: Maresa
Laatste update: 28-07-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Effectief werken
Reacties: 1
Schrijf mee!