InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Verboden vragen sollicitatiegesprek

Verboden vragen sollicitatiegesprek

Op grond van de Algemene Wet Gelijke Behandeling (AWBG) en de Sollicitatiecode mag je potentiële werkgever bepaalde vragen niet stellen tijdens een sollicitatiegesprek. Het gaat dan bijvoorbeeld om vragen over de gezondheid of zwangerschap van de sollicitant. Wat zijn “verboden vragen” tijdens het sollicitatiegesprek? En waarom zijn deze sollicitatievragen verboden?

Sollicitatiecode

Naast de AWGB bestaat er ook de Sollicitatiecode. Deze is opgesteld door de Nederlandse Vereniging voor Personeelsbeleid en bevat gedragsregels die concreet duidelijk maken hoe een zorgvuldige sollicitatieprocedure behoort te verlopen. De Sollicitatiecode houdt in dat een werkgever alleen vragen mag stellen die van belang zijn voor de functie en/of de functievervulling. Dat zijn vragen over kennis, ervaring en opleiding.

Vragen over gezondheid in sollicitatiegesprek

De selecteur mag tijdens het sollicitatiegesprek geen vragen stellen over de gezondheid van de sollicitant of over het ziekteverzuim bij de vorige werkgever. Deze regel is ingesteld om te voorkomen dat werkgevers alleen gezonde personen aannemen. Als een werkgever toch vragen stelt over de gezondheid of het ziekteverleden van de sollicitant, hoeft een sollicitant geen antwoord te geven.

Medische keuring toegestaan?

Een medische keuring is in de meeste gevallen verboden tijdens een sollicitatiegesprek. De Wet op de medische keuringen verbiedt aanstellingskeuringen. Een medische keuring is echter wel toegestaan als er bijzondere medische eisen gelden voor een bepaalde functie. Er mag dan alleen gekeken worden of de kandidaat voldoet aan de specifieke lichamelijke eisen voor die functie. Bovendien mag de werkgever alleen de laatste kandidaat naar de keuring sturen.

Verboden sollicitatievragen tijdens sollicitatiegesprek

Welke vragen zijn verboden in een sollicitatiegesprek? Hieronder worden een aantal voorbeelden gegeven van verboden sollicitatievragen.
  • Ben je zwanger?
  • Heb je een kinderwens?
  • Ben je gelovig?
  • Wat is je seksuele geaardheid?
  • Ben je getrouwd?
  • Steunt je gezin je in je beroep?
  • Was je vaak ziek tijdens je vorige functie?
  • Wat is de langste periode dat je ooit afwezig bent geweest tijdens uw vorige baan?
  • Ben je lid van een politieke partij?
  • Heb je een huurhuis of een koopwoning?
  • Doe je mee aan de Ramadan?

Klacht over sollicitatieprocedure

Als je als sollicitant een klacht hebt over de manier waarop je bent behandeld tijdens de sollicitatieprocedure, kun je een klacht indienen bij de Commissie Gelijke Behandeling of bij de Commissie Klachtenbehandeling Aanstellingskeuringen. Beide commissies onderzoeken de zaak en komen met een oordeel. Dit oordeel is overigens niet bindend.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Arbeidsrecht en sociale zekerheid - L. Janssen
  • Carrieretijger
  • Leren.nl

Reageer op het artikel "Verboden vragen sollicitatiegesprek"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 22-04-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!