InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Redenen om baan op te zeggen

Redenen om baan op te zeggen

Redenen om baan op te zeggen De website Neemontslag.nl heeft tien redenen gedefinieerd om ontslag te nemen. In de praktijk werkt het niet zo, want ontslag nemen heeft de nodige gevolgen. Ik heb in dit artikel bespreek ik de naar mijn mening beste redenen om toch uw baan op te zeggen. Vele werknemers dromen ervan om hun baan op te kunnen zeggen, maar er moet toch maandelijks geld binnen blijven komen. Mogelijk is het opzeggen van uw baan te rigoureus indien u nog geen vervangende bron van inkomsten hebt. Onderstaand treft u een aantal redenen aan om uw huidige baan toch op te zeggen, ondanks de consequenties.

Relatie met de manager is onherstelbaar beschadigd

Uw relatie met uw manager kan cruciaal zijn voor uw toekomst in de huidige functie. Op het moment dat de verhoudingen verstoord zijn, maakt u namelijk een veel grotere kans op slechte beoordelingen. Carrièrekansen en promoties zijn voor een groot deel afhankelijk van de gunfactor. Indien uw leidinggevende u niet mag, zal uw carrière er anders uit komen te zien.

De functie geeft teveel stress

Een drukke baan hebben is opzich goed. De tijd zal sneller gaan als u goed bezig blijft. Aan de andere kant moet het wel werkbaar blijven. Teveel stress en druk vergroot de kans op een burnout. U kunt niet altijd onder grote spanning en druk blijven staan. Na korte tijd of in de loop der jaren zal het weerslag hebben op uw gezondheid. Dit zou een goede reden kunnen zijn om op zoek te gaan naar een andere functie, maar u kunt beter eerst in overleg gaan met de leidinggevende om de situatie te verbeteren.

Met tegenzin naar het werk

Iedereen gaat wel een keer met tegenzin naar het werk, maar dit moet geen standaard situatie worden. Indien u op zondagavond niet kunt slapen omdat u de volgende dag weer aan het werk moet, zal de situatie toch moeten veranderen. Dit gaat u namelijk geen jaren volhouden.

Het bedrijf verkeert in een zwakke financiële positie

Op het moment dat het financieel fout dreigt te gaan met uw werkgever, kunt u beter al op zoek gaan naar een andere functie. U kunt namelijk op deze manier voorkomen dat u op straat wordt gezet. Daarnaast kunt u op deze manier ook voorkomen dat u voor een vergelijkbare functie bij een ander bedrijf moet concurreren met uw voormalige collega’s na een faillissement van de voormalige werkgever.

Uw tijdelijk contract gaat waarschijnlijk niet verlengd worden

Op het moment dat u vermoedt dat uw tijdelijk contract niet verlengd gaat worden, moet u niet langer gaan afwachten en gelijk in actie komen. Het kan u namelijk langere tijd kosten om een andere functie te vinden. De belangrijkste reden is dat u beter kunt solliciteren vanuit een baan dan vanaf een situatie dat u geen werk meer hebt. Het komt voor de nieuwe werkgever namelijk beter over dat u niet zonder werk thuis zit.

Het werk biedt geen uitdagingen meer of is saai

Op het moment dat u geen plezier meer hebt in uw werk, zal het een zeer zware belasting worden. De meeste mensen moeten toch vier of vijf dagen in de week naar hun werk. Indien het werk geen uitdaging meer biedt, moet u op zoek gaan naar een baan waar u dat wel in kunt vinden.
Gerelateerde artikelen
Zelf ontslag genomen, wat zijn uw rechten?Zelf ontslag genomen, wat zijn uw rechten?Werknemers die zelf ontslag hebben genomen, hebben normaal gesproken geen recht op een WW-uitkering. Toch zijn er een pa…
Tijdelijk contract opzeggenEen tijdelijk contract loopt van rechtswege af, dus na afloop van de termijn die in het contract wordt genoemd. Het is e…
Je baan opzeggen: hoe zeg je je baan op?Je baan opzeggen: hoe zeg je je baan op?Je baan opzeggen, hoe doe je dat eigenlijk? Wie een andere baan vindt, is daar vaak blij mee. Maar wie een nieuwe dienst…
Vast contract of tijdelijk contract?Vast contract of tijdelijk contract?Een beslissing om van baan te switchen is vaak ook een besluit om weer een tijdelijk contract aan te gaan in plaats van…
Bijbaan of bijverdiensten: algemene tipsBijbaan of bijverdiensten: algemene tipsWanneer je bijverdiensten of een tweede baan nodig hebt is het nog niet zo eenvoudig om een keuze te maken voor een baan…
Bronnen en referenties
  • Neemontslag.nl

Reageer op het artikel "Redenen om baan op te zeggen"

Reactie

Paul Bruseker, 24-03-2017 14:07 #1
De redenen waarom medewerkers hun baan opzeggen is natuurlijk hartstikke interessant. Maar nog handiger is natuurlijk om te weten wat je hiertegen kan doen. Een aantal praktische tips gelezen hiervoor zijn:
1. Zorg voor doorgroeimogelijkheden. Ga slim om met inrichting van functies. Zorg dat medewerkers vaker kleine stapjes kunnen maken dan alleen een hele grote die vervolgens voor veel mensen niet haalbaar is.
2. Investeer in medewerkers. Dit helpt ook de organisatie beter te worden.
3. Maak duidelijk hoe medewerkers bij kunnen dragen aan de strategische doelstelling. Koppel hier meetbare doelen aan.
En het belangrijkste. Behandel iedereen zoals je ook zelf behandeld zou willen worden.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 25-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!