InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Nieuw werk zoeken na ontslag

Nieuw werk zoeken na ontslag

Nieuw werk zoeken na ontslag Het is vaak moeilijk om een baan te vinden, of om van werk te veranderen. Veel werkgevers nemen liever jonge, goedkopere werknemers aan. Boven de 45 jaar begint de leeftijd een rol te spelen, bij het zoeken naar werk. De kans op nieuw werk is groter binnen het eigen netwerk. Kennissen en vrienden kunnen u aanbevelen bij een bedrijf. Daarnaast is de eerste indruk die u maakt op mensen belangrijk. Ziet u er netjes en verzorgd uit? Hebt u zich verdiept in het bedrijf en komt u enthousiast en gedreven over? Dan maakt u een goede kans.

Ouderen en werk

Oudere werknemers veranderen minder vaak van baan dan jongeren omdat ze minder snel worden aangenomen. Tegenwoordig blijven ouderen vaak langer vitaal waardoor ze nog heel wat jaren volop kunnen meedraaien. Bovendien hebben ze meer ervaring dan de jongere werknemers, al vinden niet alle werkgevers dat een voordeel.

Werk zoeken na ontslag

Bemiddelingsbureaus zoals uitzendbureaus kunnen helpen bij het zoeken naar een geschikte baan. Voor veel mensen is het effectiever om oud-collega’s, familie of vrienden op de hoogte te brengen van hun plannen. Veel mensen vinden via hun persoonlijke contacten een andere baan.

Het uiterlijk

De indruk die u op mensen maakt wordt bepaald door uw uitstraling. Kleding, kleurkeuze, houding en presentatie spelen hierbij een rol. In welk opzicht onderscheidt u zich van andere sollicitanten? Met de juiste uitstraling en door uzelf goed te presenteren verhoogt u de kans op het krijgen van een baan. Verschijn altijd goed verzorgd en gekleed op een sollicitatiegesprek en probeer enthousiast en vitaal over te komen.

Toekomst gericht

Werkervaring wordt niet altijd door de werkgever als voordeel gezien. Werkgevers zijn bang dat de werknemer niet voldoende openstaat voor veranderingen. Wees toekomstgericht, bereidt om nieuwe wegen in te slaan, toon interesse en enthousiasme.

Intern solliciteren

Vaak wordt gezocht naar een andere baan bij een ander bedrijf, maar misschien zijn er bij de huidige werkgever ook mogelijkheden om over te stappen naar een andere functie. Als u uzelf wilt blijven ontwikkelen en evt. met een iets lagere functie genoegen kunt nemen, dan is het de moeite waard om het te proberen. U weet dan immers precies waar u aan toe bent.

Waar kunt u solliciteren?

Solliciteer niet alleen bij grote bedrijven. Familiebedrijven en kleine bedrijven letten vaak op andere dingen. Ze vinden ervaring en loyaal zijn aan het bedrijf belangrijk en kiezen daarom ook wel voor oudere werknemers.

Ontslag krijgen

Ontslag krijgen heeft vaak een grote impact op het welbevinden. Mensen die hun baan zijn verloren voelen zich vaak afgedankt. Om te voorkomen dat u in een negatieve spiraal terecht komt is het belangrijk om de situatie te aanvaarden. Negatieve gevoelens en gedachten mogen worden toegelaten, accepteer ze en laat het los. Een aanvaarde situatie geeft nieuwe energie bij het zoeken naar een andere baan en dat straalt u dan ook uit.

Voor een baan gaan

Het zoeken van een baan kost veel energie. Plan daarnaast dan ook geen andere tijdrovende dingen. Scholing kan ook evt. nog nadat u de baan hebt gekregen. Bij het solliciteren, kunt u aangeven dat u bereidt bent om cursussen te volgen. Gun uzelf de tijd om een baan te vinden die bij u past. Het kan wel een paar jaar duren. Trek afwijzingen niet persoonlijk aan en geef de moed niet te snel op.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nieuw werk zoeken na ontslag"

Infoteur: Liza
Laatste update: 18-11-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!