InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Bijbaan als pizzakoerier / bezorger

Bijbaan als pizzakoerier / bezorger

Bijbaan als pizzakoerier / bezorger Het werken als pizza koerier kan een leuke bijbaan zijn. Bekende pizzaria's als Dominos Pizza en New York Pizza zoeken altijd koeriers. De pizzakoerier staat bekend om zijn belabberde rijgedrag om de pizza snel en warm te kunnen leveren. Het werk van een pizzakoerier is echter een stuk meer dan dat! Hier kun je alles vinden over de taken van een pizza bezorger, het salaris dat je gaat verdienen en de voor- en nadelen van de bijbaan.

Functieomschrijving

Als pizzakoerier of pizza bezorger, ben je degene die het besteld eten van de keuken naar de klant brengt. Je bent het gezicht van het bedrijf waarvoor je werkt. Veel mensen bestellen eten online of via de telefoon. Ze komen dus met niemand anders in contact dan de bezorger of eventueel de telefoniste. Goede sociale vaardigheden zijn dan ook een pre voor deze bijbaan. Een pizza koerier heeft verschillende taken.

Bezorgen

Het bezorgen is de taak waarvan iedereen de pizza koerier, of ook wel ‘bezorger’ kent. Je krijgt een (aantal) bestellingen mee en moet deze bestellingen bezorgen bij de klant. Het eten gaat in een zogenaamde ‘hotbag’. Dit is een tas waarin het eten lekker lang warm blijft. Vervolgens ga je op pad. Je gaat naar het eerste adres, levert het eten en rekent af. Vaak heb je nog meerdere adressen mee, die in hetzelfde stadsdeel of wijk liggen.

Plannen

Als pizzakoerier weet je alle straten van je stad te vinden. Nouja, bijna allemaal. Al snel kom je erachter dat er systematiek in zit. Zo zijn de lage nummers vaak aan de kant van het centrum. Verder herken je straatnamen ook aan het deel waar de straat ligt. Zo heb je de ‘schildersbuurt’, ‘vogeltjesbuurt’, ‘franse buurt’, etc. Op het scherm in de winkel verschijnen de adressen, met de tijden waarop ze besteld zijn. Je bent in staat om zo snel een plan te maken. Je kiest een aantal adressen dat dicht bij elkaar in de buurt ligt, of op de route van een ander adres ligt en gaat deze adressen rijden.

Overige taken

Er zijn ook nog andere taken. Zo kan het zijn, als je tot sluitingstijd moet werken, dat je moet meehelpen met het poetsen van de winkel. Daarnaast is het doen van de afwas ook een van de bijkomende taken. Dit doe je wanneer er even geen ritjes zijn, of wanneer je moet wachten totdat je bestellingen klaar zijn. Het tanken van de brommer doe je ook zelf. Je bewaard het bonnetje in je portemonnee. Het bedrag op het bonnetje wordt later verrekend, je zult dit dus niet zelf hoeven te betalen. Om te kunnen werken als pizza bezorger, moet je in het bezit zijn van een geldig (brommer)rijbewijs. De minimumleeftijd is dan ook 16 jaar. Te jong? Kijk eens hier!

Wat ga ik verdienen

Wat je gaat verdienen ligt geheel aan je leeftijd en aan je werkgever. De sector waaronder je valt, is horeca. Verwacht dus geen denderend uurloon. Ook de zon- en feestdagen worden (bijna) niet extra uitbetaald. Wat wel van belang is, is de fooi die je verdiend. Als je veel fooi binnen haalt, verdien je al snel evenveel of zelfs meer dan een andere baan. Hoeveel fooi je krijgt is niet te voorspellen. Dit ligt aan het aantal ritjes dat je rijdt, het weer, het tijdstip en de plaats waar je werkt. Er zullen dagen bijzitten dat je €1,- fooi op een avond verdient, maar €20,- is natuurlijk ook mogelijk.

Voor en nadelen

Voordelen

  • Een baan met leeftijdsgenoten
  • Mogelijkheid op veel fooi
  • Leuke flexibele werkplek
  • Buiten in de open lucht werken
  • Veel vrijheid, geen baas die op je vingers kijkt

Nadelen

  • Ook met slecht weer in de buitenlucht werken
  • Werktijden zijn altijd ’s avonds
  • Uurloon is niet erg hoog
  • Het werk kan gevaarlijk zijn (deelname aan het verkeer en ’s avonds alleen op straat)
  • Na een tijd werken is je liefde voor pizza verdwenen

Lees verder

© 2011 - 2017 Timkraai, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bijbaan als pizzakoerier / bezorger"

Reacties

Hero, 10-07-2017 10:39 #2
Ik zou graag pizzabezorger op een elektrische fiets willen worden. Kan dat als je 14 bent?

Mathijs, 11-04-2017 17:11 #1
Ik zou dit graag doen maar ik weet niet bij welke pizzaria en bij welke site ik moet zijn.

Infoteur: Timkraai
Laatste update: 01-05-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 2
Schrijf mee!