InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > 10 goede eigenschappen van een manager

10 goede eigenschappen van een manager

10 goede eigenschappen van een manager U heeft een bedrijf en bent geïnteresseerd in het aannemen van een manager die in staat zal zijn om u te helpen in het ontwikkelen van het bedrijf, dat u vanaf de grond heeft opgebouwd. U moet kiezen uit vele sollicitaties. Maar hoe weet u welke persoon u moet selecteren? Een manager moet beschikken over een aantal eigenschappen. Door erachter te komen of de sollicitant deze eigenschappen bezit, kunt u makkelijker een keuze maken. Voor de leesbaarheid van dit artikel zijn de personages mannelijk beschreven. De personages kunnen echter ook als vrouwelijk opgevat worden.

Het selecteren van een goede manager is geen gemakkelijke opgave. Vaak zijn er veel sollicitanten en lijken er meerdere kandidaten geschikt. Er zijn echter een aantal eigenschappen die een goede manager dient te bezitten. Aan de hand van deze eigenschappen kunt u de juiste manager selecteren.

1. Zelfwerkzaamheid

De persoon die u wilt aannemen moet kunnen werken zonder dat u er naar om hoeft te kijken. De persoon dient de fundamentele doelstellingen van het bedrijf te begrijpen en moet zijn eigen strategieën kunnen vormen om deze doelen te bereiken. De kandidaat dient iedere dag vol overgave te werken, zonder toezicht van zijn baas.

2. Goede omgang met klanten

Ongeacht wat voor soort bedrijf u runt, kunt u baat hebben bij een manager die uitstekend in de omgang met klanten en opdrachtgevers is. Uiteindelijk is dit misschien niet het grootste deel van het werk van de manager, omdat de dagelijkse taken met betrekking tot contact met de klanten door andere werknemers wordt gedaan. Echter, wanneer zich problemen voordoen met de klanten, is de manager degene die potentie heeft om de situatie te verergeren. U wilt een manager die zelfs de meest moeilijke klanten tevreden probeert te houden, zodat uw klanten behouden blijven en uw bedrijf kan groeien.

3. Integriteit en betrouwbaarheid

U wilt een manager waarvan u denkt dat deze te vertrouwen is. Tijdens een sollicitatiegesprek is het natuurlijk moeilijk om te bepalen of iemand betrouwbaar is. Het stellen van de juiste vragen kan echter een idee geven van de integriteit van de sollicitant. Door iemand aan te nemen die u kunt vertrouwen, bespaart u zich de stress van het uit handen geven van bepaalde taken.

4. Werken in een team

De manager moet iemand zijn die zich inzet voor het werken met teams van mensen, om zo het resultaat van de gehele organisatie te verbeteren. De manager moet gefocust zijn op de groei van de ondernemen, waar zowel hijzelf als andere mensen in het bedrijf profijt van hebben. De manager is de tussenpersoon tussen de directie en de werkvloer. Het is dus erg belangrijk dat de manager een teamplayer is.

5. Conflictoplossend vermogen

Als tussenpersoon zal de manager ook op moeten treden als contactpersoon tussen de mensen in het bedrijf. Hij zal zorgen voor het contact tussen de lagere en hogere niveaus. Ook zal hij fungeren als bemiddelaar voor geschillen tussen medewerkers. Om dit goed te kunnen doen, zal de kandidaat om moeten kunnen gaan met conflicten. Het moet iemand zijn die conflicten in een vroeg stadium opmerkt, om ze zo in de kiem te smoren. Ook moet het iemand zijn die kan omgaan met grotere conflicten wanneer die zich voordoen.

6. Kennis van de industrie

De manager moet iemand zijn die de vragen van klanten, cliënten en medewerkers moet kunnen beantwoorden. Dit betekent dat de manager moet weten waar hij over praat. Hoewel het mogelijk is om door middel van training managers op te leiden, is de perfecte kandidaat iemand die ervaring heeft in deze sector.

7. Betrouwbaarheid

Als het er echt op aankomt, heeft u een manager nodig waar u op kunt rekenen. Een betrouwbare manager is iemand die op tijd arriveert en langer door blijft werken wanneer dit voor het bedrijf nodig is. Dit is ook wel bekend als 'geen 9 tot 5 mentaliteit'. U wilt er zeker van zijn, dat als u de manager een opdracht geeft, deze ook uitgevoerd wordt.

8. Het vermogen om kalm te blijven

De rol van manager kan een moeilijke positie zijn. Er komt een hoop stress naar boven bij de dagelijkse taken van het management. Een hoop problemen komen op het bordje van de manager en hij is degene die verantwoordelijk is dat het opgelost wordt. U wilt een manager die weet kalm te blijven in dergelijke situaties. Een goede manager zorgt ervoor dat het gehele bedrijf rustig blijft, wat leid tot verhoogde productiviteit en een betere werkplek in het algemeen. Dit zal uiteindelijk leiden tot groei van uw bedrijf.

9. Optimistische houding

U wilt een manager die rustig is, maarniet onverschillig. U zoekt een manager die gaat voor elk project en elke dag met een optimistische houding ingaat. U zoekt een manager die vrolijk aan de dag begint en dit ook uitstraalt naar de rest van de werknemers. Dit zal ervoor zorgen dat de overige werknemers ook mee tevreden over het werk zijn.

10. Leiderschap

Naast alle andere eigenschappen die een manager nodig heeft, moet de manager vooral een geboren leider zijn. Hij moet vertrouwen hebben in zijn vermogen ome en team te leiden. Het moet iemand zijn die makkelijk spreekt in het openbaar, die op een juiste manier taken delegeert en een persoon waar mensen gemakkelijk taken van aannemen.

Als u deze eigenschappen in iemand ziet, is het een veilige gok om te veronderstellen dat deze kandidaat waarschijnlijk een goede manager voor uw bedrijf zal zijn.

Lees verder

© 2011 - 2018 Timkraai, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De 7 eigenschappen van effectief leiderschap volgens CoveyBijna elke manager in spee heeft wel eens van Stephen Covey gehoord. Covey is dé goeroe op managementgebied. De grondleg…
Sollicitatievraag: Wat zijn jouw slechte eigenschappen?Sollicitatievraag: Wat zijn jouw slechte eigenschappen?De meest voorkomende sollicitatievraag is een moeilijke vraag om te beantwoorden. In een gesprek zit standaard de volgen…
Ondernemerschap vs ManagementWat maakt nu het grootste verschil tussen een ondernemer en een manager, is een vraag die veel mensen zich stellen. Is e…
Sollicitatie: goede en/of slechte eigenschappenSollicitatie: goede en/of slechte eigenschappenTwee veel voorkomende vragen tijdens een sollicitatiegesprek: wat zijn je goede eigenschappen? En wat zijn je slechte ei…
Wat verdient een manager? (Salaris manager)Wat verdient een manager? Het is lastig om een salarisindicatie voor een manager te geven, omdat er verschillende manage…
Bronnen en referenties
  • http://hubpages.com/hub/10-Traits-of-a-Successful-Manager

Reageer op het artikel "10 goede eigenschappen van een manager"

Reactie

Andrea, 03-05-2013 12:46 #1
Waarom wordt er steeds van "hij" en "zijn" gesproken wanneer men over een manager spreekt? Reactie infoteur, 10-05-2013
Om het leesbaar te houden spreken we hier in de mannelijke vorm. Al deze woorden kunnen natuurlijk ook vervangen worden door "zij" en "haar".

Infoteur: Timkraai
Laatste update: 07-04-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!