Papa John's Pizza

"Better ingredients. Better pizza. Papa John's.”
Het franchise-concept van restaurantketen Papa John's vond zijn oorsprong in 1983 toen "papa" John Schnatter vanuit een omgebouwd bezemhok in de kroeg van zijn vader, pizza’s begon de leveren aan klanten van omliggende kroegen. Zijn pizza's bleken zo in de smaak te vallen, dat hij een jaar later al kon verkassen naar een ruimere behuizing. En eind 2015 was het bedrijf na Pizza Hut de op een na grootste pizzabezorger ter wereld met hoofdkantoor in Jeffersontown, Kentucky. Vrijwel niemand in Amerika, die inmiddels de slogan "Better ingredients. Better pizza. Papa John's.” niet kent.Bezorging van pizza' s is het kernbedrijf van Papa John's Pizza
En hoewel er sommige vestigingen ook tafels en stoelen staan, en er dus klanten kunnen dineren, moet Papa John's het vooral hebben van de bezorging van pizza's. Franchisehouders betalen tot 12% van de netto-omzet aan Papa John's International, daarin begrepen 7% als vergoeding voor reclame-inspanningen. Papa John's International is een beursgenoteerd bedrijf, met 25% van de aandelen in handen van oprichter John Schnatter.Papa John's Pizza versus Pizza Hut
Hoewel concurrent Pizza Hut in Europa al jaren een begrip is, moet Papa John's Pizza (het Verenigd Koninkrijk uitgezonderd) bij ons nog een aanzienlijke groei doormaken. Daarentegen is Papa John's Pizza een pizzaketen die al zeer actief is in Azië, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten, dat dus in aanvulling op de immense thuismarkt in de Verenigde Staten. Maar Papa John' s mikt dus met de geplande expansie in Europa, op een nog groter aandeel in de globale pizza-keuken.Moet Pizza Hut zich ongerust maken?
Overigens is de overlapping in e-mailberichten aan klanten aardig om de marktverhoudingen tussen beide giganten enigszins te illustreren. De resultaten over een testperiode van een half jaar waren als volgt:
- 30 procent van de Pizza Hut abonnees ontvangen ook e-mails van Papa John's;
- "slechts" 22 procent van de Papa John's abonnees krijgen ook e-mails van Pizza Hut.
Als men voor ogen houdt wie er zoal pizza eet, (en dat is zowat iedereen nietwaar?) dan zal duidelijk zijn dat veel abonnees de e-mails benutten om het aanbod van beide pizzaketens met elkaar te vergelijken. Men kan zich dus afvragen of Pizza Hut zich zorgen moet maken om het feit dat bijna een derde van hun klantenbestand eveneens e-mails ontvangt van Papa John's.
Hoe Papa John’s de social media optimaal benut
Overigens is Papa John's Pizza zich terdege bewust van de kansen die social media bieden. Een voorbeeld: Papa John's beloofde in 2009 iedere Facebook-fan van de pizzaketen een kortingscode voor een gratis pizza. Om in het bezit van die kortingscode te komen, moest de gebruiker, nadat hij zich als fan van de Facebook-groep had aangemeld, op de website van Papa John's zijn e-mailadres bevestigen. Op die manier sloeg het bedrijf twee vliegen in één klap:- op de eerste plaats communicatie via Facebook;
- en in tweede instantie verkreeg men op creatieve wijze een e-mailkanaal als aanvulling.