InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat doet een jobcoach?

Wat doet een jobcoach?

Wat doet een jobcoach? Als jobcoach help jij mensen aan het werk. De cliënten staan ver van de arbeidsmarkt en het is aan jou om ze over de drempel te helpen en te ondersteunen. Je helpt ze om het weer zelfstandig op te pakken.

Opleiding

Er is geen speciale opleiding om jobcoach te worden, maar daardoor zijn er juist veel studies die je kunt kiezen voor dit beroep.

Maatschappelijk Werk en Dienstverlening

Je kunt deze hbo-opleiding op verschillende manieren volgen, namelijk voltijd, deeltijd of duaal. Voltijd duurt het 4 jaar. Tijdens de studie leer je onder anderen om mensen te ondersteunen in het dagelijks leven.

Maatschappelijke Zorg: Persoonlijk Begeleider Gehandicaptenzorg

Deze opleiding op niveau 4 mbo duurt 4 jaar. Je leert mensen met een lichamelijke, verstandelijke of zintuiglijke beperking te ondersteunen bij hun dagelijkse activiteiten en persoonlijke ontwikkeling. Hierbij kan je denken aan kinderen, volwassenen en ouderen.

Maatschappelijke Zorg: Persoonlijk Begeleider Specifieke Doelgroepen

Tijdens deze studie leer je mensen met problemen ondersteunen. Daarbij kan je denken aan daklozen, maar ook mensen die met huiselijk geweld te maken hebben gehad. Deze mbo niveau 4-opleiding duurt 4 jaar.

Sociaal Pedagogische Hulpverlening

Je leert bij deze hbo-opleiding om mensen van alle leeftijden te helpen om weer zelfstandig te leven. Je doet 4 jaar over deze studie.

Werk

Je kunt op verschillende werkplekken als jobcoach aan de slag. Oorspronkelijk was dit beroep alleen bedoeld voor mensen met een verstandelijke handicap, maar nu kan je ook andere doelgroepen gaan helpen met je werk. Je kunt werken in de jeugdzorg met jongeren waar het de verkeerde kant mee is opgegaan. Zij hebben bijvoorbeeld een strafblad of zijn weggelopen van huis. Je kunt werken met gehandicapten. Zij hebben vaak extra hulp nodig bij het werk door een lichamelijke, zintuiglijke of verstandelijke beperking. Ook kan je in de geestelijke gezondheidszorg als jobcoach gaan werken. Hier moet je mensen niet alleen aan het werk krijgen, maar ook hulp blijven bieden als dat is gelukt, omdat er terugvallen mogelijk zijn. Je kunt ook bij een re-integratiebureau gaan werken. Daar krijg je te maken met mensen die een grote afstand van de maatschappij van de maatschappij hebben, door bijvoorbeeld migratie of ziekte.

Als jobcoach help je mensen aan een baan. Je helpt ze bij het vinden van geschikt werk. Je stelt de cliënt voor aan de medewerkers en werkgever van het bedrijf. Je ondersteunt hem ook bij het werk op de werkvloer. Je wordt dan als het ware samen ingewerkt met je cliënt. Daarna raak je langzamerhand steeds meer op de achtergrond, maar je gaat wel nog regelmatig op bezoek op het werk of thuis bij de cliënt. Je bespreekt hoe het werken gaat en helpt met eventuele moeilijkheden. Uiteindelijk heeft de cliënt jou niet meer nodig en werkt hij zelfstandig.

Loon

In de gehandicaptenzorg verdien je als beginnende jobcoach bij een werkweek van 36 uur ongeveer 1.820,- . Dit kan oplopen tot ongeveer 3.605,- . In andere sectoren kunnen de bedragen iets anders zijn.

Je kunt mensen motiveren en stimuleren. Als je cliënt het moeilijk heeft of zenuwachtig is, kan jij hem geruststellen. Je komt allerlei soorten werk tegen en jij werkt ook vaak mee met je cliënt. Je vindt het natuurlijk niet erg om je handen uit de mouwen te steken en je in te zetten voor je cliënt. Ben jij sociaal en vind je het leuk om vertrouwen te winnen van mensen? Dan kan jij zeker een goede jobcoach worden.
Gerelateerde artikelen
Wat doet een budgetconsulent of budgetcoach?Wat doet een budgetconsulent of budgetcoach?Als budgetconsulent ondersteun je cliënten bij hun financiële huishouden en hun contact met (maatschappelijke) instellin…
Wat doet een bemiddelingsmedewerker?Wat doet een bemiddelingsmedewerker?Als bemiddelingsmedewerker koppel jij werkzoekende aan de geschikte werkgever. Jij helpt mensen aan een baan. In de welz…
Wat doet een ouderenadviseur?Wat doet een ouderenadviseur?Als ouderenadviseur ondersteun je voornamelijk ouderen die steeds meer problemen hebben of steeds meer moeite hebben om…
Wat doet een woonbegeleider?Wat doet een woonbegeleider?Als woonbegeleider begeleid je cliënten bij financiële, administratieve en sociaal-emotionele aspecten, zodat zij (weer)…
Wat doet een gedragskundige?Wat doet een gedragskundige?Als gedragsdeskundige werk je met mensen die gedragsproblemen hebben. Je werk lijkt op dat van een psycholoog en je prob…
Bronnen en referenties
  • http://www.youchooz.nl/beroepen/jobcoach/60

Reageer op het artikel "Wat doet een jobcoach?"

Infoteur: Judogirl
Gepubliceerd: 14-01-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!