InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat doet een opticien?

Wat doet een opticien?

Wat doet een opticien? Als opticien help je mensen bij het kopen van een bril of contactlenzen en repareer je brillen. Je weet veel van het oog en sterktes af. Het is jouw taak om mensen beter te laten zien!

Opleiding

Er is een klein aantal opleidingen die kan je doen om opticien te worden. Met de studies kan je het vak beoefenen op verschillende niveaus.

Opticien

Dit is een mbo4-opleiding waarbij je in 4 jaar leert hoe je oogmetingen moet verrichten, advies kan geven over een bril, brillen en monturen kan repareren en hoe je het beste om kan gaan met klanten.

Opticien Manager

Bij deze mbo4-opleiding leer je hoe jij je eigen brillenwinkel kan beginnen. Je leert veel van de administratieve kant, maar ook hoe je bijvoorbeeld brillenglazen moet slijpen. Ook kom je veel te weten over UV-stralen, omdat je ook zonnebrillen kan gaan verkopen en leer je over de verschillende oogafwijkingen.

Optometrie

Om tot deze hbo-opleiding toegelaten te worden heb je bij voltijd een mbo4-diploma nodig en bij deeltijd een afgeronde studie Opticien Manager. Bij deze studie leer je een oogafwijking vast te stellen en te behandelen en daar voorlichting en advies over te geven. Met deze opleiding kun je naast opticien bijvoorbeeld ook bij een oogheelkundige afdeling in een ziekenhuis werken.

Werk

Als opticien werk je meestal bij een optiekbedrijf. Dat kan in de winkel of de werkplaats zijn. In de winkel heb je direct contact met de klant en helpt je hem bij het kopen van een bril, contactlenzen of andere gezichtshulpmiddelen. Je meet de sterkte van de ogen en geeft advies over de verschillende glazen en monturen. Je bent ervoor verantwoordelijk dat de winkel er goed en netjes uitziet. In de werkplaats repareer je brillen en onderdelen daarvan en je slijpt brillenglazen om ze in het montuur te laten passen. Als opticien werk je samen met collega’s en je hebt soms ook contact met een oogarts. Je kunt ook in een gecombineerd bedrijf werken. Zo zijn er bijvoorbeeld optiekbedrijven die ook gehoortoestellen verkopen. Als je genoeg ervaring hebt opgedaan, zou je ook je eigen optiekzaak kunnen beginnen.

Verder leren

Als je opticien bent geworden, kan je doorgroeien tot contactlensspecialist. Je volgt dan een 2-jarige post-mbo-opleiding. Dan kan je cliënten ook adviseren over contactlenzen, de ogen ervoor meten en controles uitvoeren van de ogen. Je kijkt dan eerst of de ogen van de cliënt geschikt zijn voor contactlenzen en welke type. Als de goede lenzen zijn gekozen, worden ze besteld. Je leert de cliënt hoe hij de lenzen in moet doen, en eruit moet halen, moet bewaren en eventueel moet schoonmaken.

Loon

Als je 38 uur per week werkt, dan verdien je als assistent opticien ongeveer tussen de € 1.170,- en € 1.725,- bruto per maand en voor een gediplomeerd contactlensspecialist is dat tussen € 1.550,- en € 2.010,- .

Jij bent modebewust, vindt de werking van het oog interessant en je vindt het leuk om mensen te adviseren over de keuze van een bril of contactlenzen. Je vindt het niet erg om binnen te werken en je bent goed in nauwkeurig werken, met cijfertjes en metingen en met je handen als je de kleinste schroefjes moet aandraaien en brillenglazen precies op maat moet slijpen. Heb jij interesse in mensen en heb jij handig? Dan wil jij misschien wel opticien worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.youchooz.nl/beroepen/opticien/88

Reageer op het artikel "Wat doet een opticien?"

Infoteur: Judogirl
Gepubliceerd: 15-01-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!