InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat doet een activiteitenbegeleider?

Wat doet een activiteitenbegeleider?

Wat doet een activiteitenbegeleider? Als activiteitenbegeleider bedenk je veel verschillende activiteiten om mensen te helpen bij het zo goed mogelijk en zo zelfstandig mogelijk kunnen leven. Er werken in Nederland ongeveer 9.000 activiteitenbegeleiders en bijna allemaal werken ze in loondienst.

Opleiding

Om activiteitenbegeleider te worden kun je een mbo- of een hbo-opleiding volgen.

Culturele en Maatschappelijke Vorming

Deze hbo-opleiding duurt 4 jaar. Je leert mensen helpen om zich te ontwikkelen en om meer betrokken te raken bij de maatschappij. Je leert ze ondersteunen bij hun persoonlijke en sociale ontwikkeling.

Maatschappelijke Zorg: Persoonlijk Begeleider Gehandicaptenzorg

Deze opleiding op niveau 4 van het mbo duurt 4 jaar. Je leert hierbij om mensen met een lichamelijke, verstandelijke of zintuiglijke beperking te ondersteunen bij hun dagelijkse activiteiten en persoonlijke ontwikkeling. Dit kunnen kinderen, volwassenen of ouderen zijn.

Maatschappelijke Zorg: Persoonlijk Begeleider Specifieke Doelgroepen

Deze mbo niveau 4-opleiding duurt 4 jaar. Bij deze opleiding leer je mensen met problemen ondersteunen. Je kunt daarbij denken aan daklozen, maar ook aan mensen die met huiselijk geweld te maken hebben gehad.

Medewerker Maatschappelijke Zorg

Bij deze opleiding leer je mensen te ondersteunen en te begeleiden bij het zelfstandig wonen. Over deze mbo niveau 3-opleiding doe je meestal 3 jaar.

Pedagogisch Management Kinderopvang

Bij deze nieuwe hbo-opleiding leer je over bijvoorbeeld management in de kinderopvang en pedagogiek. De doelgroep is hierbij kinderen van 0 tot 16 jaar. De opleiding duurt 4 jaar.

Pedagogisch Medewerker 4 Jeugdzorg

Deze nieuwe mbo niveau 4-opleiding duurt 4 jaar. Je leert kinderen en jongeren tot 23 jaar met gedrags- of opvoedingsproblemen te helpen in hun ontwikkeling.

Sociaal Pedagogische Hulpverlening

Deze opleiding op hbo-niveau duurt 4 jaar. Je leert hierbij mensen van alle leeftijden om weer zelfstandig te gaan leven.

Sociaal-Cultureel Werker

Tijdens deze 4-jarige mbo4-opleiding leer je mensen van alle leeftijden en uit verschillende culturen helpen om hun zelfstandigheid te vergroten en hun woon-, werk- en leefklimaat te verbeteren.

Sport- en bewegingscoordinator: Bewegingsagoog

Als je deze studie hebt gedaan, dan kan je mensen helpen met hun herstelproces of bij het omgaan met hun problemen door met ze te sporten en bewegen. Deze sport- en bewegingsactiviteiten kan je ontwikkelen en uitvoeren en je kunt beter met emoties van cliënten omgaan. De mbo4-opleiding duurt 4 jaar.

Werk

Je kunt als activiteitenbegeleider werken bij verschillende instellingen in de gezondheidszorg of bij welzijnsorganisaties. Je kunt hierbij denken aan ziekenhuizen, verpleeg- en verzorgingshuizen en dagactiviteitencentra, maar ook in de jeugdzorg, thuiszorg, geestelijke gezondheidszorg en gehandicaptenzorg.

Als activiteitenbegeleider is je doel om de dagbesteding of het werk van bewoners of cliënten op een leuke en zinvolle manier in te vullen. Een doel van je, kan ook zijn dat je mensen wilt leren om weer aan de maatschappij deel te nemen. Je organiseert activiteiten die aansluiten op de doelgroep en begeleid ze daarbij. Je probeert mensen aan het werk te krijgen, al is dit vrijwilligerswerk. Van te voren maak je een plan en achteraf leg je je bevindingen vast in een verslag. Dit bespreek je ook met je collega's.

Loon

Als je een beginnende activiteitenbegeleider bent met een mbo-diploma, dan is je brut maandsalaris minimaal ongeveer € 1.540,- . Dit kan oplopen tot ongeveer € 2.830,- . Als je een hbo-diploma hebt, is dat meestal iets hoger.

Als activiteitenbegeleider kan je organiseren, coördineren, begeleiden en ondersteunen. Je vindt het leuk om activiteiten te organiseren en kan goed rekening houden met de cliënten. Je kan goed luisteren, observeren, samenwerken en duidelijk maken wat je bedoeld. Kan jij je daar wel in vinden? Dan is activiteitenbegeleider echt een leuke baan.
Gerelateerde artikelen
Paraveterinair, meer dan alleen een assistentDe opleiding paraveterinair is niet helemaal het zelfde als de opleiding tot dierenarts assistente, al hebben velen het…
Wat doet een jobcoach?Wat doet een jobcoach?Als jobcoach help jij mensen aan het werk. De cliënten staan ver van de arbeidsmarkt en het is aan jou om ze over de dre…
Beleidsmedewerker: beroep, taken & opleidingDe taken van een beleidsmedewerker bestaan uit het ontwikkelen van beleid op zijn beleidsterrein. Als beleidsmedewerker…
MBA opleiding van NCOINCOI biedt een MBA opleiding aan die twee jaar duurt. Deze opleiding kun je uitstekend naast je drukke baan volgen. De M…
Intercedent: salaris, werkzaamheden & opleiding intercedentHet beroep “intercedent” is afwisselend en de intercedent verdient een redelijk salaris. Wat zijn de werkzaamheden van e…

Reageer op het artikel "Wat doet een activiteitenbegeleider?"

Reactie

Marjoke, 08-06-2015 10:48 #1
Hoeveel uur moet je ongeveer werken per dag? En hoe ziet een dag eruit?

Infoteur: Judogirl
Laatste update: 14-01-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!