InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat doet een bemiddelingsmedewerker?

Wat doet een bemiddelingsmedewerker?

Wat doet een bemiddelingsmedewerker? Als bemiddelingsmedewerker koppel jij werkzoekende aan de geschikte werkgever. Jij helpt mensen aan een baan. In de welzijnssector wordt je ook wel trajectbegeleider genoemd. De trajectbegeleider maakt veel gebruik van zijn netwerk van werkgevers.

Opleiding

Je hebt een mbo- of hbo-opleiding nodig om bemiddelingsmedewerker te zijn, zoals een van de onderstaande studies.

Culturele en Maatschappelijke Vorming

Tijdens deze hbo-opleiding leer je mensen helpen om zich te ontwikkelen en om meer betrokken te raken bij de maatschappij. Je leert ze ondersteunen bij hun persoonlijke en sociale ontwikkeling. Deze studie duurt 4 jaar.

Sociaal Juridische Dienstverlening

Deze hbo-opleiding duurt 4 jaar. Je leert over recht en dienstverlening. Zo kan je mensen helpen die problemen hebben met de regels en procedures in Nederland.

Sociaal Maatschappelijk Dienstverlener

Bij deze mbo4-opleiding leer je in 4 jaar om mensen met problemen te helpen. Je leert adviezen en praktische ondersteuning en begeleiding te geven. Daarvoor leer je ook over bepaalde wet- en regelgeving.

Sociaal Pedagogische Hulpverlening

Deze hbo-opleiding duurt 4 jaar. Tijdens deze studie leer je om mensen van alle leeftijden te helpen om weer zelfstandig te leven. Met deze opleiding kan je bijvoorbeeld ook jobcoach worden.

Toegepaste Psychologie

Bij deze studie leer je het menselijk gedrag te observeren, beoordelen en beïnvloeden. De hbo-opleiding duurt 4 jaar.

Werk

Als bemiddelingsmedewerker help jij mensen bij het zoeken van werk. Je kan hierbij gespecialiseerd zijn in een bepaalde sector, zoals zorg, welzijn of techniek, maar je kan ook met een speciale doelgroep werken, zoals jongeren of allochtonen. Je vertelt werkzoekenden over de mogelijkheden van werk en opleiding. Je houdt een intakegesprek om er achter te komen wat de werkzoekende kan en wil. Je zorgt er ook voor dat je contact hebt met genoeg werkgevers en dat je steeds nieuwe vacatures krijgt. Dan probeer je de werkzoekende aan een goede vacature te helpen. Ook bemiddel je als er personeelsproblemen op het werk zijn ontstaan.

Je kan werken bij een commercieel bedrijf, maar ook in de publieke of de welzijnssector. Zo kan je prima terecht bij een uitzendbureau, Centra voor Werk en Inkomen (CWI), jeugdzorginstellingen, bij de kinderopvang of bij een vrijwilligerscentrale. Als bemiddelaar gastouders kan je ook bij een bemiddelingsbureau voor gastouders gaan werken.

Loon

Als beginnende bemiddelingsmedewerker krijg je een bruto maandsalaris van ongeveer € 2.020,- en dat kan oplopen tot ongeveer € 3.075,-.

Om de geschikte baan te vinden voor een werkzoekende is veel mensenkennis nodig. Je moet goed kunnen luisteren om er zo achter te komen welk werk bij hem past en wat hij kan. Dit werk is niet altijd even gemakkelijk. Als het niet lukt om iemand te vinden voor een vacature of juist om geen vacature te vinden voor iemand. Daar moet je wel tegen kunnen. Soms kunnen er onverwachte situaties voordoen. Daarom moet je wel flexibel en stressbestendig zijn. Vind jij het leuk om steeds weer een nieuwe uitdaging aan te gaan? Wordt dan bemiddelingsmedewerker.
Gerelateerde artikelen
DetacheringscontractAls je via een uitzendbureau al geruime tijd bij dezelfde opdrachtgever werkt, kun je een detacheringscontract van het u…
Soorten van de uitzendovereenkomstAls uitzendkracht krijg je te maken met de verschillende soorten uitzendovereenkomsten. Zo zijn er verschillende soorten…
Intercedent: salaris, werkzaamheden & opleiding intercedentHet beroep “intercedent” is afwisselend en de intercedent verdient een redelijk salaris. Wat zijn de werkzaamheden van e…
Wat verdient een starter?Wat verdient een starter?Het inkomen van starters op de arbeidsmarkt verschilt sterk. Afhankelijk van de opleiding kunt u al ongeveer nagaan hoev…
Rechten uitzendkrachtRechten uitzendkrachtUitzendkrachten bouwen bepaalde rechten op naarmate ze langer werkzaam zijn voor een uitzendbureau. Veel van hen zijn zi…

Reageer op het artikel "Wat doet een bemiddelingsmedewerker?"

Infoteur: Judogirl
Gepubliceerd: 14-01-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!