InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Niets om handen? Doe vrijwillig thuiswerk!

Niets om handen? Doe vrijwillig thuiswerk!

Niets om handen? Doe vrijwillig thuiswerk! Vrijwilligers zijn eigenlijk altijd en overal nodig. veel werkzaamheden moeten worden gedaan, zonder dat er een budget voor beschikbaar wordt gesteld. Ook in de thuiswerkbranche is vrijwilligerswerk te vinden. Vooral kleine ondernemingen maken hier graag gebruik van. Slaat de verveling toe en wil je iets doen in je eigen vertrouwde omgeving? Ga dan aan de slag als vrijwillig thuiswerker!

Vrijwillig thuiswerk

In bijna elke branche is er wel vrijwilligerswerk te vinden. Zo ook in de thuiswerkbranche. Het nadeel is natuurlijk wel dat je er niets mee verdient, maar het kan ook heel voordelig zijn in bepaalde opzichten. Vrijwilligerswerk is eigenlijk altijd wel nodig en mensen zijn over het algemeen heel blij met je.

Voordelen van vrijwillig thuiswerk

Er zitten een aantal voordelen aan vrijwillig thuiswerk vast die veel mensen over de streep trekken. Zo hoef je je niet de hele dag te vervelen wanneer je aan huis gekluisterd bent en heb je altijd wel wat te doen. Je wordt niet ingekort op een uitkering omdat je bijverdiensten hebt en je kunt toch werken. Daarnaast zijn opdrachtgevers ontzettend blij met vrijwillige thuiswerkers en zul je in de meeste gevallen met regelmaat een bonus krijgen in de vorm van een cadeautje of een geldbedrag. Omdat dit een bedankje is voor je vrijwillige werkzaamheden hoef je dit niet op te geven aan de Belastingdienst, tenzij je iedere maand een vast bonusbedrag krijgt. In dat geval wordt het gezien als loon.

Nadelen van vrijwillig thuiswerk

Uiteraard zitten er ook wat nadelen aan vrijwillig thuiswerk. Zo kun je dagen achtereen druk bezig zijn met een order waar je niets voor betaald krijgt. Je bent eigenlijk nog altijd werkloos. Ook als vrijwilliger ben je wel verplicht je te houden aan de uiterste data die je doorgegeven zijn betreft het afronden van het werk. Je kunt als vrijwilliger dus niet zeggen dat je even geen zin hebt omdat je er toch niet voor betaald krijgt. Ook vrijwilligers kunnen worden ‘ontslagen’ wanneer zij werk niet goed of niet op tijd afleveren.

Waarom vrijwilligerswerk?

Voor veel mensen is het heerlijk om vrijwilligerswerk te doen. Dit zijn vooral mensen die bijvoorbeeld met pensioen zijn of arbeidsongeschikt zijn en daardoor de hele dag thuis zitten. Vrijwillig thuiswerk biedt deze mensen de mogelijkheid om toch lekker bezig te zijn in je eigen huis. Het werk wordt bij je thuis afgeleverd en ook weer opgehaald, dus je hoeft er de deur niet voor uit. Je verdient er dan wel geen geld mee, maar je krijgt natuurlijk wel enorm veel waardering. Je helpt mensen zonder er iets voor terug te vragen en dat is voor veel mensen heel belangrijk.

Waar kun je aan de slag?

De grotere bedrijven maken meestal niet veel gebruik van vrijwillige thuiswerkers. Het gaat vooral om de kleine ondernemingen die een klein budget hebben. Deze bedrijfjes kunnen het zich vaak niet veroorloven thuiswerkers in te huren die aan het einde van de maand een salaris verwachten. Zeker in deze financieel onzekere tijden wordt de vraag naar vrijwilligers steeds groter. Zo doen de vrijwilligers wat ze graag willen doen en is het bedrijf weer gered. Ook bij thuiswerkcentrales is vaak wel vrijwilligerswerk te vinden. Zo weet je in ieder geval dat het een betrouwbare opdrachtgever is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Eigen tekst www.thuiswerk.nl

Reageer op het artikel "Niets om handen? Doe vrijwillig thuiswerk!"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 26-04-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Thuiswerk
Schrijf mee!