Thuiswerk als consulent
Een goede vorm van thuiswerk is het werken als consulent. Bij deze vorm zit je niet alleen binnen, maar kun je ook op pad. Dit is goed om het werk thuis te combineren met sociale contacten en werkzaamheden buiten de deur op je eigen tijden. Consulenten hebben vaak wel enige ervaring nodig, maar er zijn ook aanbieders van deze thuiswerkvorm die je eerst kennis laten maken met het vak op kosten van de zaak.
Consulenten
Een consulent wordt ook wel een consultant of extern adviseur genoemd. Een consulent is een deskundige of professional op een specifiek gebied en heeft een grote kennis van zaken. Je kunt als consulent ingehuurd worden door een bedrijf. Hierbij gaat het meestal om grotere ondernemingen die extra personeel nodig hebben gedurende enige tijd of kleine bedrijven die geen budget hebben voor een vast personeelslid.
Wat doet een consulent?
Het woord consulent komt van het Latijnse woord ‘consultare’ en betekent letterlijk ‘om raad vragen’. Eigenlijk zegt het woord dus al voor een groot deel wat het werk in houdt. Een consulent is er om mensen van de nodige informatie te voorzien, om kennis te delen, advies te geven en te helpen op een bepaald gebied. Een consulent heeft verstand van zaken en weet tot in de puntjes uit te leggen hoe iets werkt. Je kunt consulent zijn op de meest uiteenlopende gebieden. Enkele voorbeelden hiervan zijn IT, juridische wetgeving, strategie, technologie, innovatie, marketing, geneeskunde, communicatie en financiën. Consulenten worden vaak ingezet om producten of diensten te verkopen door mensen te informeren.
Klantgerichtheid
Een goede consulent, ongeacht of deze zich in de thuiswerkbranche of in loondienst bevindt, moet een klantvriendelijke instelling hebben. Als consulent krijg je veel verschillende mensen voor je en je moet je kunnen aanpassen aan iedereen die je voor je krijgt, zowel telefonisch als persoonlijk of via de mail. In sommige gevallen is het een kunst om altijd vriendelijk te blijven en in andere gevallen kost vriendelijkheid helemaal geen moeite.
Proactiviteit
Belangrijk in de rol van consulent is dat je zelf initiatief neemt. Lang niet altijd komen mensen naar jou toe. Je zult in de meeste gevallen zelf naar mensen toe moeten stappen of hen contacteren en dat moet soepel verlopen. Je moet vaak zelf onderzoeken waar de doelgroep zich bevindt en deze benaderen.
Zelfstandig werk
Consulenten werken zelfstandig. Er is niemand die met je mee gaat, over je schouder mee kijkt of je op de vingers tikt wanneer je een foutje maakt. Daarbij is het natuurlijk ook zo dat er niemand is om advies aan te vragen als je er even niet uitkomt. Dit is dan ook de voornaamste reden dat een consulent maximaal verstand van zaken heeft, zodat deze situaties zo min mogelijk voorkomen. Je bent compleet verantwoordelijk voor je eigen werk.
Flexibele instelling
Bepaalde perioden van het jaar kan een consulent het zeer druk hebben en bij verschillende bedrijven achtereen werken. Wanneer je een opdracht bij een onderneming hebt afgerond wordt je direct weer ingehuurd door het volgende bedrijf, waar je de bedrijfsstructuur ook weer goed moet kennen. Deze perioden kunnen erg stressvol zijn. Aan de andere kant zijn er ook perioden dat het te rustig is en je tijdelijk geen werk hebt. Ook hier moet je tegen kunnen. Het consulent die werkt in thuiswerkvorm heeft een weinig zeker bestaan.