InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Postbode of postbezorger worden?

Postbode of postbezorger worden?

Postbode of postbezorger worden? Postbode of postbezorger is een baantje dat steeds meer in trek komt. De postbezorger voert enkel de laatste stap in het postproces uit, namelijk de postbezorging. De postbode neemt ook een deel van het post sorteren op zich. Postbezorgen vereist een goede lichamelijke conditie, een sterke fiets en doorzettingsvermogen. Postbezorger vacatures vind je onder andere in kranten, bij het uitzendbureau en via het postbedrijf zelf. De postbode is degene die de laatste stappen in het proces van postbezorgen uitvoert. Dit komt in de praktijk dikwijls neer op een deel van de sorteerwerkzaamheden (het post sorteren) en het afleveren van de gesorteerde post in de brievenbussen (het post bezorgen). De postbezorger is de persoon die enkel de laatste stap uitvoert, namelijk het daadwerkelijke bezorgen van de post.

In Nederland wordt het grootste gedeelte van de post behandeld en bezorgd door TNT Post. TNT Post is een postbedrijf dat zeer innovatief en vooruitstrevend is. Het bedrijf experimenteert al jarenlang met diverse manieren van post bezorgen, post sorteren en andere werkzaamheden. TNT Post heeft bijvoorbeeld een experiment uitgevoerd met machines die aangeleverde post op huisnummer kunnen sorteren. Deze machines nemen een deel van het werk van de postbode uit handen waardoor het takenpakket van de postbode steeds kleiner wordt.

Postbode worden?

Het beeld dat veel mensen van de postbode hebben is een man die fulltime de post bezorgt en de hoofdkostwinner van het gezin is. De baan postbezorger wordt echter steeds vaker ingevuld door parttimers. De post wordt ook steeds vaker bezorgd door vrouwen, studenten en 65-plussers die een centje bij willen verdienen. Postbezorgen wordt tegenwoordig vrijwel enkel parttime gedaan.

Wat doet de postbode?

De postbode is de zogenaamde allrounder die de post sorteert én bezorgt. De postbode is degene die aangetekende stukken mag bezorgen. Pakketjes kunnen door zowel postbodes als postbezorgers bezorgd worden, hoewel er steeds meer speciale pakketbezorgers komen die met een speciaal bestelbusje de pakketten afleveren.

Wat doet de postbezorger?

De postbezorger voert enkel de laatste stap in het postproces uit: de postbezorging. Andere mensen bereiden de te bezorgen post voor de postbezorger voor. De te bezorgen post wordt vervolgens bij de post bezorger afgeleverd of de postbezorger kan de post ophalen bij een postsorteercentrum.

Postbode en postbezorger vacatures

Hoewel het bezorgen van post een gewild bijbaantje lijkt is het niet voor iedereen een geschikte baan. Je moet namelijk over een behoorlijke lichamelijke conditie beschikken omdat je als postbode of postbezorger soms best grote afstanden aflegt. Mede om die reden is het zeer sterk aan te raden om een goede, stevige fiets te gebruiken voor het postbezorgen. Eén brief is namelijk niet zwaar, maar twee of meer fietstassen vol brieven en andere post doet een groot beroep op je bagagedrager. Tot slot moet je tegen slechtere weersomstandigheden kunnen. In de zomer is het heerlijk om in de buitenlucht te werken met een fijn zonnetje op je achterhoofd. Maar ook in de winter met de bijbehorende winterse buien en sneeuwval moet de post bezorgd worden. Lees meer over de praktijk van het postbezorgen in het artikel Selektmail postbezorger.

Vacatures postbezorging en postbode vacatures vind je in de krant, bij het uitzendbureau maar in sommige gevallen ook via het postbedrijf zelf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
PostNL vacatures: werken bij PostNLPostNL vacatures: werken bij PostNLPostNL is het grootste postbedrijf van Nederland en bezorgt elke dag miljoenen folders, brieven en kaarten bij de mensen…
Sandd postbezorger worden, wat zijn de werkzaamheden?Sandd postbezorger worden, wat zijn de werkzaamheden?Postbezorger worden bij een postbedrijf als Sandd is eenvoudig. Postbezorgers krijgen weinig betaald dus er is altijd we…
Postbezorger worden, wat verdient het?Postbezorger worden, wat verdient het?Als je overweegt om post te gaan bezorgen als bijbaantje, moet je rekening houden met vaste tijden waarop de post bezorg…
Concurrentie TNT en postNLTNT is het grootste postbezorgings bedrijf van Nederland. Er zijn ook enkele kleinere bedrijven die ook een hoog percent…
Waarom de post vaak te laat wordt bezorgd?Tot een aantal jaren geleden was TNT Post (dat nu PostNL heet) toch een redelijk betrouwbare postbezorger. Sinds PostNL…

Reageer op het artikel "Postbode of postbezorger worden?"

Reacties

Gml Antonis, 16-01-2014 12:08 #6
Hoe kan ik mij aanmelden om postbezorger te worden?

Bert Bosch, 24-07-2013 11:12 #5
Geachte Heren/Dames,
Graag zou ik voor u post willen bezorgen in Nieuwleusen!
Ik heb al werkervaring op dit gebied!
Hebt u nog een gemotiveerd en gedreven persoon nodig?
Graag hoor ik van u!
Met vriendelijke groet,
Bert Bosch

Marco Barel, 14-09-2012 16:41 #4
Geachte Dhr./Mw.

Naar aanleiding van de advertentie op website, solliciteer ik graag naar de functie van Post Bezorger.
De reden dat ik op de vacature reageer, is dat ik graag met mensen omga. Bovendien komen de werkzaamheden van de functie goed overeen met mijn werkervaring tot nu toe. In het verleden heb ik namelijk met veel plezier als Post bezorger gewerkt bij de TNT
Na mijn MBO-opleiding heb ik verschillende cursussen gevolgd, waaronder de cursus MHBO management. Hoewel ik verwacht dat mijn opleiding en ervaring voldoende zijn voor het uitoefenen van de functie als Post bezorger, ben ik zeker bereid om verder te leren.
U zou mij een groot plezier doen als ik deze brief in een mondeling gesprek zou mogen toelichten.

Met vriendelijke groet,
Marco Barel

Wesley Maiheu, 31-05-2012 13:55 #3
Beste; wat moet je doen om als postbode aan de slag te kunnen gaan? Kunt u mij daar meer info over geven?
Dank bij voorbaat.

Gerrit van der Veen, 08-08-2011 17:51 #2
Graag zou ik aan de slag gaan als postbezorger, het werk lijkt mij leuk toe en ik heb ervaring in het koerierswerk. Langs de weg en huizen om de mensen hun vertrouwde post in de bus te bezorgen en het is goed te combineren met de thuissituatie. Reactie infoteur, 09-08-2011
Gerrit, je kan het beste het volgende artikel even doorlezen en bekijken welk postbedrijf het beste bij jou past. Vervolgens kan je daar een sollicitatiebrief naar sturen: http://zakelijk.infonu.nl/banen/77552-post-bezorgen-als-bijbaantje-bij-welk-bedrijf.html

Michaël Onderbeke, 13-04-2010 13:39 #1
Geachte,
IK ben afgestudeerd als kok aan de hotelschool.
Ik ben reeds 10 jaar aan het werk als kok maar ik zou willen stoppen met de horeca.
Postbode heeft mij al altijd geïntereseerd!
Vroeg opstaan en fietsen "door weer en wind" is voor mij alledaagse kost.

Hoogachtend,
Michaël Onderbeke

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 03-01-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 6
Schrijf mee!