InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Folders bezorgen, wat zijn de verdiensten?

Folders bezorgen, wat zijn de verdiensten?

Folders bezorgen, wat zijn de verdiensten? Via distributeurs worden veel folders voor bedrijven verspreid. Meestal betreft het reclamefolders met aanbiedingen of informatie over producten. Hoewel reclamefolders voor veel papier in brievenbussen zorgt en niet iedereen dat prettig vindt, worden folders over het algemeen wel degelijk gewaardeerd. Reclamefolders worden door veel mensen gelezen. Folders worden in alle wijken van steden en dorpen bezorgd. Daarom hebben ze overal mensen nodig die folders rondbrengen. Vaak zijn het jongeren die folders huis aan huis bezorgen. Met folders aan huis bezorgen kun je dan ook een leuke maandelijkse bijverdienste ontvangen. Elke folder die in de brievenbus valt, werd eerst door iemand bedacht en daarna door een bedrijf ontworpen. Bedrijven waar folders ontworpen worden zijn bijvoorbeeld reclamebureaus. Ook drukkerijen met een lay-outafdeling ontwerpen vaak folders. Reclamefoldertjes kunnen door een drukkerij gedrukt worden en tenslotte wordt de folder door een bezorger van folders bij mensen thuis (in een bepaalde wijk en straat) in de brievenbussen gestopt. Bezorgers van folders verdienen op die manier wat geld.

Verdiensten folder wijk

Het is niet precies te voorspellen hoeveel je verdient met het bezorgen van folders. Het is namelijk afhankelijk van het aantal stops dat je maakt, hoe groot de afstand is tussen deur en fiets, wat de folders wegen, hoe groot je wijk is, enzovoorts. Je loopt vaak een of tweemaal per week folders, ook dat telt mee. Sommige mensen besluiten twee wijken te lopen, dan verdubbelen de inkomsten natuurlijk. Informeer bij je (toekomstige) werknemer wat jouw wijk ongeveer per week zou gaan opleveren aan verdiensten, dat geeft een prima indicatie van de gemiddelde verdiensten. Hieronder een indicatie. Je kunt hier geen rechten aan ontlenen:
  • 2.4 (of meer) cent per krant
  • 0.2 cent (of meer) voor lichte folders
  • 0.5 cent (of meer) voor normale folders
  • 1 cent (of meer) voor zwaardere folders
  • Extra beloning voor invouwen en insteken
  • Wijkvergoeding
  • Indien nodig herlaad-vergoeding
  • Indien afgesproken een afmeldvergoeding

Vaak verdienen folderbezorgers voor een gewone wijk ongeveer een paar euro per uur. Als je pas 13 of 14 jaar bent is dat een leuk zakcentje. Als je folders moet insteken (er iets tussen leggen) dan verdien je iets meer. De verdiensten zijn niet alleen afhankelijk van de grootte van een wijk, maar ook van het gewicht per folder. Folders worden huis aan huis bezorgd, behalve als mensen een stikker op de deur geplakt hebben waarop staat dat ze geen ongeadresseerde post accepteren. Kranten bezorgen levert meer verdiensten op dan folders bezorgen en post bezorgen levert meer op dan kranten bezorgen.

Vanaf welke leeftijd mag je folders bezorgen?

Vanaf je dertiende jaar mag je folders bezorgen. Als je graag folders wilt bezorgen in je eigen wijk en er is op dat moment geen vacature, dan kun je vragen of je op een wachtlijst geplaatst kunt worden. Als je eenmaal een wijk hebt om folders te bezorgen, dan heb je in principe een vaste wijk. Als een andere bezorger van een wijk in je buurt, ziek is, kan soms wel gevraagd worden of jij misschien tijd hebt om wat extra straten in een andere wijk te lopen.

Wanneer moet je de folders bezorgen?

De folders moeten op tijd bezorgd worden. Je krijgt van de distributeur te horen wanneer ze bezorgd moeten worden. Dit kan bijvoorbeeld voor 18.00 uur 's avonds zijn, of op bepaalde dagen.

Krijg je doorbetaald als je ziek bent?

Als je ziek wordt, heb je geen inkomsten. Je hebt als verspreider van folders namelijk geen contract zoals bij een echte baan. Als je zelf ziek wordt is het meestal de afspraak dat je zelf voor vervanging zorgt maar dat lukt niet altijd. In dat geval moet het bedrijf zelf voor vervanging zorgen.

Je folders dumpen, wat zijn de gevolgen?

Soms komt het voor dat iemand een baantje als folderbezorger aanneemt maar de folders niet in brievenbussen gooit maar weggooit. Dat mag natuurlijk niet. De kans dat het bedrijf er achter komt is groot en dan zal je het baantje meteen kwijt zijn. Misschien dat ze dan ook het uitbetaalde geld van je terugvragen.

Folders bezorgen, hoe werkt het?

Folders die je rond moet brengen worden meestal door het depot bij je thuisbezorgd in pakketten. Je hoeft ze dan dus niet zelf op te halen. (Mocht je huis aan huis bladen bezorgen, hou er dan rekening mee dat je die soms wel zelf op moet halen bij een depot. Buurtkranten en dergelijke moet je dus wel zelf ophalen.) Het is handig als er iemand thuis is als de folders bezorgd worden maar meestal is het voldoende als er bij de voordeur een plek is waar de folders op een droge plaats kunnen worden neergelegd. Bijvoorbeeld onder een afdakje van een deur. De folders worden gebonden in bundels bij je thuis afgeleverd.
  • Folders hoeven in principe niet gevouwen te worden. Ze worden meestal kant-en-klaar gevouwen aangeleverd en eventueel gesealed (afgesloten met plastic), klaar om in de brievenbussen in geschoven te worden. In bepaalde gebieden (of situaties) moeten folders wel eerst gevouwen worden. Dan staat daar wel een extra vergoeding tegenover.
  • Vaak is er wat verschuiving mogelijk met de werktijden, waardoor je veel mogelijkheden hebt om dit baantje te combineren met school of andere verplichtingen. Ook als je op vaste dagen foldermateriaal bezorgt, is het bezorgen van foldermateriaal meestal goed te combineren met school, studie of andere werkzaamheden.
  • De folders moeten op vooraf afgesproken dagen bezorgd worden en binnen een bepaalde tijd.
  • Je kunt folders gemakkelijk met een fiets met fietstassen vervoeren, maar sommige bezorgers verkiezen een karretje.

Folders bezorgen en de belastingdienst

Betalingen van baantjes waarbij de werkkrachten niet in loondienst zijn, krijgen hun vergoeding bruto uitbetaald. Dit wil zeggen dat je niet in loondienst bent en dat er geen premies zijn ingehouden op je verdiensten. Jij (of je ouders) behoort/behoren je verdiensten dus gewoon bij de belastingen op te geven. Wat dit voor financiële consequenties heeft is afhankelijk van eventueel andere inkomsten. Je kunt dit het beste vooraf informeren. Vaak is er geen verplichting om de verdiensten op te geven, dit is afhankelijk van de persoonlijke situatie van een bezorger. De belastingdienst geeft hier heel netjes informatie over als je er over belt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je eerste krantenwijkJe eerste krantenwijkAls je 13 jaar bent zijn er niet veel mogelijkheden om geld te gaan verdienen. Wat je wel kunt gaan doen is folders rond…
Kranten- of folderwijk: introductiewerkOok jongeren willen geld verdienen, en kiezen vaak voor een kranten- of folderwijk. Vroeg in de ochtend, in de middag, o…
Populaire bijbaantjes en hoeveel verdien je? (vakantiewerk)De zomervakantie word veel gebruikt om extra geld te verdienen. Vele jongeren zullen in de vakantie gaan werken en dus o…
Krantenwijk: salaris, minimum leeftijd & bezorgtijdenEen krantenwijk is een populair bijbaantje onder jongeren, dat een aardig salaris oplevert. Hoeveel verdient een kranten…
Concurrentie TNT en postNLTNT is het grootste postbezorgings bedrijf van Nederland. Er zijn ook enkele kleinere bedrijven die ook een hoog percent…

Reageer op het artikel "Folders bezorgen, wat zijn de verdiensten?"

Reacties

Lauren, 23-04-2015 16:36 #2
Hallo, ik heb wel interesse om folders in de brievenbussen te steken.het is wel regio maldegem. Wat verdient dit zo?

Mvg lauren

L., 01-03-2013 14:44 #1
Mijn dochter loopt foldermappen. Ze wegen zo rond de 150 gram per stuk. Valt dit onder lichte, normale of zwaardere folders? En hoe kom ik er achter hoe het zit met herlaad vergoedingen?

Infoteur: Kisses
Laatste update: 16-03-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 2
Schrijf mee!