InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Krantenwijk, wat zijn de verdiensten?

Krantenwijk, wat zijn de verdiensten?

Krantenwijk, wat zijn de verdiensten? Regelmatig zoeken distributeurs mensen die kranten willen bezorgen. Je kunt de vacatures vinden in kranten, huis aan huisbladen en online op websites waar oproepjes zijn geplaatst, Ook via folders of flyers worden wel bezorgers gezocht. Via mond-tot-mondreclame kun je ook horen dat er bezorgers nodig zijn. Een krantenwijk als bijbaantje is een prima manier om wat geld bij te verdienen. Je bent er meestal een a twee uurtjes per dag aan kwijt. Krantenbezorgers vervoeren de kranten meestal per fiets. Fietstassen met het logo van de krant, kun je in bruikleen van de krant krijgen. Bezorgers van folders en buurtkranten zijn vaak jonge mensen vanaf ongeveer 13 jaar die een folder of krantje bezorgen. Voor een krantenwijk van een dagblad moet je vijftien jaar of ouder zijn. Kranten bezorgen levert een leuke verdienste op. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van je wijk en het gewicht van de kranten.

Vanaf welke leeftijd kun je een krantenwijk lopen?

Er zijn echter wel een aantal regels in verband met leeftijd als het aankomt op een krantenwijk. Huis aan huis krantjes of folders mag je vanaf je dertiende jaar bezorgen, maar dagbladen en ochtendkranten mag je pas vanaf je vijftiende bezorgen. Post bezorgen mag je pas vanaf je achttiende. Vanaf dat moment zijn er geen regels meer wat betreft leeftijd. Ook komt het bijvoorbeeld voor dat juist oudere mensen een krantenwijk lopen. Bezorgers van kranten vind je dus in bijna alle lagen van de bevolking. Wat zijn de voor- en nadelen en hoeveel verdien je ongeveer per maand met een krantenwijk?

Krantenwijk, voor- en nadelen

Een krantenwijk heeft voor- en nadelen. De hoofdreden dat mensen een krantenwijk lopen is vanwege de bijverdiensten. Als baantje is het zo gek nog niet want je komt elke dag even buiten, leert mensen kennen in de buurt en je hebt je dagelijkse wandeling. Ook ben je als krantenbezorger vrij. Je hebt niemand die op je vingers kijkt en je hebt geen directe collega's waar je goed mee overweg moet kunnen. Ook zijn de werktijden voor veel mensen gunstig.

Voordelen van een krantenwijk

  • Een krantenwijk is goed te combineren met school en studie.
  • Je verdient eigen geld.
  • Het is een gezond baantje omdat je in beweging bent.
  • Voor ouderen is dit een geschikt bijbaantje om wat extra te verdienen en om in beweging te blijven.

Nadelen van een krantenwijk

De kranten moeten s morgens voor een bepaalde tijd bezorgd zijn. Bijvoorbeeld voor 7.00 uur, of aan het einde van de middag voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor 19.00 uur. Dit kan een nadeel zijn omdat de tijden niet altijd aansluiten bij je leven. Toch is dit meestal een kwestie van goed plannen.
  • Je schoenen en fiets slijten sneller
  • Als je de kranten op moeten halen en de distributeur zit ver weg, moet je ook ver fietsen om de kranten op te halen. Zoek dus een wijk in je buurt met een depot in de omgeving.
  • Met slecht weer kun je bezorging niet overslaan. In de winter kan het koud zijn en als het regent is het ook even doorbijten.
  • Als je ziek bent verwacht men meestal dat je zelf vervanging regelt.

Waarom zou je een krantenwijk nemen?

Op een bepaalde leeftijd willen jongeren zelf iets bijverdienen. Een krantenwijk is een prima eerste baantje. Je leert je verantwoordelijk gedragen in een werksituatie en je verdient zelf geld. Ook ouderen kunnen kiezen voor een baantje als bezorger. Heerlijk even buiten zijn, onderweg nieuwe en bekende mensen tegenkomen, een wandeling maken en nog wat geld verdienen ook.

Kranten bezorgen, wat zijn de verdiensten

Je wordt voor het bezorgen van kranten betaald per krant en per grootte van je wijk. De ene wijk vergt meer inspanning dan de andere, bijvoorbeeld door de aanwezigheid van trappen of door een langere wandeling (door voortuinen) naar een brievenbus. Er wordt ook gekeken naar de dikte van de krant. Hoe dikker de krant, hoe meer je verdient. Ook word je inkomen bepaald op basis van de grootte van de wijk. Als je een krantenwijk loopt krijg je bij elke aflevering van de kranten een overzicht van je werkgever. Daarin staat precies hoeveel stops je maken moet, wat je verdient per krant en wat het bedrag is wat je die dag verdient. Men gaat daarbij ook uit van een geschatte tijd die je nodig hebt om de kranten rond te brengen. Als je een vaste wijk loopt voor een vaste krant, zullen de inkomsten min of meer stabiel zijn, maar soms moeten er een extra krantje worden bezorgd. Bijlagen moeten soms eerst worden ingevouwen. Dat levert extra verdiensten op. Soms wordt er ook per uur uitbetaald. Hieronder een indicatie van mogelijke financiële vergoeding, je kunt hier geen rechten aan ontlenen:
  • 2.4 cent per krant of meer.
  • 0.2 cent voor lichte folders of meer.
  • 0.5 cent voor normale folders, of meer.
  • 1 cent voor zware folders, of meer.
  • Inleggen extra vergoeding.
  • Indien nodig herlaad vergoeding.
  • Indien afgesproken afmeld vergoeding.

Voor een gewone gemiddelde krantenwijk kunnen de verdiensten rond de 150,- (of meer) per maand zijn. (Indicatie verdiensten: 2018). Naast je gewone verdiensten maak je per krantenwijk mogelijk ook kans op een prestatiebonus.

Extra inkomsten of cadeaus bij een krantenwijk
Aan het eind van het jaar ontvang je nieuwjaarskaartjes waarmee je langs de deuren kunt gaan om abonnees een gelukkig nieuwjaar te wensen. Dit levert meestal behoorlijk wat fooien op. Dit geld mag je zelf houden. Afhankelijk welke krant jij bezorgt, kun je soms ook een gratis abonnement krijgen als je je werk goed doet. Ook kun je misschien voor feestdagen attenties krijgen zoals chocola met Pasen of een kerstpakket met kerstmis.

Mag je twee krantenwijken lopen?
Als je 18 jaar of ouder bent mag je meerdere krantenwijken lopen.

Hoe vind je een krantenwijk?

  • Je kunt telefonisch of online contact opnemen met een of meerdere distributeurs.
  • In kranten of op internet kun je mogelijk vacatures vinden.
  • Huis aan huis kunnen per brief of folder oproepen met vacatures in jouw wijk verspreidt worden. Reageer dan snel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld verdienen met een krantenwijkGeld verdienen met een krantenwijk is populair bij jongeren. Dit artikel gaat over de verdiensten van een krantenwijk: d…
Krantenwijk: salaris, minimum leeftijd & bezorgtijdenEen krantenwijk is een populair bijbaantje onder jongeren, dat een aardig salaris oplevert. Hoeveel verdient een kranten…
Het lopen van een ochtendkrant (Dagblad)Het lopen van een ochtendkrant: wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen? Wat is het verschil wat betreft een gewone k…
Op kamers wonen, geld bijverdienen voor studentenOp kamers wonen, geld bijverdienen voor studentenAls je op kamers woont, kun je wel eens krap bij kas komen te zitten. De een kan goed budgetteren en de ander is na een…
Populaire bijbaantjes en hoeveel verdien je? (vakantiewerk)De zomervakantie word veel gebruikt om extra geld te verdienen. Vele jongeren zullen in de vakantie gaan werken en dus o…

Reageer op het artikel "Krantenwijk, wat zijn de verdiensten?"

Reacties

Jose Wisse, 15-09-2018 14:38 #6
Ik bezorg nu 3 krantenwijken. bij axender en herlingstrijdhorst. Drie weken geleden had ik ook een krantenwijk bij Rodi. Helaas is daar door een misverstand plotseling een einde aan gekomen zonder bericht ben ik in twee dagen tijd vervangen.
Door het misverstand ik had begrepen dat ik een nieuwe wijk op een andere dag moest bezorgen en dat had ik geweigerd. Omdat ik toen al 4 wijken had. Achteraf ging het op het bijvoegen van 2 straten in totaal 289 = 55 extra bijgevoegde kranten.371 kranten.
De buitendienst die de extra straten aanbod blijft erbij dat ze duidelijk was en zegt dat ik akkoord ging met het beëindigen van de krantenwijk. Het zou netter geweest zijn als ze een berichtje had gegeven dat de wijk gestopt was voor mij met datum. Maar ik zat te wachten op mijn kranten en die kwamen niet. Heb een bericht naar Rodi gestuurd en kwam er achter dat er een vervanger was geregeld. Daar ben ik het niet mee eens.
Mijn vraag heb je als bezorger rechten? En kunnen ze binnen 2 dagen de wijk aan een andere bezorger geven?

John, 30-08-2018 12:42 #5
Ik heb 20 jaar geleden 6 jaar lang ook kranten gelopen. Zal wel een heel verschil zijn met nu. Ik liep toen op m'n 15e twee wijken Volkskrant en Trouw. Ongeveer 180 a 200 kranten per wijk per dag. Dat was toen flink verdienen. Dikke bijlages op zaterdag. Bonussen ontvangen. Wel één nadeel. Je moet 6 dagen in de week beschikbaar zijn, geen vakanties mits je zelf een vervanger regelt.

Jaap Roet, 28-04-2016 09:32 #4
Hallo ik breng een keer per week 200 kranten rond en rijd daar voor met de fiets ongeveer 14 km
Wat is volgen de norm voor de vergoediing met vr, gr,

J. van Ierssel, 11-10-2014 12:54 #3
Weet U het adres en telefoonnummer van het distributiekantoor van diverse dagbladen in de wijk Brabantpark?

Somaboy, 22-04-2013 23:47 #2
Hoeveel verdien ik dan ik ben 14 jaar?

Marie-Rose, 22-11-2010 07:11 #1
Ik loop zelf een krantenwijk bij de Persgroep (voorheen: PCM), dus dat zijn de Volkskrant, Trouw, NRC Next, AD, ND, FD, enz. veel verschillende kranten dus, maar daardoor verdient het ook veel beter dan bijvoorbeeld een lokale krant of de Telegraaf. De Telegraaf heb ik ook gelopen nou dat verdiende echt slecht! Ik verdiende daar wel?70,- minder per maand en ik was nog langer bezig ook! Nu verdien ik gemiddeld?215,- per maand en ik ben zo'n 35-40min bezig iedere keer, 6 ochtenden per week. Je moet de kranten uiterlijk 06:00u ophalen en ze moeten voor 07:00 bezorgd zijn.
Ik vind het ideaal want je bent er "praktisch" geen tijd aan kwijt. Als ik het niet zou doen zou ik namelijk niet nuttigers doen dan in mijn bed liggen. Je komt fris en fit aan op school en je hebt 's middags nog alle tijd van de wereld. En toch verdien je een lekker zakcentje!

Infoteur: Kisses
Laatste update: 11-03-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 6
Schrijf mee!