InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Consultancy: Werken als consultant, wat houdt dat nou in?

Consultancy: Werken als consultant, wat houdt dat nou in?

Werken voor een consultancy bedrijf klinkt natuurlijk heel erg interessant. Als consultant krijg je de kans om in opdracht te werken bij grote en gerenommeerde bedrijven, ervaring op te doen en dan weer te vertrekken en met hernieuwde energie elders aan de slag te gaan. En dat ook nog eens tegen een erg goed salaris. Werken als consultant is niet eenvoudig. Wat is consultancy nu eigenlijk precies en hoe weet je of het misschien ook iets voor jou zou kunnen zijn?

Wat is een consultant of extern adviseur precies?

Het werkwoord "consultare" betekent in het Latijn letterlijk "om raad vragen". Een consultant is dus eigenlijk iemand, die je vraagt om jou te helpen op basis van zijn of haar expertise op het gebied van bijvoorbeeld management, ICT, accountancy, strategie, technologie, juridische wetgeving (fiscaal recht, in het bijzonder), human resources, marketing, geneeskunde, financiën, economie, processen, communicatie of techniek.

Een adviseur of consultant is meestal een deskundige of een professional op een specifiek gebied en heeft een brede kennis van het onderwerp. Een consultant werkt meestal voor een consultancy bureau maar kan zich ook als zelfstandige (ZZP of ZZP-er) laten bemiddelen voor opdrachten. Die opdrachten vinden plaats bij meerdere en wisselende opdrachtgevers of klanten. Opdrachtgevers kunnen tijdelijk mankracht inhuren en krijgen zo toegang tot diepere niveaus van deskundigheid dan normaal gesproken haalbaar zou zijn met hun vaste personele bezetting.

Waarom zou je consultant willen worden?

Werken als consultant biedt je een groeipad wat veel steiler is dan werken voor één vast bedrijf. Je doet enorm veel ervaring op bij verschillende opdrachtgevers, tijdens heel verschillende opdrachten en bovendien in verschillende omgevingen en culturen. Consultant zijn betaalt over het algemeen heel erg goed: Dat geldt wanneer je werkt voor een consultancybedrijf maar ook (zeker) wanneer je op een gegeven moment als ZZP-er, zelfstandig ondernemer, aan de slag gaat.

Wanneer ben je succesvol als consultant?

De belangrijkste factor, die bepaalt of een consultant succesvol is of niet is niet hun kennisniveau. Ook jouw technische vaardigheden zijn niet je grootste troef. Het allerbelangrijkste is dat je als consultant zodanig goed omspringt met de relatie met de klant, dat deze opdrachtgever in het vervolg alleen nog maar externe adviseurs van jouw adviesbureau wil aantrekken. De opdrachtgever moet het gevoel krijgen dat het goed zit en hoewel expertise en competentie hierin zeker belangrijk zijn, is er meer nodig om een klant echt tevreden te maken.

Welke eigenschappen moet je hebben om binnen consultancy te kunnen werken?

Er zijn een aantal eigenschappen en vaardigheden, die je moet hebben om met succes binnen de consultancy sector te kunnen werken.

Sociale vaardigheden en klantgerichtheid

Je moet absoluut kunnen werken met verschillende soorten mensen in alle rangen en standen. Of je nu jouw idee moet verkopen aan een lid van de raad van bestuur of dat je informatie nodig hebt van iemand uit de postkamer: Al deze mensen moet je voor je in kunnen nemen. Voor al deze mensen geldt dat ze het je moeten gunnen. Je zult je aan moeten passen en inlevingsvermogen moeten hebben. Je moet kunnen denken vanuit de ander: Wat heeft zij of hij van me nodig?

Pro-activiteit

Je moet initiatief kunnen tonen en zelfstartend zijn. Je moet niet bang zijn om op mensen af te stappen of om op onderzoek uit te gaan, wanneer je informatie nodig hebt.

Zelfstandigheid

Je kunt niet afwachten tot anderen naar je toe komen om je te helpen maar je moet zelf aan de slag kunnen en contact leggen met mensen om daar te komen waar je heen wil. Wanneer je verwacht dat iemand je hand vasthoudt of wanneer je toezicht nodig hebt, is dit niet de geschikte carrièrestap voor jou. Je moet ook jezelf kunnen motiveren om aan te slag te blijven en moet een eigen interne drive voelen om resultaten neer te zetten.

Flexibiliteit
Deze eigenschap moet je hebben op heel veel verschillende manieren. Wanneer dingen niet lukken, moet je makkelijk kunnen schakelen naar andere manieren om iets aan te pakken. Wanneer je in een andere cultuur of een ander bedrijf terecht komt, moet je daar kunnen aarden. In ieder geval genoeg om je werk goed en met plezier te kunnen doen. Wanneer je geen opdracht hebt voor een tijdje (dit heet "op de bank zitten") moet je daar tegen kunnen. Je moet bestand zijn tegen een zekere mate van onzekerheid. Werken als consultant is nu eenmaal niet hetzelfde als werken voor een vaste baas.

Een dikke huid

Veel mensen binnen bedrijven zien consultants als noodzakelijk kwaad. Soms worden ze zelfs gezien als bedreiging voor de werkgelegenheid binnen een bedrijf. Omdat ze het werk van een vaste medewerker uitvoeren of omdat ze reorganisaties uitdenken of in gang zetten. In ieder geval wordt een extern adviseur niet altijd hetzelfde behandeld als een interne medewerker van een bedrijf. Niet iedereen is aardig tegen een consultant en wanneer je niet meer nodig bent of niet naar behoren functioneert, kun je niet zachtzinnig worden weggestuurd.

Waar moet je binnen de consultancy tegen kunnen?

Je moet niet bang zijn voor hard werken. Behalve dat je overdag aan de slag bent bij een opdrachtgever wil "jouw eigen bedrijf" ook nog wat van je. Een consultancy firma is een moderne organisatie, waarin je zelf bouwt aan het succes van jouw bedrijf. Er zal dus ook van je verwacht worden dat je werkt aan commerciële doelstellingen of expertise vergroting van het bedrijf. Ook zal er van je verwacht worden dat je aan jezelf werkt, want zelf ben je je grootste asset. Je zult dus opleidingen moeten volgen om jezelf te blijven bekwamen in het vakgebied en om te voldoen aan je persoonlijke leerdoelstellingen.

Je moet er ook tegen kunnen dat alles elke dag weer anders is en dat je je collega's niet elke dag ziet. Je bent bij de klant overdag en het kan dus zijn dat je je echte collega's alleen op groepsbijeenkomsten buiten kantooruren tegenkomt.

Kortom: Wanneer je houdt van hard werken, proactiviteit, veel leren en veel afwisseling is consultancy geknipt voor jou.
Gerelateerde artikelen
Knowledge & Content ManagementKnowledge management is een Engelse term voor een methode om kennis te vergaren en die kennis vervolgens te gebruiken in…
Strategische beslissingen in het bedrijf: samenwerken helptStrategische beslissingen in het bedrijf: samenwerken helptAls organisatie samenwerken met anderen bij het uitstippelen van je strategie? Je denkt er niet snel aan om anderen een…
Verantwoord werken met je laptop: houding en instellingenVerantwoord werken met je laptop: houding en instellingenEen laptop is heel praktisch, maar heeft ook bepaalde nadelen. Wanneer je niet de juiste houding aanneemt kun je last kr…
Management: Wanneer en hoe werknemers opleidenEen belangrijke doelstelling van personeelplanning is de personeelsbeschikbaarheid in overeenstemming te brengen met de…
BedrijfsoverdrachtEen bedrijfsoverdracht is erg moeilijk voor sommige mensen. Het is erg belangrijk om de juiste keuzes te maken, waarbij…

Reageer op het artikel "Consultancy: Werken als consultant, wat houdt dat nou in?"

Reacties

Egbert Willems, 01-01-2017 22:58 #2
Ik ben van plan om in mijn geboorteland en consultancy bureau op te zetten met mijn opgedane kennis. Ik ben 21 jaren in dienst als brandweerman en thans zit in op de opleiding tot koopvaardij maritiem officier. Met deze combinatie wil ik een consultant worden in het geven van trainingen en opleidingen. Het doel is om in de havens, over de openbare weg, voor de kust en binnenwateren mensen op te leiden en te certificeren bij het voorkomen van of bestrijden van branden, scheepsbranden en brand met gevaarlijke stoffen. Kan ik mijn expertise gebruiken om zo een bureau op te zetten?

Viper, 15-03-2012 07:07 #1
Kan iemand zomaar van zichzelf zeggen dat hij een consultant is?
Als hij goed is in het uitvinden van iets en van het begeleiden van mensen mag deze persoon dan zichzelf een consultant noemen? Reactie infoteur, 03-04-2012
De functie-titel consultant is niet beschermd en je mag jezelf dus ook inderdaad consultant noemen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld aan een universitaire opleiding gebonden termen als psycholoog, arts of advocaat. Je ziet tegenwoordig veel mensen zichzelf aanprijzen als trainer of consultant. In de praktijk zal er natuurlijk wel realistische ervaring van je worden verwacht om ook daadwerkelijk opdrachten te krijgen voor een klus.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 23-01-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 2
Schrijf mee!