InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Werkgever failliet, wat nu?

Werkgever failliet, wat nu?

Een dreigend faillissement van een werkgever krijgen de werknemers pas te horen op het laatste moment. De werkgever probeert eerst zonder medeweten van werknemers om het tij te keren. Werknemers met een vast contract denken zekerheid te hebben over de toekomst. Tegenwoordig is dit nauwelijks nog een zekerheid te noemen. Steeds meer werknemers krijgen te maken met verslechterde bedrijfsomstandigheden waardoor de werkgever in zwaar weer komt. Nederlandse bedrijven worden overgenomen door grote multinationals of vallen ten prooi aan andere bedrijven. Zodra dit heeft plaatsen kunt u wachten op de volgende stap, namelijk reorganiseren en overdracht van het werk naar goedkopere landen. Een dreigend faillissement is ook aan de orde van de dag. De werkgever zal u hierover laat gaan informeren. Hij wil namelijk voorkomen dat er onrust gaat ontstaan binnen het personeel.

Het salaris

Een zeer grote kostenpost voor de werkgever is het salaris van de medewerkers. Zodra de werkgever niet meer kan voldoen aan deze betalingsverplichtingen, moet u zich zorgen gaan maken. Dit duidt namelijk op financiële tekorten. Eén maand niet in staat zijn om de salarissen te betalen, duidt op meer problemen in de toekomst. Zal de werkgever het salaris de volgende maand ook niet of niet volledig gaan betalen?

Aanvragen van een uitkering

Zodra de werkgever failliet is verklaart, hebt u recht op een uitkering wegens betalingsonmacht. Dit geldt overigens niet alleen bij faillissement, maar ook bij bijvoorbeeld surseance van betaling en bij een schuldsaneringsregeling. Deze uitkering gaat tijdelijk het salaris vervangen in verband met de ontstane betalingsonmacht. Dit is een tijdelijke situatie om er voor te zorgen dat de betrokken werknemers niet in de financiële problemen komen. Daarna kan eventueel een reguliere WW uitkering worden aangevraagd.

Wat krijgt u van de UWV?

De UWV gaat u alsnog het salaris verstrekken die u nog te goed hebt van uw werkgever. Dit gaat echter maximaal 13 weken terug. Ook de rechten die u nog open hebt staan in de vorm van vakantiedagen of vakantiegeld krijgt u uitgekeerd. De achterstallige pensioenpremie kunnen zij gaan voldoen over maximaal één jaar. De juridische kosten die u gemaakt hebt om uw salaris op te eisen kunt u ook indienen bij de UWV. In sommige gevallen verstrekt de UWV ook andere bedragen waar u nog recht op hebt. Hierbij kunt u denken aan bijvoorbeeld overuren.

Welke actie moet u ondernemen?

Het is belangrijk om vroeg aan de bel te trekken. In een vroeg stadium moet de uitkering in verband met betalingsonmacht aangevraagd worden. Dit moet u binnen een half jaar indienen anders vervalt deze optie. Het UWV adviseert u om zo snel mogelijk actie te ondernemen door ander werk te zoeken. U moet zich inschrijven bij het UWV Werkbedrijf als werkzoekende.

Vormen van betalingsonmacht

Er zijn vier verschillende vormen van betalingsonmacht waarbij u als werknemer een uitkering wegens betalingsonmacht kunt aanvragen, namelijk:

  • De rechter heeft een surseance van betaling uitgesproken en wijst een bewindvoerder aan
  • De werkgever is failliet gegaan en er is een curator aangesteld
  • Er is sprake van een schuldsaneringsregeling natuurlijke personen
  • De werkgever kan niet meer aan zijn verplichtingen voldoen, waarbij geldt dat er geen uitzicht is op herstel. Meerdere schuldeisers moeten nog betaald worden en alle werknemers zitten in dezelfde situatie. De rechter heeft echter nog geen uitspraak gedaan.
Gerelateerde artikelen
Surseance van betaling of faillissement?Surseance van betaling of faillissement?Wat is in 2019 een surseance van betaling, wat is hierbij de procedure? Meestal gaat een surseance van betaling aan een…
Faillissement, faillissementswet wordt insolventiewetFaillissement, faillissementswet wordt insolventiewetEen faillissement komt vaak voor, surseance van betaling ook. Het Nederlandse faillissementsrecht is voor een deel sterk…
Wat is surseance (uitstel) van betaling?Wat is surseance (uitstel) van betaling?Bij financiële problemen heeft een bedrijf de mogelijkheid om surseance van betaling (uitstel van betaling) aan te vrage…
Procedure bij faillissementProcedure bij faillissementWat is een faillissement en in welke fasen verloopt een faillissement? Hoe wordt het vermogen van de persoon die faillie…
De gevolgen van een faillissement van derdenDe gevolgen van een faillissement van derdenEen faillissement van een bedrijf, instelling of een persoon, kunt u als particulier door benadeeld worden. Een eigendom…
Bronnen en referenties
  • UWV

Reageer op het artikel "Werkgever failliet, wat nu?"

Reacties

Joel, 22-01-2014 08:50 #5
Mijn werkgever is op non actief gesteld door de aandeelhouders. door onderzoek van de stukken die er nog aanwezig zijn blijkt dat er een grote schuld is waardoor wij als medewerkers aan het eind van de maand dus geen salaris gaan ontvangen. wat kunnen wij doen om zo snel mogelijk ons geld veilig te stellen? er zijn bedrijven bezig om faillissement aan te vragen echter dit is nog niet rond.

Sarie Roeleveld, 07-03-2013 12:20 #4
Mijn werkgever is op 28 feb jl. failliet verklaard en de curator heeft gisteren (6 maart) alle afdeling afgesloten. Volgens de brief van de curator heb ik recht op 6 weken volledige uitbetaling (langer dan 5 jaar daar gewerkt). Mijn vraag is nu of ik recht heb op meer weken volledig salaris i.v.m. een vast dienstverband van bijna 24, 5 jaar., daar een collega mij hierop wees die al meer dan 35 jaar in dienst was, maar bij verschillende instanties andere antwoorden kreeg.

Met vriendelijke groet.
Sarie Roeleveld- de Wilde

Berna Kocyigit, 18-02-2013 17:33 #3
Geachte heer/mevrouw,

Ik heb een tijdelijke baan gehad. Daarna ben ik voor zes maanden naar het buitenland gegaan voor stage. Normaal zou ik mijn loon een paar dagen later krijgen maar een maand later ontving ik nog niks, waarop ik een mail naar mijn werkgever heb gestuurd. Hij stuurde een mail dat hij controle heeft gehad van de belastingdienst en dat daarbij twee werknemers hun aangifte loonbelasting niet correct hebben ingevuld, waaronder dus blijkbaar ik ook. Omdat ik in het buitenland zat kon ik niet langsgaan bij mijn werknemer. Hij zei dat het geen probleem zou zijn als ik mijn loonbelasting opnieuw zou invullend nadat ik terug was. Ik ben net twee weken terug van mijn stage en blijkt dat mijn werkgever de boel heeft moeten overdragen. Ik heb hem gebeld hoe we het nu moeten regelen, en hij zei tegen mij dat ik langs UWV moet gaan en moet hopen dat ik mijn geld krijg. Hoe kan ik mijn probleem oplossen? Kan ik mijn loon nog krijgen?

Met vriendelijke groet,

Berna Kocyigit

Kyra van der Gang, 11-11-2012 22:10 #2
Geachte heer/mevrouw,

Mijn werkgever heeft aangegeven dat zij de salarissen niet meer kan betalen, dit is 7 dagen geleden aan mij vermeld, 1 week nadat mijn salaris al uitbetaald had moeten worden. Afgelopen woensdag heeft zij tijdens een spoedoverleg verklaard failliet te zijn, na mijn vraag wanneer zij dat faillissement zou aanvragen antwoordde zij met "vandaag'. Echter heeft zij tot op heden geen faillissement aangevraagd. Ik ben nog we aan het werk, maar er is nog geen uitzicht op uitbetaling van mijn salaris. Wat zijn mijn rechten als werknemer in deze situatie? Kan ik a een uitkering aanvragen?

Bij voorbaat dank,

Met vriendelijke groet,

Kyra van der Gang Reactie infoteur, 12-11-2012
U doet er verstandig aan om contact op te nemen met het UWV. Zij kunnen u verder helpen met dergelijke specifieke vragen.

Evwoerden, 29-07-2012 22:26 #1
Beste redactie,
Werkgever failliet, wat nu:
Ook de rechten die u nog open hebt staan in de vorm van vakantiedagen of vakantiegeld krijgt u uitgekeerd?

Geldt dit ook over vakantiedagen over het jaar 2011 of alleen over de dagen van 2012?

Mvgr
Evanwoerden

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 28-07-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 5
Schrijf mee!