InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Voordelen lidmaatschap vakbond

Voordelen lidmaatschap vakbond

Voordelen lidmaatschap vakbond Een vakbond of vakvereniging is een organisatie die opkomt voor de belangen van de aangesloten werknemers. Zij onderhandelen namens de leden met de werkgever of met werkgeversverenigingen. Daarnaast heeft een lidmaatschap ook nog extra voordelen voor de werknemers. Een vakbond richt zich hoofdzakelijk op het onderhandelen namens leden met de werkgevers. Deze onderhandelingen kunnen betrekking hebben op loon, maar ook over werktijden, arbeidsomstandigheden en andere bepalingen in de CAO. Ook bij ontslag of dreigend ontslag kunnen vakbonden hulp bieden en adviseren. De leden kunnen daarnaast met arbeidsgerelateerde vragen bij hun eigen vakbond terecht. De meest bekende vakbonden zijn de CNV en de FNV.

Voordelen lidmaatschap voor werknemers

De diverse vakbonden bieden verschillende voordelen voor hun leden. Het vertegenwoordigen van de leden doen ze allemaal, maar de aanvullende diensten verschillen. De grotere vakbonden hebben sterke onderhandelingsposities gezien hun ledenaantallen. Hieronder treft u een aantal aanvullende voordelen aan die vakbonden vaak bieden.

1) Rechtshulp bij arbeidsgeschillen

Voor juridische bijstand met betrekking tot arbeid en inkomen kunt u vaak een beroep doen op de rechtsbijstanddekking bij uw vakbond. De voorwaarden en bepalingen van deze aanvullende diensten verschillen weer per vakbond. Rechtsbijstanddekking wordt niet altijd gratis verstrekt. Sommige vakbonden geven uitsluitend korting op een rechtsbijstandsverzekering die u bij een verzekeraar kunt afsluiten waar ze een deal mee hebben gesloten. Indien u al beschikt over een rechtsbijstandverzekering met dekking met betrekking tot arbeid en inkomen, kunt u dubbel verzekerd zijn.

2) Recht op kortingen

De vakbonden hebben veel leden waardoor ze interessante partijen zijn voor commerciële instellingen om kortingsafspraken mee te maken. FNV heeft bijvoorbeeld afspraken met betrekking tot de zorgverzekering bij Menzis. Leden kunnen met zeven procent korting een zorgverzekering afsluiten. Ook de CNV heeft vergelijkbare afspraken met verzekeraars om kortingen te bieden op diverse verzekeringen. Leden van de FNV kunnen zelfs met hun lidmaatschapsnummer inloggen op een site waar ze een overzicht te zien krijgen van de kortingsmogelijkheden.

3) Hulp bij belastingaangifte

De belastingaangifte kunt u in laten vullen door een belastingconsulent via uw vakbond. In de maanden februari en maart kunt u een afspraak maken via uw vakbond om op een locatie in uw omgeving de jaarlijkse aangifte in te vullen. De leden van FNV hoeven hiervoor niet te betalen en leden van bijvoorbeeld de CNV moeten een eigen bijdrage van ongeveer 10 betalen.

4) Gratis advies

Ook indien er geen sprake is van een geschil of reorganisatie kunt u bij de vakbond terecht met uw arbeids- en inkomensgerelateerde vragen. Hierbij kunt u denken aan vragen waar werknemers tegenaan lopen, die bijvoorbeeld betrekking hebben op arbeidsomstandigheden, werktijden en salaris.

5) Betrokken bij beslissingen

De vakbonden komen op voor de rechten van de werknemers. Bij belangrijke beslissingen vragen de vakbonden ook advies aan hun leden. Als lid hebt u dus invloed op bijvoorbeeld de onderhandelingen over een nieuwe CAO.

De kosten van het lidmaatschap

De kosten van lidmaatschap verschillen per vakbond. Dit is ook terecht want de diensten verschillen ook onderling. Daarnaast is het ook onder andere afhankelijk van uw leeftijd, en het feit of u nog actief in dienst bent of bijvoorbeeld bent afgekeurd. U moet ongeveer rekening houden met maandelijkse kosten tussen de 15 en 20. Voor jongeren en gepensioneerden gelden vaak aparte lagere tarieven.
Gerelateerde artikelen
Vakbondslid en rechtsbijstandverzekeringVele mensen in Nederland zijn lid van een vakbond welke hen in bepaalde gevallen juridische bijstand verleent. Is het na…
Opzegverboden arbeidsovereenkomst, opzegverboden ontslagOpzegverboden arbeidsovereenkomst, opzegverboden ontslagBij opzegverboden gaat het om een aantal omstandigheden waaronder de werkgever de arbeidsovereenkomst niet mag beëdigen.
Welke Belgische vakbond kiezen? ACV, ABVV of ACLVB?Welke vakbond kiezen is een vraag die veel werknemers zich vandaag de dag stellen. In België bestaan er drie verschillen…
De rechtsbijstandverzekeringDe rechtsbijstandverzekering levert juridische bijstand bij conflicten. De meeste verzekeraars hebben eigen juridisch ge…
Waar kan ik terecht met juridische vraagstukken?Waar kan ik terecht met juridische vraagstukken?Bij juridische vragen wordt gelijk gedacht aan een dure advocaat, maar u kunt ook bij andere partijen terecht die minder…
Bronnen en referenties
  • Fnv.nl / cnv.nl

Reageer op het artikel "Voordelen lidmaatschap vakbond"

Reactie

Jan, 03-09-2010 09:30 #1
Duidelijk verhaal.
Maar goed dat dit soort sites er zijn zo krijg je tenminste een beeld van wat vakbonden voor je betekenen. Sommige mensen die ik er over spreek zijn namelijk wel heel sceptisch. Maar er zitten dus veel meer voordelen aan het lid worden.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 27-07-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!