InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Zo maak je een geweldige elevator pitch!

Zo maak je een geweldige elevator pitch!

Vind je het wel eens lastig om uit te leggen wat je voor de kost doet? Of kijken mensen je soms glazig aan als je over jouw werk vertelt? Bij het netwerken of solliciteren komt het vaak goed van pas als je beknopt en duidelijk kunt vertellen wat jij voor een bedrijf of project betekent. Zo’n korte presentatie over je carrière heet een “elevator pitch”, naar een gesprekje dat je in de lift zou kunnen voeren om je baas van iets te overtuigen in de tijd dat jullie daar samen staan (en hij/zij niet weg kan!). Hieronder lees je hoe je een elevator pitch maakt met impact.

De voorbereiding

Een elevator pitch heeft meestal de vorm van een korte presentatie. Als voorbereiding is het nuttig om de tekst ook op te schrijven. Dat helpt je bij het ordenen van je gedachten. Je krijgt vaak weinig tijd om je verhaal te doen en zult je boodschap dus tot de kern moeten terugbrengen. Door goed na te denken over wat voor jou essentieel is en minder relevante zaken te schrappen, zal je elevator pitch uiteindelijk ook duidelijker en krachtiger worden.

De stijl

Zorg dat je elevator pitch makkelijk te begrijpen is, enthousiasme uitstraalt en overtuigt. Houd de taal eenvoudig, gebruik geen jargon of afkortingen. Zo bereik je dat iedereen je boodschap kan volgen en zich erbij betrokken voelt. Het is ook belangrijk om je publiek te kennen, zodat je jouw verhaal voor hen in de juiste context kunt plaatsen.

De inhoud

Een goede elevator pitch geeft antwoord op de volgende vragen:
  1. Wie ben je? Noem je naam en vertel kort iets over je achtergrond.
  2. In welk vakgebied of functie werk je?
  3. Waar werk je op dit moment aan?
  4. Wie is je doelgroep? Wees specifiek, heb je bijvoorbeeld een niche?
  5. Wat onderscheidt jou van anderen in je werk?
  6. Welke voordelen kunnen jouw diensten bieden?
  7. Wat zou je graag van je publiek willen? Wil je een nieuwe baan, samen zaken doen of om ondersteuning of middelen vragen?

De toepassing

Je zou eigenlijk altijd een up-to-date elevator pitch achter de hand moeten hebben. Je weet immers nooit wanneer er een gelegenheid zal zijn om je verhaal te doen. Wees in ieder geval voorbereid wanneer je naar een sollicitatiegesprek of netwerkborrel gaat of aan een nieuw project of cursus begint. Afhankelijk van het publiek kun je je woordkeus of hoeveelheid vakinhoudelijke informatie ter plekke nog een beetje aanpassen.

Probeer daarnaast eens om op mensen af te stappen die je zijdelings kent maar met wie je binnen je organisatie of project nog niet rechtstreeks te maken hebt (gehad). Dat is een goede manier om je netwerk te vergroten en tegelijkertijd je elevator pitch te oefenen.
In geschreven vorm kun je de elevator pitch ook uitstekend in je curriculum vitae (CV) gebruiken. Als je de tekst bij wijze van introductie in je CV opneemt, geeft dat de lezer meteen een mooi beeld van wie je bent, wat je doet en waar je naar toe wilt.

Lees verder

© 2014 - 2019 Liesbos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zo maak je een geweldige elevator pitch!"

Infoteur: Liesbos
Gepubliceerd: 12-10-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Professionele ontwikkeling
Schrijf mee!