InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > De toegevoegde waarde van een elevator pitch

De toegevoegde waarde van een elevator pitch

De toegevoegde waarde van een elevator pitch Solliciteren is een kwestie van uzelf verkopen. In een elevator pitch moet u in een paar minuten iets over uzelf zeggen, zodat de ontvanger exact weet wie u bent en waar u voor staat. Een elevator pitch kunt u het beste vergelijken met een verkooppraatje van een autoverkoper. Hij moet in een paar zinnen de potentiële koper kunnen interesseren voor de betreffende auto. Het moet een duidelijk verhaal zijn waarin naar voren komt waar de klant naar op zoek is. Het is niet mogelijk om exact te bepalen waar de klant naar op zoek is, dus moet het een algemeen verhaal zijn. Het lijkt eenvoudig om een elevator pitch samen te stellen, maar het tegendeel is waar. Voor het netwerken is het ook handig om altijd om een goede pitch in uw hoofd te hebben

Elevator pitch

Letterlijk betekent het een kort (verkoop)gesprek in de lift. Het moet een duidelijk verhaal zijn van ongeveer één minuut. In uitgeschreven tekst zou dit maximaal 225 woorden zijn. De ondergrens die u aan kunt houden is 150 woorden. Vaak denken mensen dat het niet noodzakelijk is om een dergelijk praatje uit het hoofd te leren. U moet namelijk iets gaan vertellen over uzelf en u weet daar alles over te vertellen, en dat is ook gelijk het probleem. Het is niet mogelijk om alles te vertellen wat u graag zou willen vertellen in een korte periode van maximaal twee minuten. Door dit voor te bereiden hebt u altijd een goed stukje tekst beschikbaar waar u uw sterke punten in kunt verwerken. Het lijkt op en spreekbeurt, maar het kan u helpen bij het vinden van een baan.

Wat zijn de voordelen van een elevator pitch?

U zegt wel eens dingen waarvan u later denkt: “Dat had ik niet moeten zeggen”. Een slecht uitgevoerde elevator pitch kan veel negatieve invloeden hebben op uw carriere. Door het een keer goed voor te bereiden, hebt u het altijd paraat. Ook in een sollicitatiegesprek kan het goed van pas komen. In ieder gesprek moet u ook kort iets over uzelf vertellen. U kunt beginnen over uw privé situatie en uw elevator pitch daar achteraan vastplakken.

Hoe stel ik een elevator pitch samen?

U moet voor uzelf bepalen wat u belangrijk vind om erin te plaatsen. Het moet een goede beschrijving zijn van uzelf en van uw vaardigheden. De inhoud van deze pitch is afhankelijk van welke boodschap u wenst over te brengen. De pitch bevat zaken over uzelf als persoon en bepaalde onderdelen van uw CV kunt u ook in deze presentatie verwerken. U moet er wel voor waken dat het niet een saaie opsomming is van zakelijke of persoonlijke successen.

Tips bij het opstellen van de elevator pit

De presentatie moet kort maar ook boeiend zijn. De pitch zal beginnen met een korte beschrijving van uzelf. Leg de nadruk op de grootste prestaties, voor een student zou dat kunnen zijn succesvolle stage’s. Werkervaring moet u ook in de pitch verwerken, maar blijf bij de grote lijnen en begin niet te strooien met jaartallen. In het geval u de pitch gaat gebruiken voor in een sollicitatiegesprek, moet u ook duidelijk naar voren brengen waarom u geschikt bent voor de functie. Dit kunt u doen door in te springen op vereisten uit de vacature.

Zie ook:
Hoe hoog is het salaris in het onderwijs?
Mijn collega verdient meer voor hetzelfde werk
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De toegevoegde waarde van een elevator pitch"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 11-05-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!