InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Hoe maak je een goede motivatiebrief/solicitatiebrief?

Hoe maak je een goede motivatiebrief/solicitatiebrief?

Hoe schrijf je een passende motivatiebrief (sollicitatiebrief) en wat vermeld je hier precies in? Een recruiter zal op basis van jou motivatiebrief en CV bepalen of je op gesprek mag komen. Hieronder vind je een overzichtelijke layout en tips die je kunnen helpen bij een schrijven van deze motivatiebrief. Een passende baan gevonden? Dan wordt het tijd de recruiter te overtuigen met jou CV en motivatiebrief (sollicitatiebrief). Dit is misschien lastiger dan je denkt, want het komt neer op precies de goede informatie te geven wat jou doet onderscheiden van de rest.

Wat is het exacte doel van de brief?

Naast interesse tonen in de functie is er maar één echt doel; uitgenodigd worden op gesprek. Recruiters krijgen over het algemeen ladingen met brieven welke systematisch gescreend zullen worden. Het is dus zaak dat je een opvallende en onderscheidende brief schrijft. Doe dit door je te verplaatsen in de rol van recruiter tijdens het opstellen van deze brief.

Hoe bereid je je voor op het schrijven?

De meest voorkomende manieren van solliciteren zijn;
  • Reageren op een advertentie
  • Sollicitatie formulier
  • Open sollicitatie

In alle gevallen wil de recruiter weten; waarom jij denkt geschikt te zijn voor de functie waarop je solliciteert, houd dit dus gedurende het gehele proces in gedachte.

Handige tips

Gebruik verschillende bronnen om zoveel mogelijk relevante informatie te verzamelen. Mogelijke bronnen kunnen zijn; websites, jaarverslagen, nieuwsberichten, eigen netwerk etc. Verdiep je in de markt / omgeving van het bedrijf. Dit alles om een zo breed en scherp mogelijk inzicht te krijgen waarom jij de geschikte sollicitant bent binnen dit bedrijf.

Globale opbouw van de brief

Een motivatiebrief bestaat ten alle tijden uit;
  • De aandacht fase: inleiding
  • De belang fase: de kern
  • De completering fase; de afsluiting

Layout van de motivatie brief

Afzender
Naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en email adres

Geadresseerde

Naam en adres bedrijf, en naam contactpersoon (ten name van)

Datum, plaats

Betreft

Eventueel referentienummer. Bijvoorbeeld sollicitatie naar aanleiding van referentienummer 000.

Aanhef

Geachte heer/ mevrouw, (voorkeur om hier gerichte namen te gebruiken)

Inleiding

Wat is de aanleiding van deze sollicitatie? Om welke functie gaat het?

Kern

Motivatie waarom je deze functie wil en waarom deze bij je past? En even belangrijk waarom jij bij de functie past. Probeer zo specifiek mogelijk te zijn in het aandragen van argumenten hiervoor. Verwijzingen naar ervaringen en prestaties uit het verleden doen het hierbij altijd goed.

Bijvoorbeeld: Door mijn functie als verenigingspenningmeester heb ik mijn passie voor de financiële sector ontdekt. (bouw dit verder uit)

Slot

Geef een conclusie van je motivatie en vermeld hierbij duidelijk bereid te zijn om op gesprek te komen.

Ondertekening

Kies voor een passende afsluiting, bijvoorbeeld met vriendelijke groet, je naam. Tussen Met vriendelijke groet, en je naam kun je je handtekening zetten om de brief extra waarde mee te geven.

Bijlagen

Eventuele bijlagen die je meestuurt (bijvoorbeeld CV) kun je hier onderaan nog vermelden.

Let op; op "betreft" en "bijlagen" na, neem je de bovengenoemde kopjes niet over in je brief. De verschillende onderdelen onderscheid je door wit regels in te voegen (enteren).

Schrijfstijl en woordkeuze

De schrijfstijl en woordkeuze dien je aan te passen op de stijl van het bedrijf en de functie. (hiervoor is het vooronderzoek dus ook van groot belang) Houd altijd in gedachten dat je de ontvanger van de brief serieus moet nemen. Vind dus juiste balans tussen bedrijfscultuur en professionaliteit.

Samenvattend

  • Onthoud dat het doel van de brief is om uitgenodigd te worden voor een gesprek.
  • Motiveer je interesse voor de functie. Zeg bijvoorbeeld niet alleen; "het lijkt mij een uitdaging."
  • Toon je geschiktheid voor de functie aan door eerdere ervaringen die je hebt opgedaan duidelijk aan te kaarten.
  • Gebruik een schrijfstijl die bij jou, het bedrijf en de functie past.
  • Schrijf woorden bij voorkeur volledig uit.
  • Stem de layout van je CV en motivatiebrief op elkaar af.
  • Maximale aanbevolen lengte van de brief is 1 a 2 A4tjes.
  • Lees de brief goed na (bij voorkeur ook door vrienden of familie) zodat stijl- en spellingfouten vermeden worden.
  • Gebruik geen standaard brief voor meerdere sollicitaties, maar schrijf voor iedere een unieke brief.
  • Kies een neutraal lettertype / letterkleur (verkeerde keuze kan al snel onprofessioneel overkomen).
  • Vergeet niet alle in de bijlage beschreven documenten uiteindelijk ook mee te sturen.
© 2014 - 2019 Globalview, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Online solliciterenOnline solliciterenTegenwoordig is een online sollicitatiebrief eerder regel dan uitzondering. Toch is online solliciteren ook aan conventi…
Online solliciteren: hoe doe je dat?Online solliciteren. Vroeger stuurde iemand die op een baan wilde solliciteren een brief. Eerst was die met de hand gesc…
Leer vacatures lezen - zo vind je een betere baan!Leer vacatures lezen - zo vind je een betere baan!Vacatures, vacatures en nog eens vacatures. Om ze te doorzien en erachter te komen wat bedrijven nu echt van je willen,…
Het kopen van een sollicitatiebriefHet kopen van een sollicitatiebriefDe sollicitatiebrief en je CV zijn het visitekaartje wat je uitstuurt naar een bedrijf wanneer je solliciteert. Op basis…
Originele sollicitatiebrief schrijvenOriginele sollicitatiebrief schrijvenSommige vacatures leveren tientallen sollicitanten op. Dan is het belangrijk om jezelf te onderscheiden van de andere ka…

Reageer op het artikel "Hoe maak je een goede motivatiebrief/solicitatiebrief?"

Infoteur: Globalview
Gepubliceerd: 06-08-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!