Het curriculum vitae anno 2014
Ook in het tijdperk van LinkedIn blijft een CV een belangrijk onderdeel van elke sollicitatie. Door de jaren heen zijn de verwachtingen voor het CV wel wat veranderd. Kwam je voorheen nog goed uit de bus met een simpele opsomming van je vorige banen en opleiding, tegenwoordig kun je beter wat meer uit de kast trekken om jezelf te presenteren. Hieronder lees je recente trends op CV-gebied waarmee je iedere recruiter om je vinger windt.
Voeg een “Elevator pitch” of persoonlijk profiel toe
Een mooie binnenkomer is een “Elevator pitch” of persoonlijk profiel bovenaan je CV, naast of net onder je contactgegevens. Hierin vat je samen hoe jij jezelf typeert, wat jouw sterke kanten zijn en wat jouw (professionele) passie is. Dit stukje informatie is bij uitstek geschikt om jouw unieke eigenschappen over te brengen en je te onderscheiden van de andere kandidaten. Maak het geloofwaardig door niet lukraak losse steekwoorden te noemen, maar kort uit te leggen hoe je jouw kwaliteiten kunt inzetten (uiteraard het liefst voor taken die onderdeel uitmaken van de functie waarop je solliciteert). In plaats van “teamplayer” zet je bijvoorbeeld: “Ik vind het leuk om mensen te motiveren om samen te werken en zo gezamenlijk het gewenste eindresultaat te bereiken”. Bedenk altijd voorbeelden bij alles wat je opschrijft zodat je als het tot een gesprek komt, kunt toelichten waarom je jezelf zo ziet.
Gebruik managementtaal
Tegenwoordig is bedrijfstaal vaak doorspekt met Engelse woorden en allerlei benamingen uit boeken over modern leiderschap. Als dit in jouw vakgebied gebruikelijk is geworden, doe je er goed aan om je CV in dezelfde stijl op te stellen. Lees eerst de advertentie waarop je wil solliciteren nog eens grondig door om het taalgebruik te analyseren. Selecteer belangrijke steekwoorden en hergebruik deze in je CV, of beter nog: zoek synoniemen. Als men op zoek is naar een “analytische, proactieve aanpakker met affiniteit voor projectmanagement” ben jij een “initiatiefrijke en doortastende projectleider met oog voor detail”. Eventueel kun je overwegen om je CV in z’n geheel in het Engels op te stellen, zeker als beheersing van de Engelse taal een vereiste voor de functie is.
Stel zonodig een robot-vriendelijk CV op
Voor sommige functies moet je CV eerst door een robot geselecteerd worden voordat hij onder de ogen van een recruiter komt. Deze robot heet Applicant Tracking System (of ATS) en doet bepaalde aannames over de opbouw van een CV. Als je weet dat een ATS jouw CV zal bekijken, kun je het beste een robot-vriendelijke versie opstellen. Verwijder alle opmaak door je CV als tekstdocument (txt-bestand) op te slaan. Selecteer een standaard lettertype als Arial, Georgia, Courier, Times New Roman of Verdana om er zeker van te zijn dat de robot je CV kan lezen. Maak daarna alleen de hoogstnodige secties aan (zoals “Kwalificaties”, “Vaardigheden”, “Werkervaring” en “Opleiding”) en verdeel alle informatie uit je CV over deze secties. De robot doorzoekt het CV op steekwoorden, dus laat woorden uit de advertentie of synoniemen daarvan terugkomen in je CV. Vermeld de namen van werkgevers en functietitels op aparte regels en zorg dat data duidelijk en chronologisch weergegeven zijn. Het txt-bestand kun je als bijlage opsturen of in een online sollicitatieformulier plakken.
Maak je wapenfeiten inzichtelijk
Geef voor iedere vorige functie kort en bondig aan wat je werkzaamheden waren. Voor recruiters is het belangrijk om te weten waar en wanneer bepaalde ervaring is opgedaan, zodat ze de waarde ervan kunnen inschatten. Maak daarom geen aparte sectie in je CV aan met een algemeen overzicht van relevante ervaring, maar beschrijf per baan wat je hebt gedaan en bereikt. Bescheidenheid is uit in 2014, dus vergeet vooral niet om te vermelden als je bepaalde successen hebt behaald, onderscheidingen hebt gewonnen of andere buitengewone prestaties hebt geleverd. Geef de informatie zo feitelijk mogelijk weer, als het kan met cijfers, percentages of referenties.
Trek de aandacht met styling
De eerste indruk die je CV maakt, wordt grotendeels bepaald door de lay-out. Leef je uit in Word met tekstopmaak, lijnen, vakken en opsommingstekens (tenzij je CV eerst langs een robot moet). Het CV is niet langer een saai zwart-wit document, je mag ook kleur gebruiken om je boodschap kracht bij te zetten en de leesbaarheid te vergroten. Kies wel een kleur die bij de aard van de functie past. Zakelijke kleuren als donkerblauw zijn geschikt voor functies in een meer formele werkomgeving terwijl sprekende en felle kleuren geschikter zijn voor creatieve beroepen. Eventueel kun je overwegen om bovenaan je CV een foto van jezelf te plaatsen, natuurlijk zorgvuldig uitgekozen op de juiste zakelijke uitstraling. Dit is vooral interessant als je solliciteert naar een representatieve functie. Tot slot sla je het CV op als een pdf-bestand, zodat je zeker weet dat de lay-out goed weergegeven wordt op de computer van de ontvanger.
Poets je LinkedIn profiel op
Als je CV weer helemaal up-to-date is, neem dan ook nog even je LinkedIn profiel onder handen. De meeste recruiters gebruiken internet om kandidaten te screenen en een mager LinkedIn profiel zou uitgelegd kunnen worden als een gebrek aan professionele betrokkenheid. Het is daarom slim om je LinkedIn profiel zo compleet mogelijk te maken, in ieder geval wat betreft ervaring. Voeg ook aan je LinkedIn profiel een “Summary” toe waarin relevante steekwoorden terugkomen, maar kopieer dit niet letterlijk van de “Elevator pitch” uit je CV. Gebruik de extra ruimte die LinkedIn biedt om je belangrijkste wapenfeiten samen te vatten en jouw ambities en enthousiasme voor je vakgebied over te brengen. Een voordeel van LinkedIn is dat je kunt zien wat mogelijke concurrenten over zichzelf zeggen, zodat je dit kunt gebruiken om inspiratie op te doen en je “Summary” verder aan te scherpen. Zo sluiten je CV en LinkedIn profiel op elkaar aan en ben je helemaal klaar om de banenmarkt anno 2014 te betreden!
© 2014 - 2024 Liesbos, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Bijbaan: bijles gevenEen krantenwijk, caissière of vakkenvuller bij de plaatselijke supermarkt, vrachtauto's wassen bij een transportbedrijf,…