InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Tips voor het schrijven van een Curriculum Vitae (CV)

Tips voor het schrijven van een Curriculum Vitae (CV)

Tips voor het schrijven van een Curriculum Vitae (CV) Als je gaat solliciteren voor een baantje vragen werkgevers altijd naar je Curriculum Vitae, ook wel CV genoemd. Hier staat onder andere in welke opleiding(en) je gedaan hebt, wat voor werkervaring je al hebt en verder natuurlijk je persoonsgegevens. Hoe hoort zo’n Curriculum Vitae er nou eigenlijk uit te zien en wat moet er allemaal precies in staan?

Curriculum Vitae

Het doel van het schrijven van een CV (Curriculum Vitae) is natuurlijk dat je je vaardigheden en mogelijke werkervaring aan je toekomstige werkgever aanprijst. Je solliciteert op een baan en werkgevers willen natuurlijk graag zien aan jouw CV waarom ze nou juist JOU uit zouden moeten nodigen voor een gesprek en eventueel aan zouden moeten nemen.

Regels voor het schrijven van een CV

Als we nog even niet kijken naar wat er precies allemaal ín een Curriculum Vitae zou moeten staan, maar puur en alleen naar de opmaak en andere dingen, zijn er de volgende regels;
  • Houd het eenvoudig. Zet geen dingen in je CV waar de werkgever niets aan heeft en die niets toevoegen,
  • Wees eerlijk over alles,
  • Zorg dat het goed leesbaar is en dat er geen schrijffouten in staan,
  • Gebruik actieve werkwoorden, zoals bereikte, leerde, was verantwoordelijk voor, regelde, etc.,
  • Vermeld waar je bereikbaar bent (adres, telefoonnummer, e-mail adres),
  • Werk niet met kopieën maar stuur een origineel.

De opbouw van je CV

Een CV bestaat altijd uit vaste dingen, in een vaste volgorde. Zo is het voor de werkgever makkelijk te vinden wat hij zoekt. Daarom hier een uitgebreide uitwerking van die gegevens in de goede volgorde.

Persoonlijke gegevens

Hier vermeld je je naam, adres, telefoonnummer (eventueel ook mobiel), e-mail adres, burgerlijke staat, geboortedatum en geboorteplaats.

Opleiding(en)

Beperk dit tot het hoogste niveau dat je behaald hebt. Het doet er na een afgeronde HBO opleiding niet meer toe hoe je je HAVO diploma gehaald hebt. Vermeld wel begin- en einddatum en of je het diploma gehaald hebt.

Werkervaring(en)

Vermeld hier zowel vol- als deeltijdbanen, onderzoeken, stages, vrijwilligerswerk, vakantiewerk. Begin met de meest recente en noem steeds begin- en einddata. Je kunt hier ook opsommen wat voor resultaten, vaardigheden en taken je allemaal hebt gehad. Heb je een poos niet gewerkt? Leg dan duidelijk, maar beknopt, uit waarom niet.

Activiteiten en kwalificaties

Geef hier een overzicht van je kwalificaties op beroeps-, wetenschappelijk- en/of sociaal niveau. Vermeld van welke organisaties je lid bent en geef aan hoe vertrouwt u bent met het gebruik van computers en internet. Hierbij is het ook belangrijk dat je vermeld met welke programma’s op de computer je ervaring hebt.

Referenties

Als je referenties wilt verlenen, verstrek deze dan op een aparte lijst, buiten je CV. Zorg er voor dat de vermelde referenties ook echt op verzoek beschikbaar zijn. Ben je er niet zeker over, vermeld de referentie dan liever niet.

Pasfoto

Eventueel kun je een pasfoto met je CV en sollicitatiebrief meesturen, maar dit is geen vereiste. Er zijn natuurlijk beroepen te bedenken waarbij het wel een voordeel kan opleveren als je er één mee stuurt.

Activiteiten buiten opleiding of werk

Als je activiteiten doet naast je opleiding of werk, zoals functies in verenigingen, overlegorganen of projecten etc. kun je dit ook vermelden in je CV. Het geeft de werkgever namelijk een indruk van je pro-activiteit, verantwoordelijkheidsgevoel en energieniveau.
Gerelateerde artikelen
Sollicitatiebrief kan eenvoudig: voorbeeldenSollicitatiebrief kan eenvoudig: voorbeeldenIn tegenstelling tot wat altijd wordt beweerd, is het niet voor elke functie nodig om een sollicitatiebrief te schrijven…
Voorbeeld van een CV in WordVoorbeeld van een CV in WordWil je een nieuwe baan, dan is de kans groot dat je hiervoor eerst moet solliciteren, waarbij het aanleveren van een Cur…
Online solliciteren: hoe doe je dat?Online solliciteren. Vroeger stuurde iemand die op een baan wilde solliciteren een brief. Eerst was die met de hand gesc…
Werk zoeken: vacature vinden en solliciterenWerk zoeken: vacature vinden en solliciterenJe bent ontslagen, hebt ontslag genomen of je contract is simpelweg niet verlengd. Of je bent je huidige baan helemaal z…
CV opstellen: tipsCV opstellen: tipsDit artikel geeft tips voor het opstellen van het curriculum vitae (cv). Een cv moet een goed beeld geven van de persoon…

Reageer op het artikel "Tips voor het schrijven van een Curriculum Vitae (CV)"

Reactie

Joop, 20-11-2007 22:43 #1
Goeie tips, voor de mensen die de CV ook nog willen vertalen, maar niet weten wat de officiele termen zijn. Deze link is een lijst met nederlandse termen voor opleiding, vertaald naar het engels. handig!
http://www.joopdorresteijn.com/2007/11/20/list-of-education-terms-in-dutch-and-english/#showpings

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 01-03-2007
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!