InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Werken in de huishoudelijke zorg bij ouderen

Werken in de huishoudelijke zorg bij ouderen

Een baan in de huishoudelijke zorg is vooral onder vrouwen populair. Misschien denkt u er zelf over om als huishoudelijke hulp of alphahulp aan de slag te gaan. Het is belangrijk om, zoals bij elke andere baan, inzicht te krijgen in wat u te wachten staat en wat er van u wordt verwacht. Er wordt u o.a. uitgelegd wat u kunt verwachten qua werkzaamheden, salaris, werktijden en wat het verschil is tussen alphahulp en huishoudelijke hulp.

Verschil tussen alphahulp en huishoudelijke hulp

Bij huishoudelijke zorg wordt onderscheid gemaakt tussen huishoudelijke hulp en alphahulp. Qua werkzaamheden is er eigenlijk geen verschil tussen alphahulpen en huishoudelijke hulpen. Er is wel een groot verschil wat betreft de uitbetaling en inzetbaarheid.

Alphahulp

Een alphahulp is in dienst bij de cliënt zelf. U kunt zich inschrijven bij een bemiddelingsbureau. Dit bureau kijkt naar de wensen van de cliënt en alphahulp. Aan de hand hiervan wordt een match gezocht. Een alphahulp verdient gemiddeld 12,50 per uur. Hier zit het vakantiegeld bij inbegrepen. Als alphahulp bent u zelf verantwoordelijk voor het afdragen van belasting. Het is dus handig om een deel van uw salaris apart te zetten.

Huishoudelijke hulp

Een huishoudelijke hulp werkt in loondienst via een thuiszorginstelling. Het salaris van de huishoudelijke hulp is vastgelegd in de CAO VVT.

Werkzaamheden

Huishoudelijk werk bestaat uit veel verschillende werkzaamheden. Hieronder een overzicht van wat o.a. de werkzaamheden kunnen zijn.

De meest voorkomende werkzaamheden zijn:

  • Stoffen
  • Stofzuigen
  • Dweilen
  • Schoonmaken wc
  • Badkamer schoonmaken
  • Ramen zemen
  • Strijken
  • Was draaien en ophangen
  • Schoonhouden van de keuken, incl. kastjes, koelkast, fornuis, enz...

Overige werkzaamheden:

Het kan voorkomen dat de cliënt u vraagt om overige werkzaamheden, buiten het huishoudelijk werk, uit te voeren. Hierbij wordt o.a. gedacht aan:
  • Medicijnen ophalen
  • Boodschappen doen
  • Hond uitlaten
  • Onkruid verwijderen

Werktijden

Een baan in de huishoudelijke zorg is vaak ideaal voor vrouwen met schoolgaande kinderen. De werkzaamheden zijn vaak onder schooltijd uit te voeren doordat het werk in één of twee dagdelen uit te voeren is. Vergeet bij een eventueel sollicitatiegesprek niet te vermelden voor hoeveel uur u wilt werken en wat voor u de beste tijden zijn.

Vakantiewerk

Voor studenten is dit werk zeer aantrekkelijk als vakantiebaan. Tijdens de vakantieperiode is er vaak een tekort aan medewerkers, dus werk genoeg voor de studenten. Wat dit werk zo aantrekkelijk maakt, is dat het salaris hoger is dan het minimumloon en de cliënten wonen vaak in dezelfde woonplaats. Dit scheelt een hoop reistijd.

Omgang met de cliënt

De omgang met de cliënt is over het algemeen zeer goed. Ouderen zijn vaak alleen en zijn blij wanneer ze met iemand een praatje kunnen maken. Er is bijna altijd wel tijd voor een gezellig bakje koffie of thee.

Administratie

Huishoudelijke hulpen dienen vaak een cliëntenmap bij te houden. Het is de bedoeling dat de huishoudelijke hulp hierin opschrijft wat de werkzaamheden zijn en de werktijden. De gewerkte uren dienen bij de meeste zorginstellingen via internet te worden goedgekeurd.

Voordelen van een baan in de huishoudelijke zorg

  • Werk in de buurt.
  • Aangename werktijden.
  • Geen lange reisafstanden.
  • Salaris boven het minimumloon.
  • Veel zelfstandigheid.
  • Veel persoonlijk contact met de cliënt
  • Dankbaarheid

Veel succes met uw eventuele nieuwe baan!
© 2014 - 2019 Lisa1987, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ouderenzorg, voorzieningen en veranderingenOp dit moment zijn er veel ouderen, maar het worden er alleen maar meer, door de vergrijzing. Waar gaat de ouderenzorg o…
Werken in de thuiszorg: alfahulpWerken in de thuiszorg: alfahulpDe alfahulp (ook alphahulp) verricht huishoudelijk werk bij mensen thuis die minder goed in staat zijn om het volledige…
Werken als huishoudelijke hulpWerken als huishoudelijke hulpEr is een grote vraag naar huishoudelijke hulp. Het beroep van schoonmaakster is erg toegankelijk waardoor veel mensen d…
Ziekenverzorgende: IG, AG en opleidingZiekenverzorgende: IG, AG en opleidingZiekenverzorgende of verzorgende, ook wel helpende genoemd. Wie deze opleiding volgt, gaat werken in de zorg: de ouderen…
Hulp in de huishouding - fiscale gevolgenHulp in de huishouding - fiscale gevolgenVeel gezinnen hebben een hulp in de huishouding. Beide partners werken en thuis moet de boel ook op orde zijn. Maar niet…
Bronnen en referenties
  • www.lokaalloket.nl/heemskerk

Reageer op het artikel "Werken in de huishoudelijke zorg bij ouderen"

Infoteur: Lisa1987
Laatste update: 16-05-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!