Rechten van de flexkracht

Rechten van de flexkracht Steeds meer mensen hebben een flexcontract. Dat betekent dat ze op oproepbasis werkzaam zijn. Er zijn verschillende soorten contracten voor flexkrachten, zoals het nul-urencontract of het min-maxcontract. Een oproepkracht heeft ook verschillende rechten zodat hij niet zomaar op elk moment kan worden opgeroepen. Ook heeft een flexkracht bepaalde rechten, zoals soms doorbetaling bij ziekte en WW. Lees er alles over in dit artikel. Er zijn verschillende soorten flexwerkers. Een flexwerker is hetzelfde als een oproepkracht. Er zijn drie soorten flexwerkers met een contract. De eerste groep heeft een oproepcontract met voorovereenkomst. In dat geval mag de flexkracht na een oproep zelf beslissen of hij wel of niet gaat werken. Een ander soort contract is het nul-urencontract. In dat geval moet de oproepkracht aan het werk wanneer hij of zij wordt opgeroepen. Het bedrijf geeft in dat geval geen garantie van het minimale aantal uren dat iemand kan maken. Het laatste soort contract is het min-maxcontract. In dat geval is iemand verzekert van een minimaal aantal uren op week- of jaarbasis. Dit staat in dat geval opgenomen in het contract. Het komt ook voor dat een flexkracht gewoon een rooster heeft. In dat geval heeft het bedrijf wel de mogelijkheid diensten op een laat moment in te trekken. Bij een min-maxcontract is het ook de verantwoordelijkheid van de werkgever dat zij voldoende diensten aanbieden.

Recht op betaling van een flexkracht

Als een oproepkracht wordt opgeroepen heeft hij of zij recht op minimaal drie uur loon. Ook wanneer de werkperiode minder is dan drie uur. In dat geval moet er wel aan bepaalde voorwaarden zijn voldaan. Zo moet de werknemer een contract hebben voor minder dan 15 uur en moeten er verder geen afspraken zijn gemaakt over de werktijden.

Heeft een oproepkracht recht op doorbetaling bij ziekte?

Of een oproepkracht recht heeft op doorbetaling bij ziekte hangt af van zijn of haar contract. Als u ziek wordt terwijl er al afspraken zijn gemaakt over een bepaalde periode, dan zult u zeventig procent van het loon over die periode betaalt krijgen. Als u na afloop ziek bent hoeft uw werkgever u niet door te betalen. Anders ligt het wanneer u een min-maxcontract heeft. In dat geval krijgt u zeventig procent van uw loon doorbetaald in de periode dat uw contract nog doorloopt.

Verhoging garantie-uren oproepcontracten

Als u een min-maxcontract heeft garandeert de werkgever een minimaal aantal uren dat u kan werken. Daarnaast kan de werknemer aangeven hoeveel uur hij of zij maximaal oproepbaar is. Het arbeidscontract kan veranderen wanneer een werknemer stelselmatig meer uren maakt dan in het contract is afgesproken. Als over een periode van drie maanden de werknemer stelselmatig meer uren maakt moet de werkgever het contract verhogen als de werknemer daarom verzoekt.

Rechten van een flexkracht

Als u een nul-urencontract heeft bent u niet altijd verplicht om op te komen dagen wanneer u wordt opgeroepen. Doorgaans geldt dat u voor negen uur in de ochtend en zes uur in de avond niet verplicht bent om op te komen dagen. Ook moet een werkgever op tijd aangeven wanneer u nodig bent. Dat is doorgaans een dag van te voren. Verder heeft de flexkracht aanspraak op dezelfde rechten die in de CAO staan als de andere arbeidskrachten bij een organisatie. Verder heeft een oproepkracht recht op WW wanneer hij minimaal gedurende een periode van 26 weken 18 weken achter elkaar heeft gewerkt. De WW beslaat zeventig procent van zijn loon.
Gerelateerde artikelen
Nul uren contract heeft alleen maar nadelenNul uren contract heeft alleen maar nadelenEen nul uren contract biedt voor de werkgever veel voordelen. Voor een werknemer heeft het alleen maar nadelen.
Arbeidsovereenkomst  nul uren contractArbeidsovereenkomst nul uren contractWerkgevers geven nauwelijks nog vaste contracten aan hun werknemers. Ze kiezen voor optimale flexibiliteit zodat ze in k…
Het 0-urencontractHet 0-urencontractEen vorm van een arbeidsovereenkomst is het 0-urencontract. In principe is een 0-urencontract grotendeels gelijk aan een…

Wanneer krijg je de jaaropgave van je werkgever?Wanneer krijg je de jaaropgave van je werkgever?Wanneer je in loondienst bent bij een werkgever krijg je elk jaar een jaaropgave. In dit artikel lees je wat een jaaropg…
Zelf een videosollicitatie maken: tips en trucsZelf een videosollicitatie maken: tips en trucsWil jij ook graag opvallen tussen de grote stapels sollicitatiebrieven? Of word je maar niet uitgenodigd voor een sollic…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: McLac2000, Pixabay
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/krijg-ik-als-oproepkracht-ook-loon-als-ik-ziek-ben.html

Reageer op het artikel "Rechten van de flexkracht"

Reacties

B. vd Broek, 16-07-2019 19:23 #5
Mijn zoon heeft een flex contract min-max. Nu wordt zijn salaris elke keer een maand later uitbetaald. Dus de maand juni krijgt hij eind juli de maand juli pas eind aug aug. pas eind sept is dit normaal want hij heeft maand juni alleen de laatste week van mei (hij is 23 mei begonnen) uitbetaald gekregen. Mogen ze dit zomaar doen. Je hoort toch gewoon de maand dat je gewerkt hebt einde van de maand betaald te krijgen?

Linda, 02-02-2017 14:43 #4
Ik heb een flexcontract van 13-31 uur. Nu is het zo dat ik al ruim anderhalf jaar 16 uur of meer werk. Mijn werkgever wil mij nu maar 13 uur gaan laten werken. Mogen ze dat doen ook als je al die tijd meer gewerkt hebt?

Elma Stam, 16-01-2017 10:28 #3
Ik heb een flex contract 16-24 uur. Ik werk vrijwel elke maand 24 uur of meer, wordt daar ook voor uitbetaald. Maar wat als ik ziek wordt, waar heb ik dan recht op?

Jeanet V. Duijn, 29-01-2016 16:57 #2
Vraag: ik hen een vast contract voor onbepaalde tijd van 10 uur bij een thuiszorgorganisatie. Nu is het zo omdat ik 10 uur werk mijn werkgever mij verplicht mijn contract om te zetten in een flex contract. Mag dit zomaar

Alex de Kruijff, 27-06-2013 22:20 #1
Vanuit de wet wordt vermoed dat de omvang van de arbeidsduur gelijk is aan het gemiddelde over de voorgaande drie maanden. Verder staat in de wet dat werkgever bij ziekte recht hebben op 70% van hun loon, mits hun loon niet hoger is dan een bepaald bedrag. Hiervan kan niet in het nadeel van de werknemer worden afgeweken, dus ook niet in het nadeel van een flex-werknemer met een nul-uren contract.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 5
Schrijf mee!