Wat moet er in je cv?
Wanneer je op zoek gaat naar een baan is het belangrijk dat je cv er goed uitziet. Zeker wanneer er veel concurrentie is zal de eerste blik die een werkgever op jouw cv werpt van doorslaggevend belang zijn voor de eerste schifting. Zitten er fouten in je cv of is de opmaak slordig dan zal hij sneller aan de kant gegooid worden en is je kans op die mooie baan verkeken. Let daarom goed op wat je erin zet en hoe je de indeling bepaald.
Inhoud cv
Basisgegevens
Een cv begin je met je
basisgegevens. Vermeld je naam aangevuld met indien van toepassing je titel. Zet ook altijd je adres op de cv ook al zet je dit ook in de bijbehorende sollicitatiebrief. Daarnaast mag uiteraard ook je geboortedatum niet ontbreken. Heb je een voornaam die zowel mannelijk als vrouwelijk kan zijn zoals Henny of Robin zet dan om verwarring te voorkomen ook Dhr. of Mw. voor je naam. Sommige mensen kiezen ervoor hun burgerlijke staat te vermelden maar dit is niet verplicht, zeker niet bij jongeren. Daarnaast kun je ervoor kiezen om je geboorteplaats te vermelden, maar dit is geen noodzakelijk toevoeging.
Deze basisgegevens kun je op verschillende manieren opmaken. Wanneer je gebruik maakt van een format uit Word dan zie je soms cv's waarbij deze gegeven gecentreerd, in een kleiner lettertype dan de rest en met bolletjes tussen de verschillende gegevens staan weergegeven. Je kunt er echter ook gewoon een opsomming van maken. Kies wat jij mooi vindt!
Pasfoto in je cv of niet?
Veel mensen twijfelen over het al dan niet plaatsen van een pasfoto in hun cv. Dit is helemaal aan jou, het is niet goed of fout. Wanneer je voor een representatieve functie solliciteert en je hebt een vriendelijk, uitnodigend voorkomen dan kan dit zomaar eens in je voordeel werken. Aan de andere kant als jij net een van de weinige kandidaten blijkt te zijn die geen pasfoto heeft opgenomen in zijn cv, dan is het misschien zelfs wel een nadeel.
Opleiding of werkervaring eerst?
Wanneer je verder gaat met waar het echt om gaat moet je kiezen of je begint met het vermelding van je
opleidingen of je
werkervaring. Welke je kiest moet je laten afhangen van het type functie waar je op gaat solliciteren. Ga je voor een baan waarbij veel werkervaring vereist is dan kun je het beste beginnen met een opsomming van je werkhistorie. Ga je voor een startersfunctie of één binnen de academische wereld dan is het beter om je opleidingen onder elkaar te zetten alvorens je bijbanen te vermelden.
Vervolgens moet je bepalen welke informatie je verschaft over de genoemde onderdelen. Solliciteer je op een ICT functie en je hebt eerder in die sector gewerkt vermeldt dan met welke systemen je gewerkt hebt. Was je eerder administratief medewerker, vertel dan met wat voor materie je te maken had, wat je taken waren. Je kunt dit doen door onder de titel, al dan niet schuin of vetgedrukt 'taken' neer te zetten en vervolgens een opsomming te geven.
Solliciteer je op een promotieplaats, een beleidsfunctie of een startersfunctie binnen een sector waarvoor een zeer specifieke vooropleiding gevraagd wordt, noteer dan welke vakken je gevolgd hebt op de universiteit of hogeschool. Hiermee biedt je een werkgever een snelle blik op het soort materie waar je kennis van hebt.
Heb je hoge cijfers gehaald tijdens je opleiding, dan kun je een cijfergemiddelde of GPA (Grade Point Average) noemen in de cv. Noteer het altijd als je cum laude bent afgestudeerd. Heb je een buitenlandse opleiding gevolgd, vertaal je cijfers dan naar het Nederlandse systeem, anders zal het de werkgever niets zeggen.
Denk er wel altijd aan je opleidingen en werkervaring in
omgekeerd chronologische volgorde te noteren, oftewel begin met het meest recente. Dit is het belangrijkste en verdiend dus een plaats bovenaan je cv.
Overige activiteiten
Dit is een kopje dat je echt per sollicitatie zult moeten aanpassen. Een aantal zaken zul je altijd kwijt kunnen, zoals bijvoorbeeld lidmaatschap van een maatschappelijk organisatie of wanneer je als student lid was van een faculteitsraad. Wanneer je afgestudeerd bent als jurist en je hebt tijdens je studie deelgenomen aan een oefenrechtbank of je bent architect en je hebt een week meegelopen op een bouwplaats dan is dit voor functies in die sector een pluspunt. Wanneer je echter solliciteert als administratief medewerker om een periode te overbruggen alvorens iets te gaan doen dan dat binnen jouw studieveld past, dan kun je dat soort informatie weglaten omdat het niets toevoegt.
Talenkennis
Vermeld altijd de talen die je spreekt. Begin met je moedertaal. Som vervolgens de andere talen die je spreekt op, hoe basaal ook. Zet bijvoorbeeld achter je tweede taal indien van toepassing 'vloeiend in woord en geschrift'. Andere indicaties zijn 'goede kennis', 'basiskennis' of 'alleen spreekvaardigheid' wat nog wel eens het geval kan zijn bij Arabisch of Chinees wanneer je de taal als kind hebt meegekregen maar nooit hebt leren lezen of schrijven.
Heb je een certificaat gehaald zoals 'Nederlandse als Tweede Taal' (NT2) of heb je een IELTS of TOEFL test afgelegd voor Engels en je had een goede score, vermeldt deze dan. Een cursus Duits bij het Goethe Instituut of een intensieve talencursus Frans mag natuurlijk ook niet ontbreken als je deze hebt gevolgd. Taalvaardigheid is voor iedere functie van belang.
Lees verder