InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Te weinig werkervaring: werkervaring opdoen

Te weinig werkervaring: werkervaring opdoen

Werkgevers vinden werkervaring belangrijk. Als je als starter op de arbeidsmarkt steeds afwijzingen krijgt wegens “te weinig werkervaring” is dat zeer demotiverend. Er zijn verschillende manieren om werkervaring op te doen en een eventueel gat in je cv te vullen.

Te weinig werkervaring

Starters die gedurende hun studietijd weinig werkervaring hebben opgedaan, beginnen ergens met een achterstand op de arbeidsmarkt. Tegenwoordig weegt werkervaring zwaarder dan de cijfers die vermeld zijn op het diploma. Met een cijferlijst vol achten maar geen werkervaring, omdat je al je tijd hebt gestoken in je studie, maak je dus weinig kans.

Sommige werkgevers hebben de voorkeur voor functiegerelateerde werkervaring, maar dat is niet altijd het geval. Andere werkgevers vinden het belangrijk dat je in ieder geval “iets” hebt gedaan qua werk: vakkenvullen, bedienen of schoonmaken, zolang je maar werkervaring hebt opgedaan.

Werkervaring opdoen

Werkervaring kan een belangrijk criterium zijn bij het selecteren van sollicitanten. Het is belangrijk dat je in je studententijd werkervaring op doet, zelfs als je een zware, universitaire studie doet die veel tijdsinvestering vergt. Je kunt een baantje nemen, maar ook vrijwilligerswerk kan een positieve uitwerking op je cv hebben.

Vrijwilligerswerk doen

Er zijn verschillende redenen om (onbetaald) vrijwilligerswerk te doen. Je doet werkervaring op, blijft actief en kunt een gat in je cv opvullen. Werken levert gevoelens van voldoening op en draagt bij aan het geluk dat mensen ervaren. Als je geen betaalde baan kunt vinden en werkloos thuis zit, kan het zinvol zijn om toch aan het werk te gaan, al gaat het om vrijwilligerswerk: onbetaald arbeid. Probeer wel vrijwilligerswerk te vinden dat bij jouw ambities en talenten past.

Vrijwilligerswerk in het buitenland

Je kunt ook overwegen om in het buitenland vrijwilligerswerk te doen. Met name in de zomermaanden worden projecten in landen uit Afrika op touw gezet. Je zet je in voor de medemens, maar doet zelf ook veel levenservaring en – ook niet geheel onbelangrijk – werkervaring op. Er zijn verschillende websites met aanbod van vrijwilligerswerk in het buitenland.

Vrijwilligerswerk vinden

De meeste dorpen en steden hebben een servicepunt of vacaturebank, waar organisaties hun vacatures aanbieden. Vrijwilligers kunnen zich (online) inschrijven en hun voorkeur aangeven.

Werkervaring opdoen door stage lopen

Bij “stage” denk je misschien automatisch aan “studie”. Stage en studie gaan inderdaad meestal hand in hand. Maar waarom zou je alleen tijdens je studie stage kunnen lopen? Als je tijdens je studie geen relevante werkervaring of stage-ervaring hebt opgedaan, kun je overwegen om een stage te lopen na je afstuderen. De kans bestaat echter dat een werkgever vreemd opkijkt van dit verzoek. Hij vraagt zich waarschijnlijk af waarom je bereid bent om “gratis” te werken. Daarom is het belangrijk om goed te kunnen motiveren waarom je stage wilt lopen.

Parttime werken

Ook als je op zoek bent naar een fulltime baan, kan het zinvol zijn om een parttime baan te nemen in jouw vakgebied. Je doet werkervaring op en bent sociaal actief. Er ontstaat echter wel een financieel gat. Dat zou je kunnen dichten door op zoek te gaan naar een tweede bijbaan (in een andere sector).

Te weinig werkervaring kan een reden zijn waarom je een afwijzing op je sollicitatie ontvangt. Werkervaring is namelijk een belangrijk aspect en weegt vaak zwaarder dan cijfers. Als je te weinig werkervaring hebt, kun je werkervaring opdoen door vrijwilligerswerk te doen (in het buitenland) of door stage te lopen, eventueel na het afronden van je studie.
Gerelateerde artikelen
Sollicitatiebrief kan eenvoudig: voorbeeldenSollicitatiebrief kan eenvoudig: voorbeeldenIn tegenstelling tot wat altijd wordt beweerd, is het niet voor elke functie nodig om een sollicitatiebrief te schrijven…
Welke salarisschaal?In welke salarisschaal zit je? Niet alle bedrijven hanteren salarisschalen, maar de meeste organisaties bepalen het sala…
Standaard cv makenStandaard cv makenHet chronologisch of standaard cv wordt het meest gebruikt. Hoe kun je een standaard cv maken? In dit artikel: de opbouw…
Vaardigheden-cv makenVaardigheden-cv makenIn het vaardigheden-cv leg je de nadruk op je vaardigheden. Het vaardigheden-cv is met name geschikt voor freelancers, m…
Alle informatie over het ervaringscertificaatAlle informatie over het ervaringscertificaatWerkzoekenden kunnen gebruik maken van een zogenaamd 'ervaringscertificaat', ook wel het EVC genoemd. Op het ervaringsce…
Bronnen en referenties
  • Carrieretijger
  • Monsterboard

Reageer op het artikel "Te weinig werkervaring: werkervaring opdoen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 01-07-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!