Belangrijke sollicitatietips voor die goedbetaalde functie

Belangrijke sollicitatietips voor die goedbetaalde functie Een manager of personeelsfunctionaris kun je vaak niet uitsluitend overtuigen met je goede opleiding en ervaring, want op dat gebied heeft dat bedrijf vaak keuze genoeg. Het is een kwestie van aantonen dat jij ook op andere punten de beste persoon bent voor die werkgever. Dus bereid je grondig voor als je gaat solliciteren. Dat betekent ook dat je belangstellende vragen moet kunnen stellen over die onderneming en de branche waar je een baan hoopt te krijgen. En zorg ook dat je al bij voorbaat antwoord hebt op de lastige, minder plezierige vragen die men je zou kunnen stellen.

De sollicitatiebrief

Een sollicitatiebrief schrijven die een dusdanig goede presentatie van jezelf geeft dat je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek is vaak nog wel te doen. Het gaat erom dat je de juiste persoon bent voor de functie wat betreft opleiding ervaring enz. en dat je die geschiktheid in die brief of mail goed duidelijk kan maken. Bovendien moet je niet al te standaard overkomen in dat schrijven. Zon personeelsfunctionaris krijgt veel brieven onder ogen, en in positieve zin een beetje opvallen mag best. Dus benoem ook hetgeen je aanspreekt in dat nieuwe bedrijf, toon iets van je karakter en geef aan wat je voor de organisatie kan betekenen. Voordat je de brief verstuurt kun je hem bij twijfel nog even laten lezen aan iemand in je omgeving die kijk op dit soort zaken heeft. Eventuele onduidelijkheden komen op die manier nog tijdig aan het licht.

Het gesprek

Die acceptabele brief schrijven, al dan niet met behulp van advies van anderen, lukt vaak nog wel. Maar dan volgt hopelijk het sollicitatiegesprek en komt het er echt op aan. Welke punten, behalve opleiding en ervaring, zijn ook heel belangrijk tijdens dat gesprek. In willekeurige volgorde:

Interesse in de onderneming

Verdiep je vooraf in het bedrijf of de afdeling waar je hoopt te gaan werken. Werkgevers willen namelijk niet alleen iemand die zn werk goed doet, maar ook iemand die snapt waar het in het bedrijf om gaat. Want dat zijn uiteindelijk niet de van 8-5 werkers, maar de mensen met hart en belangstelling voor de zaak, dus de teamplayers. Dus probeer het nodige te weten te komen, niet om dat allemaal te ventileren tijdens het gesprek, maar gebruik de kennis om gerichte vragen te stellen. Dergelijke vragen hoeven niet ingewikkeld of hoogdravend te zijn:
  • Je kunt het aantal filialen ter sprake brengen en vragen of er uitbreidingen worden overwogen.
  • Soortgelijke vragen kun je stellen over de afzetmarkten, doelgroepen, assortimentsbeleid, het afzetgebied.
  • Wie zijn de belangrijkste aandeelhouders, de belangrijkste concurrenten etc.
  • Wat merkt de onderneming van de huidige economische situatie, op welke manier speelt men daar op in.
  • Zorg ook dat je een antwoord hebt als men je vraagt wat je zo aanspreekt in de organisatie.

Interesse in je gesprekspartners

Het kan zijn dat je met één persoon te maken hebt tijdens het gesprek, maar dat kunnen er ook twee zijn, en misschien schuift er nog wel iemand aan, na een paar minuten. Probeer dan in contact te blijven met alle drie. Zelfs als er slecht één de vragen stelt dan kun je tijdens de antwoorden toch regelmatig oogcontact met de andere maken. Het gaat er dus om dat er niet iemand is die na het gesprek het gevoel krijgt dat je hem/haar niet hebt serieus genomen, of heb genegeerd. Verdeel je aandacht dus over de gesprekspartners.

Je verleden

Vertel uiteraard waar je hebt gewerkt, welke verantwoordelijkheden je had en welke ervaringen je hebt opgedaan. Maar hou het beperkt, dus maak er geen eindeloos verhaal van. Wees er ook altijd op beducht dat men vragen gaat stellen over de mindere punten uit je CV. Zoals: waarom ging u daar na een jaar alweer weg, wat een onlogische stap dat u daar hebt gewerkt. Vaak is het handig om die zaken zelf al te benoemen en te verklaren, dan ben je dergelijke lastige vragen voor. Raadpleeg voordat je op gesprek komt even Google en Facebook om te zien wat er eventueel over je wordt gepubliceerd, want dat doet je toekomstig werkgever natuurlijk ook. Als daar zaken op staan die je liever niet aan de grote klok had gehangen, bedenk dan vooraf een zo goed mogelijk antwoord op de vragen die je kunt verwachten.

Onbekend maakt onbemind

Dus ventileer ook wat dingen over jezelf, als de gelegenheid zich voordoet, en blijkt dat men daar interesse in heeft. Wat zijn je hobbys, sport, heb je een partner, kinderen, in welke streek ben je opgegroeid. En als je gesprekspartner dezelfde sport beoefent als jij is dat natuurlijk leuk. En als zij aan handballen doet en jij aan voetbal, beoefenen jullie toch allebei de balsport. Het gaat erom dat je wat over je persoonlijkheid, karakter en liefhebberijen toont.

Uiterlijke verzorging

Het toont van respect t.o.v. je gesprekspartner door er schoon fris en verzorgd uit te zien. Liever iets te netjes dan iets te slordig.

Wees jezelf

Al met al is een goed sollicitatiegesprek voeren vooral een kwestie van je gezond verstand gebruiken en jezelf blijven. Wees niet te lang van stof, ga niet eindeloos door op je cv. Verdiep je vooraf in de onderneming en de branche, via vakliteratuur, internet enz.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Solliciteren we in de toekomst via de webcam?Solliciteren we in de toekomst via de webcam?De al jarenlange traditie om een sollicitatiebrief te schrijven wanneer we belangstelling hebben voor een vacature wordt…
Vragen en tips over solliciteren voor een jobVragen en tips over solliciteren voor een jobWanneer je op een vacature wilt gaan solliciteren moet je perfect voorbereid zijn. Zo zal het de inleidende sollicitatie…
Verboden vragen sollicitatiegesprekOp grond van de Algemene Wet Gelijke Behandeling (AWBG) en de Sollicitatiecode mag je potentiële werkgever bepaalde vrag…
Wat wel en niet mag bij een sollicitatiegesprekWat wel en niet mag bij een sollicitatiegesprekBij een sollicitatiegesprek komt veel kijken. Je zult veel vragen krijgen van je toekomstige werkgever en mocht je gesel…

Meer carriërekansen: verbeter uw werkhouding!Meer carriërekansen: verbeter uw werkhouding!Indien u het een coach vraagt zal deze vaak zeggen dat uw arbeidsethos een goede indicatie is hoe ver u het gaat schoppe…
Het schrijven van een goede CVHet schrijven van een curriculum vitae is een onderdeel dat hoort bij de sollicitatieprocedure. In je CV staan onder and…

Reageer op het artikel "Belangrijke sollicitatietips voor die goedbetaalde functie"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 15-09-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Concurrentie en rivaliteit
Schrijf mee!