Werkloos zijn: wat te doen als je thuis zit?

Werkloos zijn is vervelend. Het geeft onzekerheid over je (financiële) toekomst en vaak komt verveling om de hoek kijken. Dit komt vaak het humeur van werklozen ook niet ten goede. In dit artikel vindt je meer informatie over het werkloos zijn en over hoe je die tijd door kunt komen.

Werkloos zijn: in ieder geval op zoek naar een nieuwe baan

Wanneer je werkloos thuis komt te zitten heb je ineens veel tijd die je zelf in moet delen. Een deel van die tijd moet je natuurlijk benutten om een nieuwe baan te vinden. Het zoeken naar geschikte vacatures kost vaak niet zoveel tijd dat je er een dagvullend programma van kan maken. Maar zodra je uitgenodigd wordt voor sollicitatiegesprekken kan je daar al veel tijd mee bezig zijn.

Het zoeken naar geschikte vacatures kan je zelf doen of je kan hulp inroepen van werving en selectie bureaus. Wanneer je zelf op zoek gaat kun je gebruik maken van de krant(en), internet en je vrienden- en kennissenkring. Vrienden en kennissen weten misschien dat hun werkgever nog op zoek is naar goede werknemers of die kennen weer mensen die je op weg kunnen helpen.

Wanneer je besluit de hulp van een werving en selectie bureau in te schakelen, dan is het verstandig om daarnaast zelf ook te blijven zoeken. Werving en selectie bureaus kijken namelijk in hun klantenkring van bedrijven of ze een geschikte functie hebben. De vacature die in de krant staat, behoort misschien niet tot de zoekomgeving van de werving en selectie bureaus. Bij een werving en selectie bureau vindt eerst een kennismakingsgesprek plaats, zodat zij een goed beeld hebben van je capaciteiten en van je eisen aan een baan. Zo is het belangrijk om rekening te houden met de benodigde en maximaal gewenste reistijd.

Met het zoeken naar vacatures zul je uiteindelijk hooguit een uurtje per dag bezig zijn. De eerste dagen natuurlijk wat meer, doordat je bijvoorbeeld op internet moet kijken welke websites je fijn vindt om te gebruiken. Met een sollicitatie ben je al snel een dagdeel of hele dag kwijt. Dat is mede afhankelijk van de vorm van het sollicitatie gesprek (bijvoorbeeld: krijg je ook al een rondleiding en spreek je meerdere mensen?) en van de reistijd. Denk er daarnaast aan om tijd te nemen om het sollicitatiegesprek goed voor te bereiden. Hou rekening met de standaardvragen die gesteld kunnen worden en zorg dat je er netjes uitziet.

Werkloos zijn: wat te doen met de rest van je tijd?

Je bent druk aan het zoek naar geschikte vacatures en hebt misschien af en toe een sollicitatiegesprek. Toch zit je nog thuis en je gaat je vervelen. Er zijn verschillende scenario’s mogelijk wat betreft je omgeving wanneer je werkloos bent: je woont alleen, met een werkende partner, met een eveneens werkloze partner, met kinderen of zonder kinderen. De invulling van je tijd thuis zal daar mede afhankelijk van zijn. Kijk in ieder geval welke klusjes je in huis kunt doen. Het klinkt misschien saai, maar het bespaart je tijd wanneer bijvoorbeeld je gezin thuis is, zodat je dan leuke dingen met hen kan doen.

Kijk daarnaar of je misschien tijdelijk ander soort werk kan gaan doen. Denk daarbij aan het rondbrengen van de post, de tuin of het huis bijhouden van mensen bij je in de buurt of de krant rondbrengen. Baantjes waarbij je geen rekening hoeft te houden met de eisen die je stelt aan een baan voor een langere periode. Tijdelijk werk kan er voor zorgen dat de tijd sneller gaat, je nieuwe contacten op doet die je misschien wel aan een baan kunnen helpen en het zorgt natuurlijk voor extra inkomsten. Het is zijn geen grote verdiensten, maar alles is mooi meegenomen toch?

Om de rest van de tijd in te vullen is het goed om stil te staan bij de vraag: “Wat heb ik alijd al willen doen, maar daar had ik nooit tijd voor?” Denk aan het leren van een taal, klusjes in huis, gezonder leven door meer te bewegen of wie weet het starten van een eigen bedrijf. Wanneer je werkloos thuis zit is dit het ideale moment om hier tijd aan te besteden. Leen een engels lesboek in de bibliotheek, hang die lamp op, ga hardlopen en iedere dag wandelen of fietsen en bekijk eens wat je allemaal moet doen om een eigen bedrijf op te starten.

Je zult immers zelf iets moeten maken van de tijd die je hebt. Vaak is het extra lastig om iets gedaan te krijgen wanneer je alle tijd hebt en nergens druk achter zit. Je moet dan toch jezelf een schop onder de kont geven om van die bank te komen en iets te gaan doen. Zodra je druk bezig bent, zul je merken dat dat veel fijner is en de dag sneller voorbij is.
Gerelateerde artikelen
Klaar met je opleiding, wat nu?Klaar met je opleiding, wat nu?Je bent klaar met je opleiding, en je zoekt een baan. Maar waar moet je het precies zoeken? Het is lastig om in deze tij…
Afgestudeerd Technisch Bedrijfskundige, hoe vind je een baanTechnische bedrijfskunde is een erg brede opleiding, Mens, Organisatie, Techniek en Economie zijn de thema’s van de ople…
Omgaan met werkloos zijnOmgaan met werkloos zijnHet kan zijn dat je wordt ontslagen, dat je contract afloopt, dat het bedrijf waar je werkt gaat reorganiseren of dat er…
Soorten werkloosheidSoorten werkloosheidWerk is natuurlijk erg fijn om te hebben. Het genereert een bron van inkomsten waarmee je alle gemaakte kosten kunt dekk…

Hoe maak ik een indrukwekkend CVEen cv is het eerste dat een werkgever van je ziet. Het is de eerste indruk die de werkgever van je krijgt en bepaalt, v…
Een 'levend' cv: hoe houd je het bij?Een 'levend' cv: hoe houd je het bij?We kunnen ervan uitgaan dat praktisch iedereen die werkt, al eens een cv heeft gemaakt. Maar daarmee ben je er niet. Zek…

Reageer op het artikel "Werkloos zijn: wat te doen als je thuis zit?"

Reacties

Erik van Ingen, 26-03-2015 13:33 #3
Ben nu een halfjaar werkloos, 54 jaar, solliciteer mee suf. Ik wordt echter continu afgewezen en ik weet zeker dat het vooral door de leeftijd komt. Kansloos ben je realiseer ik me. Het is daarom moeilijk positief te blijven met een aanhoudende financiële onzekerheid. UWV? Daar hoor ik helemaal niets van. Reactie infoteur, 27-03-2015
Hallo,

hoe vervelend het ook is om uit te moeten spreken, vanaf een bepaalde leeftijd valt het inderdaad niet meer mee om aan het werk te komen. De 50-plussers welke een nieuwe baan vinden, vinden dat meestal op het gebied van een specialisme. Het kan zijn dat je je in je werk gespecialiseerd hebt, maar jouw specialisme kan ook zitten in een combinatie tussen je werkervaring en je hobby of levenservaring. Probeer op zoek te gaan naar wat jou uniek maakt en dat goed naar voren te brengen bij je sollicitaties en de juiste vacatures bij te vinden. Wellicht doe je dit al… het bied immers geen garantie op een baan.
Sterkte!

Daniël Claeys, 18-10-2014 16:04 #2
En de regering maar zitten zagen en zagen over werk dat we langer moeten werken. maar hebben ze al ooit die dienste na gekeken die mensen weigeren? vraag je dan af waarom er zo veel mensen zijn die ouder zijn dan 50 jaar geen werk vinden. wel ga bij die vraag bij de grooste reclame blok van belgie en dat vdab. ga dan bij de gene die mensen voor de zot houden de kringloop winkel gent. dan weet je waar de oorzaak licht. niet aan de mensen maar aan de werkgevers zelf geloof mij ik heb er ervaring mee ik heb 14 jaar gewerkt heb goede tijden gehad maar de laatste jaren slechte. de suikerklontjes mochten alles en de rest niets. de veiligheid liet te wensen over zo kreeg ik soms een ongeval en daarom ben ik mijn werk kwijt. hulp van wie?

Cynthia, 05-05-2011 12:08 #1
Het is duidelijk dat u niet weet hoe het is om werkloos te zijn. Het is een tijdrovende klus! Al die nietszeggende vacatures bekijken, onderzoeken wat voor bedrijf het is, je sollicitatiebrief en je CV aanpassen en ook nog te maken krijgen met "spookvacatures" In Nederland is het al lange tijd een probleem om voor iedereen werk te scheppen. Het idee was leuk, meer vrouwen op de arbeidsmarkt maar de arbeidsmarkt zelf krimpt steeds meer omdat het systeem dit vereist. Met zo weinig mogelijk middelen zoveel mogelijk doen. Al die mensen die werkloos raken zouden we niet als criminelen moeten behandelen. We zouden multinationals moeten aanpakken omdat ze belasting ontduiken en oneerlijke concurrentie zijn! Er is een hele hoop mis en dit eenzijdig op werklozen afschuiven kan nu nog wel makkelijk lijken maar er komt een tijd dat mensen zich gaan groeperen omdat ze in de gaten hebben dat ze al jaren voorgelogen zijn.

Is het echt de bedoeling om een leger van mensen te creeeren die voor een bijstanduitkering of nog minder voltijdswerk moeten gaan doen? Waarom is er dan ineens wel werk? Is lijmtubes in dozen doen als je universitair of HBO geschoold bent voor een bijstanduitkering echt wel een baan? Maakt werk je echt vrij dan? Het aantal werkende armen neemt alleen nog maar toe en die zijn allemaal afhankelijk van een of andere aanvulling van het loon en dus een belasting voor het werkende deel van de bevolking die vaak zelf nog niet in de gaten heeft dat ook zij als de ontslagbescherming weggaat ieder moment op straat kunnen komen te staan. Is Nederland in de uitverkoop?

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 3
Schrijf mee!