InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Vennootschap Onder Firma (VOF)

Vennootschap Onder Firma (VOF)

Vennootschap Onder Firma (VOF) De Vennootschap onder firma (VOF) is een ondernemingsvorm waarbij twee of meer personen (firmanten) een samenwerkings-verband aangaan c.q. een bedrijf uitoefenen onder een gemeen-schappelijke naam. Wat bevat de benodigde schriftelijke overeen-komst of firma overeenkomst? Wat houdt een afgescheiden vermogen in? Waarom is een inschrijving bij het handelsregister (KvK) nodig en wat houdt hoofdelijke aansprakelijkheid in? Dit en meer over de VOF, Vennootschap Onder Firma, is te vinden in dit artikel

VOF - Vennootschap Onder Firma

Vennootschap Onder Firma

VOF. De vennootschap onder firma, ook wel VOF genoemd, is een ondernemingsvorm waarbij twee of meer personen (firmanten) een samenwerkingsverband aangaan om onder gemeenschappelijke naam een bedrijf uit te oefenen.

Firma Overeenkomst

Schriftelijke overeenkomst. De VOF moet worden opgericht bij schriftelijke overeenkomst. Menigeen laat deze overeenkomst daarom opmaken door een notaris. De wet eist echter alleen maar een schriftelijk stuk en geen notariële akte (zoals bij b.v. de BV en NV, zie De Vennootschap). Een ander persoon c.q. deskundige kan de firma overeenkomst vastleggen.

Firma Overeenkomst. In de firma overeenkomst wordt onder meer vastgelegd:
  • wat ieder in de VOF inbrengt
  • hoe ieders verantwoordelijkheid of bevoegdheden liggen
  • hoe de winstverdeling dient te geschieden
  • wanneer en hoe de beëindiging van de VOF plaatsvindt

Hoofdelijke Aansprakelijkheid

Handelsregister KvK. De firma overeenkomst moet bij de Kamer van Koophandel (en Fabrieken) worden gedeponeerd in het handelsregister. Derden kunnen dan zien of er aan de firma beperkingen of bevoegdheden zijn opgelegd. Zijn zulke beperkende bepalingen niet opgenomen, dan wordt iedere firmant bevoegd geacht voor de VOF overeenkomsten te sluiten. Het belang van de bevoegdheden tot het sluiten van overeenkomsten ligt onder andere in het feit, dat voor bevoegd (geacht) afgesloten overeenkomsten door een firmant, alle andere firmanten hoofdelijk aansprakelijk zijn.

Hoofdelijk Aansprakelijk. Door deze hoofdelijke aansprakelijkheid kan iedere firmant door een crediteur worden aangesproken tot nakoming van de afgesloten overeenkomst en dus tot betaling van het volle bedrag dat eventueel betaald moet worden.

Firma vermogen

Afgescheiden Vermogen. Een VOF kent een zogenaamd afgescheiden vermogen. Dit houdt in dat geld en goederen die in de VOF zijn gestoken -het firma vermogen- is afgezonderd van het privé vermogen van de firmanten. Dit afgescheiden firma vermogen strekt tot voordeel van crediteuren van een VOF. Deze crediteuren kunnen hun vorderingen bij voorrang verhalen op het firma vermogen. Dit wil zeggen dat deze bij verdeling van dit vermogen onder schuldeisers, bijvoorbeeld in het geval van faillissement, aan bod komen voor de privé crediteuren van firmanten. Bovendien blijft voor crediteuren van de VOF ook het privé vermogen van de firmanten geheel aansprakelijk voor hun vorderingen. (Zie ook Wanbetaling & Vordering).

Faillissement VOF

VOF Faillissement. Het afgescheiden vermogen van de VOF heeft ook tot gevolg dat een VOF als zodanig failliet kan gaan. Door het faillissement van een VOF gaan automatisch de firmanten ervan failliet. Het omgekeerde gaat niet op. Een faillissement in privé van één der firmanten hoeft niet automatisch het faillissement van de VOF tot gevolg te hebben. Over het algemeen wordt overigens meestal in de firma akte overeengekomen dat het faillissement van een firmant in privé tot ontbinding van de vof leidt.

Ontbinding VOF

Ontbinden VOF. Een VOF wordt in het algemeen ontbonden indien de tijd waarvoor deze is aangegaan, verloopt door voltooiing of vernietiging van het aangegane werk. Bijvoorbeeld door de voltooiing voor een bouwwerk, door dood, faillissement of curatele van één der firmanten of door opzegging. Ook een rechter kan op grond van zogenaamde wettige redenen ontbinding van een VOF bevelen. Wettige redenen kunnen onder andere zijn de wanprestatie van één der firmanten of langdurige ziekte. Veelal komen de firmanten in de firma overeenkomst overeen de VOF na ontbinding in bepaalde gevallen met de overgebleven firmanten voort te zetten. In geval van overlijden of uittreding wordt het aandeel van de overleden of uitgetreden firmant dan door de overige firmanten overgenomen.

Komende Wijziging Maatschap, VOF, CV in OV - OVR

Wetswijziging OV - OVR. Hoewel ondernemers die nu een rechtsvorm kiezen of wijzigen er nog geen rekening mee hoeven te houden, zal er een wetswijziging komen betreffende de Maatschap, Vennootschap onder Firma en de Commanditaire Vennootschap. Uitgebreide Informatie hieromtrent, is te vinden in Wijziging Maatschap, VOF, CV in OV.

Meer Ondernemingsvormen

© 2007 - 2014 Sila, gepubliceerd in Zakelijk (Zakelijk) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Commerciële organisatiesCommerciële organisatiesCommerciële organisaties zijn organisaties die naar winst streven. Ze worden ook wel profitorganisaties genoemd. Bij org…
Commanditaire Vennootschap (CV)Commanditaire Vennootschap (CV)De Commanditaire Vennootschap of CV -ook wel vennootschap bij wijze van geldschieting genoemd- is een vorm van vennootsc…
Rechtsvorm: de Vennootschap onder firma (vof)Een vennootschap onder firma is een rechtsvorm waarbij meerdere personen onder een gezamenlijke naam een bedrijf beheren…
De rechtspersoon; hoofdelijke aansprakelijkheid vervaltNaast personen van vlees en bloed bestaat er ook een rechtspersoon. Een rechtspersoon is natuurlijk geen menselijk perso…
De vennootschap onder firma (VOF) en de commanditaire venn"De vennootschap" is een special die u wegwijs maakt in de elementaire beginselen van de Belgische vennootschappen. De g…
Bronnen en referenties
  • Groenhart et al. Uw advocaat Thuis. Amsterdam: Trendboek

Reageer op het artikel "Vennootschap Onder Firma (VOF)"

Reacties

Riek Captein, 15-03-2013 20:06 #6
Hallo, graag zou ik willen weten wanneer je een maatschap hebt met een vennoot en het bedrijf is faiilliet. Ben je dan wanneer je beperkt bevoegd met beperkende bepalingen hebt. Zijn dan de erfgenamen ook verantwoordelijk.

Jeroen, 06-08-2012 20:14 #5
Volgens mij klopt het gedeelte aansprakelijkheid niet. Volgens de KVK is een venoot incl zijn prive vermogen aansprakelijk, en niet alleen het zakelijke firma deel.

De vof en aansprakelijkheid

Als vennoot bent u persoonlijk aansprakelijk voor de schulden van de vof. Ook als een andere vennoot deze heeft gemaakt. De schuldeisers van de zaak kunnen in eerste instantie terecht bij het vermogen van de zaak. Als dit onvoldoende is, kunnen zij aanspraak maken op het privé-vermogen van u en uw echtgenoot. U beperkt de aansprakelijkheid van uw echtgenoot door huwelijkse voorwaarden op te stellen. Als uw vennoot privé-schulden heeft, dan kunnen zijn schuldeisers niet terecht bij uw privé-vermogen, of het zakelijk vermogen van de vof. Reactie infoteur, 10-08-2012
Beste Jeroen,

Zie "Hoofdelijke aansprakelijkheid"

Mvg

Peter, 10-11-2009 20:17 #4
Als een VOF failliet gaat heeft het personeel dan nog recht op een ontslag vergoeding?

Melanie, 18-02-2008 06:23 #3
Duidelijke en volledige informatie! Ook de veranderingen die zullen gaan komen in 2008 in het andere artikel. Die meneer hier beneden moet gewoon een beetje beter kijken en lezen. :-) Ben benieuwd of het nog 2008 gaat worden. In ieder geval hou ik het nog maar op de gewone VOF nu.

m.vr.groet
Melanie Reactie infoteur, 18-02-2008
@ Melanie, voordat de wijziging in werking treedt, is het inderdaad de bedoeling om gewoon de 'oude VOF' structuur en route te volgen. En het gebeurt helaas wel vaker dat mensen niet zo goed lezen, hoe volledig de informatie ook is.
Fijn dat de informatie voor jou duidelijk is en bedankt voor je reactie!

Groetjes van Sila (auteur artikel)

Sila (infoteur), 24-01-2008 17:52 #2
@ Pieter, er staat een link in het artikel onder het kopje 'Komende wijziging Maatschap VOF en CV. Als je deze aanklikt, kun je hier van alles over lezen; ook het antwoord op je vraag!
Groet van Sila (auteur artikel)

Pieter 't Hart, 24-01-2008 16:58 #1
Wanneer gaat de V.O.F. over in OV?

Infoteur: Sila
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Reacties: 6
Schrijf mee!