InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Wat is corporate communicatie?

Wat is corporate communicatie?

Wat is corporate communicatie? Ccorporate communicatie bestaat uit drie vormen van communicatie, namelijk managementcommunicatie, marketingcommunicatie en organisatiecommunicatie.

Managementcommunicatie

Managementcommunicatie is communicatie door leidinggevenden, oftewel managers. Zij geven leiding, controleren en organiseren. Het is belangrijk dat beslissingen die vanuit het management worden gemaakt, duidelijk worden gecommuniceerd naar medewerkers toe.

Marketingcommunicatie

Bij marketingcommunicatie gaat het om communicatie op producten – en dienstenniveau. Hoe ziet het product of de dienst eruit? Aan welke mensen wil je het verkopen (wat is de doelgroep), op welke manier zet je het in de markt (middelen) en via welke distributiekanalen? Bij marketingcommunicatie wordt er onderscheid gemaakt tussen “above” en “below the line”. Above heeft te maken met reclame, bijvoorbeeld in de vorm van commercials op televisie. Below heeft te maken met sponsoring, direct mail et cetera.

Organisatiecommunicatie

Organisatiecommunicatie is de overkoepelende term voor communicatie naar verschillende doelgroepen: public relations (pers), public affairs (overheid), investor relations (investeerders), arbeidsmarktcommunicatie (communicatie naar toekomstige werknemers), communicatie naar stakeholders (corporate advertising), milieucommunicatie en interne communicatie (werknemers).

Public relations

Public relations is de communicatie tussen een organisatie en haar publieksdoelgroepen. Om een bepaald publiek te informeren of te beïnvloeden, wordt er gebruikgemaakt van interne en externe communicatie, met behulp van tekst, advertenties, publiciteit en promoties. PR werkt op basis van imago-onderzoek. Het doel is het scheppen of in stand houden van een goed imago.

Public affairs

Public Affairs is de functie waarmee een onderneming inspeelt op de kansen en bedreigingen voor de organisatie, die voortkomen uit politieke en maatschappelijke veranderingen, publieke meningsvorming – en besluitvorming.

Interne communicatie

Interne communicatie is de communicatie van een bedrijf of organisatie met de medewerkers of andere internen. Een voorbeeld van interne communicatie is een prikbord met meldingen, of omroepen via de intercom. Toegespitst op een organisatie heeft interne communicatie te maken met de manier van communiceren naar de medewerkers toe. Het intranet, een afgeschermd gedeelte van het internet dat alleen voor medewerkers van het bedrijf beschikbaar is, kan een belangrijk middel zijn om de interne communicatie te bevorderen. Op de site staat informatie die niet naar buiten toe mag komen. Ook een personeelsblad is een medium om intern te communiceren.

Arbeidsmarktcommunicatie

Arbeidsmarktcommunicatie is, zoals de naam al zegt, communiceren met de arbeidsmarkt. Toch is het meer dan alleen het werven van personeel.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Carrieretijger
  • Lemento.com

Reageer op het artikel "Wat is corporate communicatie?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 12-06-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!