InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat doet een communicatiekundige?

Wat doet een communicatiekundige?

Een communicatiekundige, wat is dat eigenlijk? Dit artikel leert je de ins en outs van het werk van een communicatiekundige. Een communicatiekundige is niet alleen goed in 'communiceren' maar biedt veel meer!

Welke opleiding moet ik doen om communicatiekundige te worden?

Er zijn verschillende opleidingen die opleiden tot communicatiekundige. De universitaire opleiding 'Communicatiewetenschap' is daarvoor het meest geschikt. Deze opleiding kan je bijvoorbeeld aan de Universiteit Twente in Enschede volgen. Ook kan je de opleiding 'Communicatie- en Informatiewetenschappen' volgen in o.a. Amsterdam, Nijmegen en Groningen. Zie hier de website van de opleiding Communicatiewetenschap aan de Universiteit Twente. Ook aan de UvA kan je Communicatiewetenschap studeren, kijk dan hier.

Wat houdt de opleiding in?

In de bachelor van de opleiding aan de Universiteit Twente je alles wat maar met communicatie te maken heeft. Het is dus communicatie in de breedste zin van het woord. Zo leer je van alles over communicatiemodellen. Vaak verloopt communicatie via een bepaald model. Hoe accepteert een consument bijvoorbeeld een nieuw product? Hoe verloopt persoonlijke versus zakelijke communicatie? Ook leer je hoe bepaalde communicatieve vaardigheden een rol kunnen spelen in de zakenwereld. Denk bijvoorbeeld aan een functionerings- of beoordelingsgesprek.

Het zal je niet ontgaan zijn dat het internet tegenwoordig een enorme rol speelt in het menselijk leven. Nieuwe media zijn daarom een groot onderdeel van de opleiding. Hoe spreekt een website het meest aan? Ook tekstuele aspecten zijn belangrijk bij Communicatiewetenschap. Je leert bijvoorbeeld over bepaalde schrijftechnieken. Ook psychologie is een belangrijk aspect in de opleiding. Het is erg mooi om te leren hoe de menselijke psyche werkt, en hoe dit van invloed is op onze communicatie. Ook de communicatie in het bedrijfsleven is cruciaal. Hoe verloopt corporate communicatie? Hoe verander je het imago van een organisatie? De bachelor leert je dus van alles, van internet tot psychologie.

Na de bachelor kies je een master, dit is een specialisatie. Je kunt onder andere kiezen uit Corporate Communication en Health Communication. Stel: je kiest voor Health Communication. Dan word je specialist op het gebied van gezondheidscommunicatie. Je leert bijvoorbeeld veel over arts-patiënt communicatie. Ook weet je hoe je mensen moet voorlichten over bepaalde ziektes. Kies je voor Corporate Communication dan word je specialist op het gebied van communicatie in bedrijven. Je weet hoe je een imago kunt beïnvloeden, je weet hoe je communicatieprocessen binnen een organisatie kunt verbeteren.

Welke baan kan ik verwachten als communicatiekundige?

Als afgestudeerd communicatiewetenschapper kan je eigenlijk alle kanten op. Dat is het fijne aan de opleiding. Je kunt bijvoorbeeld een eigen communicatiebureau beginnen, gericht op marketing of juist op corporate communicatie. Ook kan je als gezondheidscoördinator aan de slag, als je de master gezondheidscommunicatie hebt gedaan. Met de master marketingcommunicatie kan je als marketingdeskundige aan de slag, en natuurlijk ook je eigen marketingbureau oprichten. Maar ook al wil je niet ondernemer worden, dan zijn er nog meer dan genoeg kansen op een goede baan. Ieder groot bedrijf heeft een communicatiekundige in dienst, er is dus genoeg werk!
© 2009 - 2019 Anny87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat doet een communicatiekundige?"

Reacties

Anny87 (infoteur), 18-01-2010 22:40 #2
Het kan zijn dat je "verwachtte" dat er een betere uitleg in stond over wat een communicatiekundige doet. Maar zoals ik al aangeef: met communicatiewetenschap kun je alle kanten op. Het ligt eraan welke master je kiest. Het artikel is bedoeld om men enkel kennis te laten maken met de studie "Communicatiewetenschap" aan de universiteit, deze studie volg ik namelijk zelf, en om een algemeen beroepsbeeld te schetsen. Bovendien geef ik voor meer informatie links naar de verschillende universiteiten, waar veel meer informatie staat over beroepsmogelijkheden.

Vulpen (infoteur), 15-01-2010 09:38 #1
Heb het artikel gelezen, maar er staat nou eigenlijk niet precies in wat een communicatiedeskundige nu precies doet. Dat is ook logisch, aangezien dat enorm veel werkzaamheden zijn. Maar ik verwachte een betere uitleg over wat hij doet, niet wat zijn opleiding inhoudt en wat voor werk je ermee kan krijgen. Want naast marketing, Corporate- en andere communicatie, kan een communicatiedeskundige nog véél meer doen en in de praktijk doen zij dat ook. Presenteren bijvoorbeeld, zich specialiseren in lichaamstaal, copy and concept writing, etc.

Infoteur: Anny87
Gepubliceerd: 29-09-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 2
Schrijf mee!