InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Contract per email is ook rechtsgeldig

Contract per email is ook rechtsgeldig

Contract per email is ook rechtsgeldig Een contract afsluiten doen we steeds vaker via het internet met elektronische handtekening, per email. De vraag is nu of een contract per email ook geldig is en wat u kunt doen als u van een contract af wilt? Wat zijn dan de regels? Hoe bewijst u dat u een mail heb verstuurd en is een e-mail bewijs. Ook een bedrijf als Copy Confirm kan helpen, waarbij u belangrijke mails kunt laten opslaan en ze later weer kunt gebruiken om aan te tonen dat de mail echt is. Ontvanger en verzender van de mail krijgen dan een bevestiging van de email.

Het Burgerlijk Wetboek

Het Burgerlijk Wetboek is inmiddels zo aangepast, dat contracten vaak ook per email mogen worden afgesloten en rechtsgeldig zijn. Onder omstandigheden wordt een email zelfs gezien als een geschrift. Ook bij communicatie tussen burger en overheid geldt de email als een rechtsgeldig medium. Wel moet de beoogde ontvanger van de mail vooraf hebben ingestemd met de elektronische communicatie.

Contract per email afsluiten rechtsgeldig

In Nederland geldt geen vormeis voor contracten. Het mooiste voorbeeld is wel een veiling, waar u door uw hand op te steken kunt bieden. Eenmaal afgehamerd, zit u aan uw bod vast. Elke afspraak tussen twee personen is een overeenkomst. Een mail kan daarvan als bevestiging dienen. Ook een bestelling via internet is een opdracht tot koop, waar u aan vast zit. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden om er het rechtsgeldige kopen op afstand van te maken. U hebt ook allerlei wettelijke rechten als het om het kopen op internet gaat.

Elektronische handtekening

Het BW 3 artikel 15a stelt dat een elektronische handtekening dezelfde rechtsgevolgen heeft als een handgeschreven handtekening,als de methode die daarbij is gebruikt voor authentificatie voldoende betrouwbaar is, gelet op het doel waarvoor de elektronische gegevens werden gebruikt en op alle overige omstandigheden van het geval.

Een schriftelijk contract sluiten

De wet stelt bij sommige soorten contracten ook de expliciete eis dat deze schriftelijk vastgelegd moeten worden. Het gaat dan om overeenkomsten, die zo belangrijk zijn, dat er extra garanties geboden moeten worden. Ook deze contracten of handelingen kunnen per email worden afgesloten. Er zijn wel een aantal eisen aan verbonden:
  • Raadpleegbaar zijn. De email moet door beide partijen gemakkelijk te lezen en te verwerken zijn. Als bijvoorbeeld een bestandsformaat wordt gebruikt dat door een partij om welke reden dan ook niet kan worden geopend, is het ongeldig als overeenkomst. Een door een virus aangetaste mail, of bestanden die niet gangbaar zijn, zijn goede voorbeelden hiervan.
  • Authenticiteit. De overeenkomst mag niet gemakkelijk te manipuleren of te wijzigen zijn. Mogelijkheden hiertoe bieden het pdf format en een ondertekening met een digitale handtekening.
  • Dateerbaar. Over de datum mag geen misverstand mogelijk zijn. De datum moet direct zijn af te leiden uit het elektronische document.
  • Identificeerbaarheid. Duidelijk en identificeerbaar moeten zijn wie de overeenkomst sluiten. Een digitale handtekening kan hierbij behulpzaam zijn.

Wanneer kan ik een overeenkomst ontbinden?

De wet stelt dat overeenkomsten die langs elektronische weg zijn gesloten, ook langs elektronische weg mogen worden ontbonden. Hierbij gelden wel zorgvuldigheidseisen. Belangrijke zorgvuldigheidseisen zijn:
  • Het moet raadpleegbaar zijn.
  • Het moet verifieerbaar zijn.
  • Het moet dateerbaar zijn.
  • De identiteit van de partijen moet zijn vastgesteld en bekend zijn.

Wat zijn de uitzonderingen bij kopen op afstand

De digitale oplossing geldt niet voor de volgende soorten overeenkomsten:
  • Overeenkomsten over onroerende zaken, met uitzondering van huurovereenkomsten.
  • Afgeven van een extra borg of garantie.
  • Overeenkomsten waarbij een rechter, notaris of vergelijkbare instantie ingeschakeld moet worden.
  • Testamenten, legaten en degelijke.

Slot emailcontract afsluiten als elektronische overeenkomst

Voor deze laatste categorie van overeenkomsten moet u in dit digitale tijdperk echt nog steeds een stuk papier pakken. Anders is het contract niet rechtsgeldig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tijdelijk contract opzeggenEen tijdelijk contract loopt van rechtswege af, dus na afloop van de termijn die in het contract wordt genoemd. Het is e…
Opzegvergoedingen contract energieleverancier (consumenten)Opzegvergoedingen contract energieleverancier (consumenten)Vanaf het moment dat de energiemarkt vrij (geliberaliseerd) is, hebben mensen de mogelijkheid om zelf te kiezen voor een…
Wat moet er in een geldlening contract staan?Wat moet er in een geldlening contract staan?Ga je een geldlening als particulier aan, dan doe je er verstandig aan om een contract op te stellen. Dit gebeurt standa…
Zonder contract (arbeidsovereenkomst) werkenZonder contract (arbeidsovereenkomst) werkenWanneer je werkt voor een werkgever, krijg je een contract (arbeidscontract) of arbeidsovereenkomst. Je bent werknemer w…
Een verzonden email terughalen: zo werkt hetEen verzonden email terughalen: zo werkt hetIedereen kent het wel: je hebt net een email verstuurd en ontdekt ineens een stomme spelfout, je komt erachter dat je de…

Reageer op het artikel "Contract per email is ook rechtsgeldig"

Reacties

Peekaboo, 04-03-2015 18:33 #2
Ik had hier eens op internet een lening aangegaan (was fraude maar had ik nog niet door) en na veel toeters en bellen komt er via mijn emailadres een prachtig gekleurd contract uit Benin dat xxxx Euro verzekering moet betalen, taxen enz en een maandelijke afbetaling van xxx. Ik ben zo dom geweest dit te te tekenen. Is dit contract rechtsgeldig of niet of kan ik het gewoon verscheuren. Dank voor een zeer spoedig antwoord! Peekaboo Reactie infoteur, 27-04-2018
Beste Peekaboo,
Als u getekend hebt, wordt het altijd lastiger om er vanaf te komen maar als er sprake is van fraude kunt u het beste aangifte doen bij de politie en niet betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Karin, 02-04-2012 11:53 #1
Is een huurcontract ook rechtsgeldig indien de opdracht is gegeven per e-mail? In wat voor mate heb je dan te maken met koop op afstand (je koopt nl. niets, maar doet een belofte om op een bepaalde datum iets te huren). Reactie infoteur, 27-04-2018
Beste Karin,
1. Als u via het internet wat huurt, is dat zeer waarschijnlijk kopen op afstand als het een tijdelijke huur is:

https://financieel.infonu.nl/diversen/8172-kopen-op-afstand-is-bij-wet-geregeld.html

2. Een huurcontract vereist ook een handtekening van de huurder.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-05-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Reacties: 2
Schrijf mee!