InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > De verschillende culturen binnen een bedrijf

De verschillende culturen binnen een bedrijf

Bedrijfsculuren zijn zeer belangrijk om de werkstijl te bepalen binnen een bedrijf of organisatie. Daar wordt in bepaald hoe er gewerkt wordt, het machtsverschil, wat wel en niet kan enz. Bedrijfsculturen komen in elk bedrijf weer terug in 4 varianten. Het kan voor een persoon ook bepalen of hij zich fijn voelt in een organisatie of niet. De 4 culturen zijn rollencultuur, machtscultuur, personencultuur en de taakcultuur.

Definitie bedrijfscultuur

In een bedrijfscultuur zijn bepaalde regels opgenomen, zowel geschreven als ongeschreven. Een bedrijfscultuur is: een verzameling opvattingen over het werk, over elkaar, over zichzelf en over de organisatie. Dit levert regels op. Deze regels bepalen weer hoe men zich dient te gedragen, hoe men met elkaar omgaat en hoe men dient te handelen. De bedrijfscultuur geeft aan hoe personen binnen een organisatie functioneren en wat voor een verwachtingen worden er aan bepaalde personen gesteld.

Verschillende culturen

Er zijn 4 verschillende cultuurtypes.
  • Rollencultuur
  • Machtscultuur
  • Personencultuur
  • Taakcultuur

Rollencultuur

Bij een rollencultuur is de organisatie gebaseerd op regels en procedures. Dit zorgt voor stabiliteit en zekerheid binnen de organisatie. De verschillenden functies binnen het bedrijf geven de toon aan en niet de mensen die de functies uitvoeren.

Machtscultuur

Bij de machtcultuur draait de gehele organisatie om de topfiguur. De topfiguur heeft de organisatie uitgebreid met als belangrijkste persoon hijzelf. In deze cultuur zijn weinig regels en procedures opgesteld, beslissingen worden ad hoc genomen.

Personencultuur

De personencultuur kenmerkt zich door de prioriteit te geven aan het individu binnen de organisatie. Het bedrijf staat als het ware in dienst van de medewerkers. Een manager binnen dit bedrijf is gelijk aan de medewerkers. Er wordt alleen van management gebruik gemaakt, omdat dit nu eenmaal nodig is binnen een organisatie.

Taakcultuur

De taakcultuur kenmerkt zich door taakgerichtheid en professionaliteit. Elke afdeling van de organisatie heeft een grote zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Het behalen van resultaat is de grote drijfveer binnen het bedrijf.
© 2008 - 2017 Aron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De verschillende culturen binnen een bedrijf"

Infoteur: Aron
Laatste update: 01-06-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!