De verschillende culturen binnen een bedrijf
Bedrijfsculuren zijn zeer belangrijk om de werkstijl te bepalen binnen een bedrijf of organisatie. Daar wordt in bepaald hoe er gewerkt wordt, het machtsverschil, wat wel en niet kan enz. Bedrijfsculturen komen in elk bedrijf weer terug in 4 varianten. Het kan voor een persoon ook bepalen of hij zich fijn voelt in een organisatie of niet. De 4 culturen zijn rollencultuur, machtscultuur, personencultuur en de taakcultuur.
Definitie bedrijfscultuur
In een bedrijfscultuur zijn bepaalde regels opgenomen, zowel geschreven als ongeschreven. Een bedrijfscultuur is: een verzameling opvattingen over het werk, over elkaar, over zichzelf en over de organisatie. Dit levert regels op. Deze regels bepalen weer hoe men zich dient te gedragen, hoe men met elkaar omgaat en hoe men dient te handelen. De bedrijfscultuur geeft aan hoe personen binnen een organisatie functioneren en wat voor een verwachtingen worden er aan bepaalde personen gesteld.
Verschillende culturen
Er zijn 4 verschillende cultuurtypes.
- Rollencultuur
- Machtscultuur
- Personencultuur
- Taakcultuur
Rollencultuur
Bij een rollencultuur is de organisatie gebaseerd op regels en procedures. Dit zorgt voor stabiliteit en zekerheid binnen de organisatie. De verschillenden functies binnen het bedrijf geven de toon aan en niet de mensen die de functies uitvoeren.
Machtscultuur
Bij de machtcultuur draait de gehele organisatie om de topfiguur. De topfiguur heeft de organisatie uitgebreid met als belangrijkste persoon hijzelf. In deze cultuur zijn weinig regels en procedures opgesteld, beslissingen worden ad hoc genomen.
Personencultuur
De personencultuur kenmerkt zich door de prioriteit te geven aan het individu binnen de organisatie. Het bedrijf staat als het ware in dienst van de medewerkers. Een manager binnen dit bedrijf is gelijk aan de medewerkers. Er wordt alleen van management gebruik gemaakt, omdat dit nu eenmaal nodig is binnen een organisatie.
Taakcultuur
De taakcultuur kenmerkt zich door taakgerichtheid en professionaliteit. Elke afdeling van de organisatie heeft een grote zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Het behalen van resultaat is de grote drijfveer binnen het bedrijf.