InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Belang van een goede bedrijfsleider

Belang van een goede bedrijfsleider

Goed leiderschap in een organisatie is heel belangrijk. Het kan het verschil maken tussen goed en slecht presteren van een organisatie. De leider is de baas in de organisatie en moet zich er ook naar gedragen. Anders kan het heel slecht aflopen met de organisatie, omdat mensen over de leider heen gaan lopen en hun eigen ding gaan doen.

Leiderschap speelt beslissende rol bij goed functioneren

Er kan aangenomen worden dat leiderschap een beslissende rol speelt bij het goed functioneren van een onderneming. Leiderschap is altijd van essentieel belang, en het leiderschap van teams is daarop geen uitzondering.

Maar wat zijn dan de kenmerken van de man die het best leiding kan geven in een omgeving met complexe problemen die hij met hulp van een stel kundige directeuren moet zien te overwinnen.

Is de beste leider degene die de groep het liefst als leider heeft en die wat betreft reputatie en gedrag het best beantwoordt aan het beeld wat de groep van een goede leider heeft? Of is de beste leider degene van wie met de grootst mogelijke zekerheid verwacht mag worden dat hij in zijn dienstjaren zijn team in staat zal stellen de doelstellingen te realiseren?
Het is jammer voor de democratie data verkozen leiders niet noodzakelijkerwijs de effectieve leiders zijn die hun doelen weten te bereiken. Als een keuze moet worden gemaakt tussen de twee typen leider, dan is vanuit een oogpunt van goed management slechts een optie mogelijk: de effectieve leider moet gekozen worden. Een populairdere maar minder effectieve leider creëert een droomwereld, waarin de langetermijnvoordelen worden opgeofferd aan profijt op de korte termijn. De essentie van een leider is dat hij de doelen bereikt die hij zichzelf stelt, of de instelling waar hij deel van uitmaakt nastreeft.

De karaktereigenschappen van een leider

De karaktereigenschappen van de leider blijkt een bruikbare graadmeter voor zijn succes. De leider moet in de eerste plaats goed van vertrouwen zijn. Hij moet de mensen accepteren zoals ze zijn en hij heeft geen las van jaloezie of wantrouwen. Ook is hij een sterk, dominant figuur met een grote morele betrokkenheid bij externe doelen en doelstellingen. Daarbij is een goede leider kalm en onverstoorbaar bij controverses, hij heeft een praktische realistische instelling.

Verder is hij iemand die tolerant genoeg kan zijn om altijd naar anderen te luisteren, maar sterk genoeg om hun advies naast zich neer te leggen.

De geslaagde leider komt naar voren als iemand die denkt in zeer positieve termen. Hij gebruikt concepten die waardering tonen vooral voor mensen die hun doelen bereikten, die niet opgeven en zich inspannen.
© 2008 - 2019 Aron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Belang van een goede bedrijfsleider"

Infoteur: Aron
Laatste update: 01-06-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!