InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Communicatie, teamwork en integriteit binnen een bedrijf

Communicatie, teamwork en integriteit binnen een bedrijf

Communicatie, teamwork en integriteit binnen een bedrijf Het belangrijkste binnen een bedrijf is integriteit, teamwork en communicatie. Dit zijn de belangrijkste waarden van een organisatie of bedrijf. Deze waarden staan allemaal met elkaar in verbinding.

Communicatie

Communicatie vormt de basis van alle contacten, samenwerkingen, eigenlijk van de gehele organisaties. Door communicatie kan een organisatie ontstaan.

Een organisatie maakt gebruik van interne en externe communicatie. De interne communicatie die geschied door middel van middelen als nieuwsbrieven, vergaderingen en bedrijfsuitjes zorgen ervoor dat er een eenheid ontstaat binnen het bedrijf. Communicatie houdt de werknemers op de hoogte van nieuwe en bestaande ontwikkelingen en zorgt ook voor een goede bedrijfssfeer.

De externe communicatie richt zich op de contacten, zoals klanten, pers en concurrentie buiten het bedrijf. Als een bedrijf veel aan externe communicatie heeft kan het zijn contacten goed behouden en tevreden stellen. Zonder deze contacten kan de organisatie ook niet bestaan want zonder klanten, positieve mediaberichten en een goede positionering ten opzichte van de concurrentie gaat de organisatie failliet.

Teamwork

Communicatie vormt dus de basis van alle contacten, zowel intern als extern; dus is dit een belangrijke pilaar in een organisatie. Een andere belangrijke pilaar sluit hierop aan namelijk teamwork. Ook zonder goed teamwork zal een organisatie niet lang bestaan. Teamwork vormt ook een spil. Door middel van interne communicatie kan de sfeer in een team verbeteren. Maar mensen moeten ook met elkaar kunnen samenwerken. Als het team niet goed op elkaar is afgestemd zal het afgeleverde werk ook geen echte eenheid vormen. Teamwork geeft een grote toegevoegde waarde aan organisaties. Samenwerking en daarbij kennis en ervaringen delen en verder ontwikkelen vormt vaak de integrale missie van een organisatie.

Intensieve samenwerking met elkaar alsook met haar netwerkcontacten levert de nodige synergie op. Op deze wijze wordt kennis gedeeld. Succes eveneens. Daarin ligt de inspiratie van ieders ontplooiing. En ook de ontplooiing van een organisatie.

Integriteit

Integriteit is een ethische norm welke vaak geldt voor alle contacten. Door de communicatie ontstaan die contacten, zo ook samenwerken.

Integriteit bij de werknemers bestaat ook uit hart voor de zaak hebben. Er met zijn allen voor gaan. Hierbij hoort ook het vertrouwen binnen de organisatie. Zonder vertrouwen komt een organisatie nergens. Vertrouwen tussen werkgever en werknemers, vertrouwen in de organisatie zelf en vertrouwen van en naar de contacten toe. Dit is dus de derde belangrijke pilaar van een organisatie.

Door deze 3 pilaren kan een organisatie “leven”. Het zijn de grondvesten. Bij de uitleg hierboven wordt al duidelijk dat deze drie pilaren ook zeker niet zonder elkaar kunnen; zonder teamwork is de communicatie tussen de contacten praktisch zinloos en zal de integriteit ook niet erg hoog in het vaandel staan bij de organisatie.
© 2008 - 2019 Aron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Informatie en communicatieInformatie en communicatieWanneer is iets informatie of een gegeven? Of zit daar geen verschil tussen? En hoe zit het met die eindeloze getallen?…
Interne analyseEen interne analyse is een analyse waarbij je het bedrijf of product zelf analyseert, zoals het woord intern al aangeeft…
Marketingplan: Interne analyseMarketingplan: Interne analyseDe interne analyse is de eerste stap die u zet als u een marketingplan gaat schrijven. In dit artikel staat uitgelegd wa…

Reageer op het artikel "Communicatie, teamwork en integriteit binnen een bedrijf"

Infoteur: Aron
Laatste update: 01-06-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!