InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Europa & de Nederlandse webrichtlijnen

Europa & de Nederlandse webrichtlijnen

Europa & de Nederlandse webrichtlijnen De Nederlandse overheid is druk bezig met het verbeteren en toegankelijker maken van zijn websites. Vanaf eind 2010 moeten alle websites van het Rijk aan de Nederlandse webrichtlijnen voldoen. U kunt dan denken aan functioneel, technisch maar ook redactioneel goede websites die toegankelijk zijn voor iedereen. Drempelvrij, ook voor blinde en slechtziende gebruikers en bijvoorbeeld computergebruikers met oude of juist moderne computers, mobieltjes of tablets.

Wettelijk kader voor websites

Nederland heeft geen wettelijk kader met betrekking tot de toegankelijkheid van overheidssites. Daarmee is Nederland in Europa een uitzondering. Aangespoord door het parlement werden web richtlijnen opgesteld en werd bepaald, dat de rijksoverheid daaraan in 2010 moest voldoen. Dat is nogal wat, want in Europa voldoen maar een paar procent van de overheidssites aan de minimale eisen van een goede toegankelijkheid. Net zoals bij de EU Dienstenrichtlijn, loopt Nederland voor.

Europese Commissie

Op zoek naar een goede aanpak, kijkt de Europese Commissie met volle belangstelling naar de werkwijze in ons land. Nederland wijkt namelijk op twee punten af van de rest:
  • Een wettelijk kader ontbreekt.
  • De webrichtlijnen gelden voor de integrale bouwkwaliteit van een overheidssite en niet alleen de toegankelijkheid.

Om de kwaliteit te toetsen en verbeteren is een kwaliteitsmodel opgesteld, en zijn aanvullende instrumenten ontwikkeld.

Webrichtlijnen

Bij het begrip toegankelijkheid denk je al gauw aan de toegankelijkheid voor de bezoeker. Maar dat is maar een deel van het verhaal. De webrichtlijnen hebben ook tot doel dat de sites toegankelijker en onderhoudsvriendelijker te maken voor de overheid zelf. Daarmee dalen de beheerkosten van de sites. Bovendien wordt nu veel beter dan in het verleden rekening gehouden met de zoekmachines op internet. Denk aan de zoekmachine optimalisatie voor machines als Google en de verschillende browsers. Een site wordt daarmee sneller, goedkoper en beter vindbaar.

De EU dienstenrichtlijn

Een belangrijk onderdeel van de invoering van de EU Dienstenrichtlijn is een goed functionerend elektronisch loket. Drempelvrij en klantvriendelijk opgezet. Ook hierbij zullen de nieuwe webrichtlijnen van groot nut zijn. Het is een extra druk voor instellingen en bedrijven om werk van hun website te maken.

Waarmerk drempelvrij

Er bestaat inmiddels een heus waarmerk, het waarmerk drempel vrij, met als site drempelvrij.nl. Wanneer een website voldoet aan de eisen van de Stichting Waarmerk drempelvrij.nl mag een site het groene waarmerk dragen.

Wehkamp

Ook het bedrijfsleven omarmt steeds meer de webrichtlijnen. Zo is bijvoorbeeld Wehkamp als een van de eerste gelauwerd met het waarmerk. Wehkamp ziet het drempel vrij maken van de website als een zeer logisch verhaal. Deze marktleider op het gebied van thuis winkelen doet dat niet alleen vanuit maatschappelijke overwegingen, maar ziet ook allerlei commerciële voordelen. Naar verwachting zullen nog vele bedrijven volgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Europa & de Nederlandse webrichtlijnen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 14-07-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Europa’s invloed
Schrijf mee!