InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Goed werkgeverschap

Goed werkgeverschap

Goed werkgeverschap Laatst zei iemand: “Ik ben een goede werkgever” en dat wat zijn eigen perceptie van hoe een goed werkgeverschap eruit ziet. Hij vulde aan dat hij wel van een medewerker had gehoord, dat die hem wel oké vond. Iemand oké vinden is leuk, maar maakt nog geen goede werkgever. Wat zijn nu belangrijke criteria voor goed werkgeverschap?

Lastig

Om te beginnen is het niet gemakkelijk, lang niet iedereen is geschikt zelf een goede werkgever te zijn. Een goed ondernemer maakt nog geen goed werkgever. Als je dat onderkent dan heb je altijd een keuze in handelen.
  • Iemand anders de dagelijkse leiding geven.
  • Zelf een (zwaar) leerproces in gaan.
  • Geen werkgever worden.

Geen werkgever worden

Om met het laatste te beginnen is het zeker niet gemakkelijkste optie. Dromen van een leuk bedrijf en deze droom dan op moeten geven is helemaal niet gemakkelijk. Zelfkennis is nodig om tot deze beslissing te komen en bij voorkeur niet door ervaring opgedaan. Je bent immers met mensen bezig. Veel ondernemers beperken het zelfstandig ondernemerschap tot de eenmanszaak, waarbij maar de vraag is of het een kwestie van ‘beperken’ is.

Een (zwaar) leerproces in gaan

Een leerproces in gaan kan altijd, maar de overweging hierin te stappen is belangrijk. Dan doemt vervolgens de vraag op om welke reden je zelfstandig ondernemer bent geworden. Een goed werkgeverschap houdt ook in dat je met zaken te maken krijgt rond loonafrekening en als je dit al uitbesteed, heb je nog steeds de ontwikkeling van de mensen. Maar ook als er iets aan de hand is met de werknemer moet je in actie komen, verder moet er eventueel gepland worden en moet je de zogenaamde ‘slecht nieuws’ gesprekken kunnen voeren.
Natuurlijk kan je ook een aantal zaken nalaten, maar gemotiveerde en gerespecteerde medewerkers zijn over het algemeen toch echt het meest productief. Daarmee meteen gezegd dat je dus tijd en energie moet steken in je mensen, als je al in staat met om een goede selectie te maken en de juiste personen aan te nemen. Dit soort processen worden vaak onderschat. Waarbij ‘even’ een uitzendbureau inschakelen zeker niet de beste optie is.

Iemand anders de dagelijkse leiding geven

Voor de zelfstandig ondernemer vaak de meest lastige oplossing, want je geeft gevoelsmatig het heft uit handen en dat is voor de meeste ondernemers niet het oorspronkelijke idee. Het gevoel is legitiem, maar soms wel de beste oplossing voor je onderneming.
Daar komt wel een volgend aspect om de hoek en dat is het samenspel tussen de ondernemer en de man of vrouw die de dagelijkse leiding op zich neemt. Meestal is de betere ondernemer niet ook de betere manager en met het onderkennen heb je een essentiële stap gezet. Maar een volgende stap is net zo belangrijk … de man of vrouw die je aanvult. Daarmee ook meteen gezegd dat de ondernemer geen kloon van zichzelf moet zoeken. Als ondernemer heb je de visie en moet te gebruik maken van de vaardigheden van de manager die je aanvult om die visie mee gestalte te geven. Behalve een klik moet hij of zij je ook aanvoelen, is signalen oppakken en deze omzetten naar activiteiten, deze meten en je organisatie naar een hoger plan brengen teneinde meer winst te behalen binnen gestelde kwaliteitsnormen.

En daar hoort ook personeelsleden aannemen of ontslaan, voorgangen en ontwikkelingen bewaken en het algehele proces managen bij. Als dat samenspel lukt is een plus een plots drie geworden. Je hebt de eigen handen vrij om je visie gestalte te geven, je organisatie kan zich ontwikkelen binnen de geselde normen en je bent een goed werkgever.

Tot slot

Te veel ondernemers die beginnen staan hier niet bij stil, de Kamer van Koophandel is niet voorzien van de mensen die dit goed kunnen begeleiden en professionele bureaus zijn vaak erg duur. Er zijn wel wat initiatieven van stichtingen die professionals achter de hand hebben, die willen en kunnen begeleiden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Goed werkgeverschap"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 04-03-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!