InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Wat is een werknemersschadeverzekering (WSV)?

Wat is een werknemersschadeverzekering (WSV)?

Wat is een werknemersschadeverzekering (WSV)? De aansprakelijkheid van de werkgever voor schade aan de werknemer gaat zeer ver. De werkgever is zelfs nog aan te spreken voor schade aan de werknemer als hij vanaf het werk nog naar de kroeg gaat. Een werknemersschadeverzekering (WSV) kan problemen voorkomen. Ook bij niet werkgerelateerde schades is de werkgever vaak aan te spreken voor schades. De werkgever wordt door wetgeving als het ware verplicht om voorzieningen te treffen om het risico te verzekeren. Gedurende het werk is de werknemer verzekerd op de aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB), maar de dekking schiet tekort.

Waarom een werknemersschadeverzekering?

Deze verzekering is ontwikkeld als antwoord op een aantal rechtelijke uitspraken en uitspraken van de Hoge Raad. De rechters kiezen in grensgevallen steeds vaker de kant van de werknemer. Hierdoor krijgen werkgevers steeds meer verantwoordelijkheden toegeschoven. De claims kunnen ze niet altijd indienen op de AVB. De werknemersschadeverzekering springt in dit gat en biedt dekking voor de werkgever. De dekking is afgestemd om de ruimere aansprakelijkheid van de werkgever voor zover het niet te claimen is op de AVB.

Goed werkgeverschap

Onder de noemer “goed werkgeverschap” worden steeds meer verantwoordelijkheden verschoven naar de werkgever. Vanuit de gedachte om de werknemer te beschermen, worden de lasten op de schouders gelegd van de werkgever. Ook bijvoorbeeld stichtingen met vrijwilligers moeten na gaan denken over deze risico’s. Er bestaat namelijk ook een verantwoordelijkheid voor stagiaires en vrijwilligers.

Wat houdt de werknemersschadeverzekering in?

Deze verzekering biedt dekking ter aanvulling op de AVB. Bij een ongeval dat werkgerelateerd is volgt er een uitkering op de werknemersschadeverzekering als er geen claim op de AVB kan worden ingediend. De schade die door een ongeval is veroorzaakt wordt vergoed door deze verzekering. Het is als het ware een vangnet. Als het niet te claimen is op de AVB, kan de werknemersschadeverzekering worden aangesproken. Het is dus geen aansprakelijkheidsverzekering. Kwesties met betrekking tot aansprakelijkheid vallen niet onder de WSV te claimen.

Werkgever hoeft niet verantwoordelijk te zijn

Bij een werkgerelateerd ongeval hoeft de werkgever niet verantwoordelijk te zijn voor de schade. Het werkgerelateerd zijn is voldoende om tot uitkering over te gaan. Hierdoor loopt het vergoedingsproces snel. Er hoeft niet exact uitgezocht te worden hoe de schade is ontstaan. De werkgever kan de werknemer zelfs helpen om de schade vergoed te krijgen. Ook bij twijfel of er een claim moet worden ingediend op de AVB of de WSV, kan gekozen worden voor de werknemersschadeverzekering. De verzekeraar gaat de schade-uitkering eventueel weer verhalen bij de verzekeraar van de AVB.

Ook uitkering bij een indirect verband met het werk

De WSV keert uit bij werkgerelateerde ongevallen, maar waar ligt de grens? Er wordt door verzekeraars een ruim begrip gehanteerd. Ook indirecte verbanden met het werk zijn voldoende om tot uitkering over te gaan. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan een ongeval tijdens een bedrijfsuitje. Doordat het georganiseerd is vanuit het werk is het indirect werkgerelateerd. Ook risico’s tijdens het woon / werk verkeer vallen onder de dekking.

De WSV is te vergelijken met een collectieve ongevallenverzekering, maar met een ruimere dekking. De meeste ongevallenverzekeringen keren het verzekerde som uit bij blijvende invaliditeit of bij overlijden. De WSV keert ook uit bij tijdelijke invaliditeit. De WSV kan een nuttige aanvulling zijn voor bedrijven, stichtingen en instellingen. Een grote claim bij een ongeval kan faillissement betekenen.
Bronnen en referenties
  • http://www.hdi-gerling.nl/verzekeringen/special_lines/werknemersschade

Reageer op het artikel "Wat is een werknemersschadeverzekering (WSV)?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 11-01-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!