Hoe maak je een sterk merk en logo?

Hoe maak je een sterk merk en logo? Je hebt je eigen bedrijf, hoera! Maar hoe zet je dit nu goed in de markt? Een belangrijk onderdeel van je bedrijf is je logo. Hoe ziet dit eruit? Welke kleuren gebruik je? Er zijn verschillende tips en trucs die ook de grootste merken gebruiken om een logo te maken dat iedereen herkent én mooi vindt.

Wat is een sterk merk?

Als je denkt aan sterke merken, dan denk je bijvoorbeeld aan Mars en Coca Cola. Dit zijn gevestigde merken; merken die een naam hebben opgebouwd.

Kleurgebruik en consistentie

Continu je logo veranderen, steeds een andere boodschap overbrengen... dat is geen goede manier om je merk neer te zetten. Je wilt namelijk dat je logo herkenbaar is. Hoe kunnen mensen je logo herkennen als je steeds een ander logo hebt? Het kan zijn dat je alsnog je logo een keer wilt vernieuwen. Houd het dan in elk geval herkenbaar.

Coca Cola is een goed voorbeeld: ook al is het logo door de jaren heen veranderd, de basiskleuren zijn nog altijd rood, wit en zwart. Het valt je op als je naar sterke merken kijkt dat er altijd maar weinig basiskleuren worden gebruikt. Zwart op wit en rood op wit (en zwart plus rood op wit) doen het sowieso heel goed. Hoe minder kleuren, hoe sterker het logo. En: hoe eenvoudiger, hoe beter. Kijk dus ook eens of je dingen weg kunt laten.

In 1930 werd het kleurgebruik pas echt goed doorgevoerd toen Coca Cola de Kerstman liet creëren. Denk maar eens aan de kleuren van de kerstman. Rood en wit, en rond zijn buik een zwarte riem. De Kerstman heeft, logischerwijs, de kleuren van Coca Cola.

Je merk presenteren

Branding

'Brand' is het Engelse woord voor merk en eigenlijk hebben de Amerikanen er gewoon een werkwoord van gemaakt dat met 'merken' vertaald kan worden. 'Branding' is niet meer en niet minder dan je merk in de markt zetten. Je laat zien waar je voor staat als bedrijf en waar je sterk in bent. Coca Cola heeft het bijvoorbeeld al in de naam: zij maken cola. Daarbij associeer je hun logo ook met cola. Cola drinken wordt een belevenis. Dat is een sterke manier van branding: cola wordt hiermee bijzonder.

Jouw merk - uniek!

Wil je een top of mind-positie binnen de merkwereld, dan wordt dat steeds lastiger naarmate de concurrentie groter is. Waarom zou een consument juist jou moeten kiezen? Wat maakt jou uniek? Gebruik jouw unieke kenmerk in je naam en je merk. Coca Cola heeft cola in de naam, want zij maken de lekkerste cola. Hun cola bruist, en de naam in het logo 'bruist' mee (golfbeweging).

Verder doet Coca Cola veel met beleving, iets dat steeds belangrijker wordt in onze maatschappij. Mensen willen leuke dingen ervaren. Als ze het idee krijgen dat ze met jouw merk een leuker, voller leven hebben, en nieuwe dingen meemaken, dan willen ze zich sneller aan je binden. Coca Cola doet dit door met Kerst reclames te maken met sneeuw, gezelligheid en lichtjes, mensen die schaatsen op het ijs... en door een extra slogan te gebruiken: 'Open happiness' (open geluk). Coca cola is niet zomaar een drankje, het draagt eraan bij dat je gelukkiger wordt. Je geniet intens van cola. Vorig jaar startte Coca Cola in de VS een campagne waarbij ze benadrukten dat cola overal lekker bij smaakte. Oftewel: neem altijd cola mee, want het smaakt overal bij.

Zo zijn er van veel merken voorbeelden te vinden. Let eens op reclames. Wat brengen ze over? Welk gevoel en welke beleving zitten erachter? Hoe kun jij zo'n gevoel of beleving overbrengen? Wat moeten mensen voelen en denken als ze aan jouw merk denken - als ze jouw product gebruiken?

Persoonlijk zijn

Hoe meer merken, hoe meer mensen, hoe meer grote fabrieken... des te meer willen mensen persoonlijk worden geholpen. Gebruik social media, zoals Twitter en Facebook (lees meer over social media), om dichter bij je klant te komen en te ontdekken wat je klant wil. Reageer snel en blijf altijd vriendelijk. Zo houden mensen een posieve associatie bij jouw merk en kun je ook verwachten dat mond-tot-mondreclame effectiever zal worden.

In het kort

  • Wees consistent in je merkuitingen
  • Breng een beleving/gevoel over
  • Kijk naar hoe andere (grote) merken het doen
  • Wees persoonlijk
  • Laat je merk qua naam en logo passen bij de beleving en het product
  • Presenteer je unieke kenmerken
  • Houd je logo zo eenvoudig mogelijk, ook qua kleuren

Lees verder

© 2012 - 2024 Maresa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Co-branding de definitie, voor en nadelen en ontwikkelingenCo-branding is een type merk extensie, het wordt veel gebruikt in de commerciële wereld. Het gebruik van deze methode is…
Logos Quiz Game; merken raden is de nieuwe hypeLogos Quiz Game; merken raden is de nieuwe hypeLogos Quiz Game is een applicatie voor iPod, iPhone en iPad gemaakt door Javier Perez Estarriaga. De spellen worden uitg…
Het maken van een huisstijlDe huisstijl is voor een bedrijf heel belangrijk. Een goede huisstijl straalt een bepaalde boodschap uit naar de buitenw…
Een echte Ray-Ban zonnebril herkennenEen echte Ray-Ban zonnebril herkennenRay-Ban is een zeer populair merk, dat vooral bekend staat om zijn zonnebrillen. Wanneer je een Ray-Ban zonnebril koopt,…
Goed werkgeverschapGoed werkgeverschapLaatst zei iemand: “Ik ben een goede werkgever” en dat wat zijn eigen perceptie van hoe een goed werkgeverschap eruit zi…
Maresa (130 artikelen)
Laatste update: 21-07-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.