InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Verwarmingsketel en stookinstallaties: onderhoud en keuring

Verwarmingsketel en stookinstallaties: onderhoud en keuring

Verwarmingsketel en stookinstallaties: onderhoud en keuring Stookinstallaties worden gebruikt om, met behulp van een brandstof, bijvoorbeeld water of lucht te verwarmen. De eigenaren van installaties zijn zelf verantwoordelijk voor een goede werking van de installaties. In de wetgeving is verplicht om installaties gecertificeerd te laten keuren en onderhouden volgens een bepaald onderhouds- en keuringsregime. Keuringen en onderhoud van stookinstallaties moeten worden uitgevoerd door installatiebedrijven die SCIOS gecertificeerd zijn.

Onderhouds- en keuringregime stookinstallaties

Hoe vaak een stookinstallatie moet worden onderhouden en gekeurd is afhankelijk van of er sprake is van niet gasgestookte of gasgestookte installaties. Voorbeelden van niet gasgestookte installaties zijn installaties gestookt met hout, kolen, lichte olie, halfzware olie en gasolie. Voor het onderhouds- en keuringsregime is tevens het nominaal vermogen van de installatie van belang. Voor zowel gasgestookte en niet gasgestookte installaties geldt dat installaties met een vermogen lager dan 20 kW zijn vrijgesteld van keuringsplicht. Gasgestookte installaties zijn zelfs tot een vermogen van 100 kW vrijgesteld. Een gasgestookte installatie met een vermogen hoger dan 100 kW moet eens per vier jaar worden gekeurd. Niet gasgestookte installaties met een vermogen tussen de 20 en 100 kW moeten eens per vier jaar worden gekeurd, wanneer het vermogen meer dan 100 kW bedraagt eens per 2 jaar. Het uitvoeren van periodiek onderhoud is alleen nog verplicht als de noodzaak uit de keuring blijkt.
In het onderstaande schema is de keuringsfrequentie weergegeven.

Vermogen stookinstallatie (kW) Keuringsfrequentie niet gasgestookte installatie Keuringsfrequentie gasgestookte installatie
<20--
<1001x / 4 jaar-
≥1001x / 2 jaar1x / 4 jaar

Vermogens cascade geschakelde stookinstallaties moeten worden opgeteld

Overigens is het ook mogelijk dat meerdere kleine installaties (die geen keuringsplicht hebben) gezamenlijk wel onder het keuringregime vallen. Een voorbeeld is als er 3 cascade gasgestookte installaties zijn van ieder 50 kW. Elke afzonderlijke installaties is vrijgesteld van keuringplicht omdat het vermogen lager ligt dan 100 kW. Omdat de installaties geschakeld zijn moeten de vermogens worden opgeteld. In dit geval is er dan sprake van 50 + 50 + 50 = 150 kW. Omdat het nominaal vermogen dan hoger is dan 100 kW moeten de drie installaties eens per vier jaar worden gekeurd.

De ingebruikname keuring van gasgestookte en niet-gasgestookte installaties is overigens niet meer verplicht volgens de wet. Toch is het goed die ook uit te voeren. Met een dergelijke keuring heeft de gebruiker namelijk de garantie dat de installatie veilig functioneert, energiezuinig is en er een optimale verbranding plaatsvindt.

SCIOS

Het is belangrijk dat de keuringen van stookinstallaties eenzelfde, hoge niveau hebben. Om het niveau van keuringen te kunnen borgen is de de Stichting Certificatie Inspectie en Onderhoud Stookinstallaties (SCIOS) opgericht. SCIOS hanteert een kwaliteitssysteem voor stookinstallaties met een nominaal vermogen van 100 kW of meer. SCIOS heeft hiertoe onder andere een SCIOS-certificatieregeling opgezet. Deze SCIOS-certificatieregeling is erkend door de overheid.

Installatie- of onderhoudsbedrijven kunnen, indien ze aan de voorwaarden van de certificatieregeling voldoen, een certificaat verkrijgen. Met dat SCIOS-certificaat bewijzen de bedrijven dat de keuringen die ze aan de installaties uitvoeren voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen.

Indien een installatie- of onderhoudsbedrijf niet (mee) blijkt te voldoen aan de certificatie-eisen, kan het certificaat uiteindelijk worden ingetrokken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het afsluiten van een servicecontract op uw c.v. installatieBijna alle huizen in Nederland worden verwarmd met behulp van een centrale verwarmingsinstallatie die op gas werkt. Voor…
Het onderhoud van de wagenVoor veel mensen is het wat onduidelijk waarom de wagen een periodiek onderhoud nodig heeft en hoe alles precies in zijn…
Kosten onderhoud Porsche - Cayenne, Boxster en Cayman SKosten onderhoud Porsche - Cayenne, Boxster en Cayman SDe Porsche is een prachtige auto en goed onderhoud is daarom belangrijk. Het beste kun je dit onderhoud laten plegen doo…
Het eigen huis als bodemloze putHet eigen huis als bodemloze putWat een eigen huis in werkelijkheid kost, openbaart zich bij huiseigenaren vaak pas ná aankoop. Volgens een onderzoek va…
Onderhoud je CV-ketel: tipsOnderhoud je CV-ketel: tipsHet is fijn wanneer je CV-ketel goed functioneert als de winter er aan komt. Een energieservice of monteur kan je CV-ket…
Bronnen en referenties
  • www.infomil.nl
  • www.scios.nl

Reageer op het artikel "Verwarmingsketel en stookinstallaties: onderhoud en keuring"

Reactie

Jan de Jongh, 27-10-2016 16:38 #1
Mijn vraag is als ik een verwarmingsmonteur heb die niet gecertificeerd is, mag deze dan onderhoudswerkzaamheden uitvoeren in een cv ruimte waar een cascade opstelling is boven de 100 kilowatt (bv 3x50 kilowatt)? Met vriendelijke groet Jan de Jongh.

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 04-06-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Onderhoud en keuringen
Reacties: 1
Schrijf mee!