InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Issuemanagement

Issuemanagement

Issuemanagement is interventie in de publieke opinie. Issuemanagement speelt zich in verschillende domeinen af en doorloopt verschillende fasen: via informele communicatie komt het issue in de openbare ruimte terecht en uiteindelijk in de politiek.

Wat is issuemanagement?

Issuemanagement is interventie in de publieke opinie. Issues zijn maatschappelijke thema’s die in de politiek, bij de pers, bij publiek en/of op stakeholderniveau spelen en van invloed zijn op de ontwikkeling van publieke opnies.

Issuemanagement: domeinen

Issues groeien en daarbij zijn er fasen te onderkennen. De fasen worden gekenmerkt door vijf domeinen:
  • Het private domein
  • Het actorendomein
  • Het publieke domein
  • Het politieke domein
  • Het overheidsdomein

Issueportfolio

Issuemanagement gaat primair uit van de maatschappij. Er is vaak sprake van een samenhangend geheel van issues: het “issueportfolio”. Issues managen “naar keuze” is relatief, omdat we te maken hebben met een krachtenveld in de samenleving.

Publieke opinie definitie

Issues en publieke opnies zijn gevestigde, de “staande” meningen van (het merendeel van) de bevolking over de inrichting van de samenleving. Alle issues zijn morele kwesties. Het gaat bij issues om het betekenis verlenen aan de werkelijkheid. Publieke opinie is vaak ongevoelig voor rationele argumenten.

Framing

Betekenisverlening is een kwestie van het (re) organiseren van ervaringen. Dat wordt “framing” genoemd. Als het frame gevormd is, trekt dit feiten aan die daar bij passen.

Issues, trends en mediahypes

Issues en mediahypes

Er is onderscheid te maken tussen een issue en een mediahype. Een mediahype is een mediabrede, snel piekende nieuwsgolf die één gebeurtenis als startpunt heeft en voor het grootste deel het gevolg is van zichzelf versterkende processen bij nieuwsproductie. Dat heftige karakter hebben issues zelden.

Trends

Issues maken deel uit van “grotere sociale referentiekaders”. Dat soort kaders gaat lang mee. “Trends” zijn ontwikkelingslijnen die vijftig jaar of langer groeien, zoals individualisering en globalisme. Issues ontstaan uit een trend.

Issues: fasen van issuevorming

Fase 1; informele communicatie

Fase 1 is de fase van informele communicatie. Mensen wisselen waarnemingen en gedachten uit en verlenen betekenis aan de wereld. Veel van die informele communicatie is verifiërend en bevestigend. De voedingsbodem ligt in de dagelijkse gesprekken en uitwisselingen.

Fase 2: formalisering en de rol van feiten

Het proces krijgt een formeler karakter: de actoren formaliseren zich in verenigingen en actiegroepen. Zij verlenen een nieuwe betekenis aan oude verschijnselen. Dat doen zij door een ander stuk van de werkelijkheid te belichten en te voorzien van argumentatie. Formele actoren hebben een zeker belang, in tegenstelling tot informele actoren.

Fase 3: openbare ruimte

De actoren in de tweede fase hebben een standpunt geformuleerd, dat van feiten en argumentatie voorzien is.Zij hebben ook een label toegevoegd. In fase 3 wordt het issue de openbare ruimte in gezonden.

Fase 4; politieke arena

Het issue komt terecht in de politiek. Politici gebruiken de media om hun eigen standpunt in de openbare ruimte te bespreken.

Fase 5: de overheid

Het proces van meningsvorming tot meerderheidsstandpunt verloopt van informeel naar formeel en via (massa)communicatie naar de politiek en de overheid. Hierbij kun je denken aan beleidsvorming.
Gerelateerde artikelen
Issues managementIssues managementWanneer er issues, onderwerpen of geschilpunten zijn die voor langere tijd spelen bij publieksgroepen van een organisati…
De Basisbeginselen van CommunicatieDe Basisbeginselen van CommunicatieDe betekenis van van ‘communicatie’ volgens het woordenboek luidt: ‘door praten, schrijven, gebaren, gezichtsuitdrukking…
AgendasettingtheorieAgendasettingtheorieDe agendasettingtheorie houdt in dat de macht van de media ligt in de selectie van onderwerpen waarover ze berichten. De…
Informatie en communicatieInformatie en communicatieWanneer is iets informatie of een gegeven? Of zit daar geen verschil tussen? En hoe zit het met die eindeloze getallen?…
Bronnen en referenties
  • Issuemanagement in kort bestek - E. Schoonman

Reageer op het artikel "Issuemanagement"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 25-12-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!