Ondernemers: test uzelf op de 6 ondernemerscompetenties!
U denkt aan een eigen bedrijf starten. Voor het ondernemerschap en als beginnend ondernemer dient u wel aantal kwaliteiten te bezitten. Als u niet de juiste ondernemerscompetenties bezit kunt u die nog op tijd bijschaven. Het is in ieder geval belangrijk dat u eventueel gemis aan vaardigheden onderkent en er aan werkt voordat u een eigen bedrijf of onderneming opstart. De meeste ondernemerschapstesten baseren zich op 6 kerncompetenties.
Maar wat zijn nu eigenlijk de ondernemerscompetenties die u dient te bezitten als u een eigen bedrijf starten wil?
Ondernemers dienen de behoeften en verwachtingen van de ‘markt’ te kennen
Wat kunt u nu eigenlijk verstaan onder behoeften? Klanten kunnen een drietal behoeften hebben.
Primaire behoeften
De zaken waaraan als eerste voldaan moet worden. Denkt u aan schoon drinkwater, voldoende (gezond) voedsel en een dak boven uw hoofd. Daarna volgt verwarming in de winter. Vervolgens kunt u denken aan inkomsten. Voor de meesten betekent dit werk, zodat in ieder geval deze primaire of ook wel eerste levensbehoeften betaald kunnen worden.
Relationele en sociale behoeften
Behoeften die betrekking hebben op uw identiteit. U maakt onderdeel uit van een groep. Dit kan een gezin zijn, een sociale groep (bijvoorbeeld Nederlander), een vriendengroep (bijvoorbeeld een beste vriend of vriendin hebben). Het is belangrijk dat u zich gewaardeerd voelt zoals u bent en dat u ergens bijhoort.
Ontwikkelingsbehoeften
Deze behoeften hebben ermee te maken dat u het gevoel heeft dat u verder komt in het leven. U wordt ouder, wijzer, u gaat misschien meer verdienen, u rondt een opleiding af.
Verwachtingen
Verwachtingen slaan op de manier dat mensen denken dat hun behoefte vervuld zal gaan worden. Deze verwachtingen staan onder invloed van wat een klant eerder heeft meegemaakt. Dit kunnen zeer hardnekkige denkbeelden zijn: goedkoop is duurkoop enzovoorts. Ondernemers dienen wel inzicht in het verwachtingspatroon van hun klanten te hebben! Als u weet wat uw klant verwacht kunt u hier op inspelen.
Creëren en innoveren
Waarom wordt er zo veel waarde toegekend aan innovatie? Innovatie is een speerpunt van de Nederlandse regering. Door innovatie worden banen gecreëerd. Verder ontstaat er meer omzet en daardoor economische groei. Het is belangrijk voor Nederland om creatieve, nieuwe oplossingen voor bestaande problemen te bedenken. Alleen daardoor kan Nederland voorop blijven lopen en de concurrentie door de lagelonenlanden weerstaan. U als ondernemer dient met iets nieuws of een toegevoegde waarde op de proppen te komen. Waarom heeft uw dienst of product anders zin? Vroeger of later wordt er anders toch weer botweg op de prijs geconcurreerd.
Gedrevenheid en ambitie tonen
Als u ondernemer wordt moet u zichzelf continu motiveren. Er is niemand die volcontinu met een stok achter de deur staat om u tot hogere omzetten of betere prestaties te motiveren. U bent eigen baas. U bent de enige belanghebbende in dit spel. Misschien moet u zelfs in de toekomst uw eigen werknemers motiveren. Voordat u met een eigen onderneming start is het zaak om zicht te hebben op uw eigen motivatie. Kunt u zichzelf jaar in jaar uit oppeppen?
Beslissen en initiëren
U bent de belangrijkste persoon in uw onderneming. U denkt niet te lang na en neemt op tijdig de juiste, misschien niet altijd populaire maatregelen. Denkt u maar eens aan de economische crisis. Het zou ook zo maar kunnen zijn dat u besluit om weer terug in loondienst te gaan. Of u moet door tegenvallende omzetten personeel ontslaan. Dat is inderdaad een scenario dat nogal eens voorkomt.
Plannen en organiseren
Indien planmatig werken niet uw sterkste punt is, moet u zichzelf afvragen of ondernemer worden wel zo'n goede optie is. U moet doelgericht te werk gaan en regelmatig hoofd- en bijzaken scheiden. Agendabeheer, planning, regelmatig betalen enzovoorts zijn onlosmakelijk verbonden met een succesvolle onderneming.
Ondernemen is omgaan met verandering en aanpassen
Ondernemen betekent snel en flexibel te zijn. Het economische klimaat kan zo omslaan. U dient ook open te staan voor trends en innovaties om slagvaardig bij bijvoorbeeld veranderende wetgeving toch uw bedrijfsdoelstellingen te kunnen halen. Dus niet met oogkleppen op werken, maar oog blijven houden voor de omgeving om u heen!
Lees verder