Internationale webshops: de Duitse markt biedt kansen

Internationale webshops: de Duitse markt biedt kansen Eigenaars van webshops kijken regelmatig over de grens. Steeds vaker zelfs. Landen zoals Duitsland volgen de trend: online aankopen zitten in de lift. Maar die stijgende lijn is in Duitsland nog sterker dan elders. Dat betekent dat ook Nederlandse ondernemers kansen hebben op de Duitse online markt. Je moet echter wel weten wat je doet, en welke fouten te vermijden. De Nederlands-Duitse Handelskamer adviseert. Een Duitse webshop. Tenminste, een webshop uit Nederland die zich focust op de Duitse markt. Nederlandse ondernemingen vinden het betreden van de Duitse markt via online-verkoop steeds interessanter. Dit constateert de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK). De Handelskamer begeleidt jaarlijks honderden bedrijven bij hun eerste stappen op de grootste buurmarkt: Duitsland. Alleen gaat dat nog niet altijd van een leien dakje. “Hoewel het inrichten van een Duitse webshop een betrekkelijk eenvoudige stap lijkt, zien wij toch regelmatig dat fundamentele verschillen te laat worden opgemerkt”, zegt Johan Spijksma, exportadviseur van de DNHK. Het gevolg? Onnodige fouten, die tot vertraging of zelfs mislukking van je mooie plannen leiden. “Zonder goede voorbereiding moet je niet in Duitsland van start gaan”, onderstreept Spijksma.

Volop kansen

Toch is de online markt in Duitsland vooral een potentieel succesverhaal. Duitsland biedt Nederlandse bedrijven heel wat kansen op het gebied van online-verkoop. In het tweede kwartaal van 2011 bestelden de oosterburen bijvoorbeeld voor het 'verpletterende' bedrag van 5,2 miljard euro bij webwinkels. De DNHK gaat ervan uit dat dit bedrag deel uitmaakt van een forse stijgende lijn, nu en in de toekomst. De Nederlandse e-commerce groeit natuurlijk ook, maar de Duitse groeit sterker.

Wat bied je aan in je webshop?

De snelst groeiende productcategorieën die in Duitsland online geshopt worden zijn textiel, kleding en schoenen. Daarna volgen media, beeld- en geluidsdragers, elektronica, computers en randapparatuur, hobby, verzamel- en vrijetijdsartikelen.

Inhaalslag in internetgebruik

Duitsland is online, maar nog niet zo 'online als zou kunnen', zogezegd. Ofwel, in de woorden van Johan Spijksma: “Duitsland is momenteel bezig met een inhaalslag op het gebied van internetgebruik. Inmiddels zijn 52,7 miljoen personen boven de 14 online. Dat is bijna 65 procent van alle Duitsers”. Ook op het gebied van sociale netwerken zoals Facebook, wordt in Duitsland die inhaalslag gemaakt. 25 procent van alle Duitsers heeft inmiddels een Facebook account.

Duitse E-commerce: fundamenteel anders

Belangrijk is wel dat je je realiseert dat e-commerce markten in Nederland en Duitsland fundamenteel van elkaar verschillen. “Eén van de zaken waar Nederlandse aanbieders rekening mee moeten houden, is het feit dat de Duitse consument het liefst ook bij een Duitse webshop koopt”, zegt Andreas Giese van adviesbureau Dexport. Hij weet waarover hij praat, want Giese adviseert snelgroeiende bedrijven en bekende merken bij het opzetten en optimaliseren van hun online marketing voor de Duitse markt. Wat blijkt? Maar een luttele 16 procent van de Duitsers koopt online producten in andere Europese landen. Maar wat als je niet Duits bént? Dan doe je gewoon Duits. De gouden tip is om de webshop een Duitse uitstraling te geven door bij lay-out en vormgeving uit te gaan van Duitse standaarden. Een ander belangrijk punt zijn de algemene verkoopvoorwaarden, die aan het Duitse recht moeten voldoen.

Lange-termijnstrategie

“Wie de Duitse markt wil veroveren heeft bovendien een goede lange termijn strategie nodig. Bij het opbouwen van een nieuw merk in Duitsland kun je niet over één nacht ijs gaan”, waarschuwt Giese. “Voor groei op de Duitse markt zijn een ijzersterk businessplan, grote marketinginspanningen en doorlopende verbetering een must.” Dat zijn tips die overigens alle webshop-eigenaars ter harte kunnen nemen.

Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK)

De Nederlands-Duitse Handelskamer is contactpersoon voor alle aspecten van handel tussen Nederland en Duitsland. Naast het verstrekken van informatie, organiseert de DNHK ook seminars zoals ‘E-commerce en social media in Duitsland’. Meer weten? Kijk op www.dnhk.org.
© 2011 - 2024 Mariawrites, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Duits-Nederlandse Handelskamer: inschakelen!Duits-Nederlandse Handelskamer: inschakelen!Duitsland staat al enige jaren in de top 5 van de sterkste economieën ter wereld. Met een economische groei van 3%, een…
Over de grens: Nederlandse ondernemers in DuitslandOver de grens: Nederlandse ondernemers in DuitslandAls ondernemer de grens over naar Duitsland. Hoe populair is die keuze? Welke deelstaten zijn favoriet bij Nederlandse i…
Noordrijn-Westfalen: 'handelsreus' van DuitslandNoordrijn-Westfalen: 'handelsreus' van DuitslandNoordrijn-Westfalen (ofwel NRW) is veruit de belangrijkste handelspartner van Nederland onder de Duitse deelstaten. Voor…
Exporteren naar DuitslandExporteren naar DuitslandHet grootste deel van de Nederlandse export gaat naar Duitsland. Het is erg aantrekkelijk voor Nederland om handel te dr…

Verkoop je zelfgemaakte spullen!Verkoop je zelfgemaakte spullen!De verkoop van zelfgemaakte spullen is weer helemaal in. De webshops met origineel handwerk schieten als paddenstoelen u…
Wanneer moet ik BTW afdragen?BTW, ook wel omzetbelasting genoemd, belast goederen op hun weg van de producent naar de consument. Om BTW-plichtig te z…
Bronnen en referenties
  • Persbeicht Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK)
Mariawrites (540 artikelen)
Gepubliceerd: 28-09-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.