Internationale webshops: de Duitse markt biedt kansen
Eigenaars van webshops kijken regelmatig over de grens. Steeds vaker zelfs. Landen zoals Duitsland volgen de trend: online aankopen zitten in de lift. Maar die stijgende lijn is in Duitsland nog sterker dan elders. Dat betekent dat ook Nederlandse ondernemers kansen hebben op de Duitse online markt. Je moet echter wel weten wat je doet, en welke fouten te vermijden. De Nederlands-Duitse Handelskamer adviseert.
Een Duitse webshop. Tenminste, een webshop uit Nederland die zich focust op de Duitse markt. Nederlandse ondernemingen vinden het betreden van de Duitse markt via online-verkoop steeds interessanter. Dit constateert de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK). De Handelskamer begeleidt jaarlijks honderden bedrijven bij hun eerste stappen op de grootste buurmarkt: Duitsland. Alleen gaat dat nog niet altijd van een leien dakje. “Hoewel het inrichten van een Duitse webshop een betrekkelijk eenvoudige stap lijkt, zien wij toch regelmatig dat fundamentele verschillen te laat worden opgemerkt”, zegt Johan Spijksma, exportadviseur van de DNHK. Het gevolg? Onnodige fouten, die tot vertraging of zelfs mislukking van je mooie plannen leiden. “Zonder goede voorbereiding moet je niet in Duitsland van start gaan”, onderstreept Spijksma.
Volop kansen
Toch is de online markt in Duitsland vooral een potentieel succesverhaal. Duitsland biedt Nederlandse bedrijven heel wat kansen op het gebied van online-verkoop. In het tweede kwartaal van 2011 bestelden de oosterburen bijvoorbeeld voor het 'verpletterende' bedrag van 5,2 miljard euro bij webwinkels. De DNHK gaat ervan uit dat dit bedrag deel uitmaakt van een forse stijgende lijn, nu en in de toekomst. De Nederlandse e-commerce groeit natuurlijk ook, maar de Duitse groeit sterker.
Wat bied je aan in je webshop?
De snelst groeiende productcategorieën die in Duitsland online geshopt worden zijn textiel, kleding en schoenen. Daarna volgen media, beeld- en geluidsdragers, elektronica, computers en randapparatuur, hobby, verzamel- en vrijetijdsartikelen.
Inhaalslag in internetgebruik
Duitsland is online, maar nog niet zo 'online als zou kunnen', zogezegd. Ofwel, in de woorden van Johan Spijksma: “Duitsland is momenteel bezig met een inhaalslag op het gebied van internetgebruik. Inmiddels zijn 52,7 miljoen personen boven de 14 online. Dat is bijna 65 procent van alle Duitsers”. Ook op het gebied van sociale netwerken zoals Facebook, wordt in Duitsland die inhaalslag gemaakt. 25 procent van alle Duitsers heeft inmiddels een Facebook account.
Duitse E-commerce: fundamenteel anders
Belangrijk is wel dat je je realiseert dat e-commerce markten in Nederland en Duitsland fundamenteel van elkaar verschillen. “Eén van de zaken waar Nederlandse aanbieders rekening mee moeten houden, is het feit dat de Duitse consument het liefst ook bij een Duitse webshop koopt”, zegt Andreas Giese van adviesbureau Dexport. Hij weet waarover hij praat, want Giese adviseert snelgroeiende bedrijven en bekende merken bij het opzetten en optimaliseren van hun online marketing voor de Duitse markt. Wat blijkt? Maar een luttele 16 procent van de Duitsers koopt online producten in andere Europese landen. Maar wat als je niet Duits bént? Dan doe je gewoon Duits. De gouden tip is om de webshop een Duitse uitstraling te geven door bij lay-out en vormgeving uit te gaan van Duitse standaarden. Een ander belangrijk punt zijn de algemene verkoopvoorwaarden, die aan het Duitse recht moeten voldoen.
Lange-termijnstrategie
“Wie de Duitse markt wil veroveren heeft bovendien een goede lange termijn strategie nodig. Bij het opbouwen van een nieuw merk in Duitsland kun je niet over één nacht ijs gaan”, waarschuwt Giese. “Voor groei op de Duitse markt zijn een ijzersterk businessplan, grote marketinginspanningen en doorlopende verbetering een must.” Dat zijn tips die overigens alle webshop-eigenaars ter harte kunnen nemen.
Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK)
De Nederlands-Duitse Handelskamer is contactpersoon voor alle aspecten van handel tussen Nederland en Duitsland. Naast het verstrekken van informatie, organiseert de DNHK ook seminars zoals ‘E-commerce en social media in Duitsland’. Meer weten? Kijk op www.dnhk.org.