Duits-Nederlandse Handelskamer: inschakelen!

Duits-Nederlandse Handelskamer: inschakelen! Duitsland staat al enige jaren in de top 5 van de sterkste economieën ter wereld. Met een economische groei van 3%, een exportgroei van 11,4%, een importgroei van 13,2% en een inflatie van slechts 2,3% neemt het land een benijdenswaardige positie in binnen Europa. Al jaren is Duitsland onze grootste handelspartner. De Duitse markt is interessant en aantrekkelijk voor veel Nederlandse bedrijven. Ondanks de vele overeenkomsten tussen Duitsers en Nederlanders zijn er ook essentiële verschillen. Wie overweegt om de Duitse markt te betreden doet er goed aan zich terdege van deze verschillen op de hoogte te stellen om teleurstellingen te voorkomen. Goede voorlichting is daarbij belangrijk. Deze voorlichting kan verstrekt worden door de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK), die vanwege haar vele connecties en jarenlange ervaring in beide landen, kan helpen bij een succesvolle entree op de Duitse markt.

Wat is de Duits-Nederlandse Handelskamer?

De DNHK is een kamer van koophandel voor beide landen. In beide landen zijn er ook vestigingen die de gezamenlijke belangen vertegenwoordigen. Door meer dan een eeuw ervaring en het aanknopen en onderhouden van connecties binnen alle mogelijk denkbare sectoren van zowel de Duitse als de Nederlandse markt is de DNHK hét startpunt voor ondernemingen die de stap naar de markt in het buurland willen ondernemen.

Ontstaansgeschiedenis van de Duits-Nederlandse Handelskamer

De DNHK is in 1905 ontstaan door de opening van het Eerste Nederlandse Koopmansgilde in Düsseldorf. Al snel volgden er vestigingen in Amsterdam, Berlijn, Frankfurt am Main, Den Haag, Hamburg, München en Stuttgart. Momenteel heeft de DNHK vestigingen in Berlijn, Düsseldorf en Den Haag.

Wat kan de Duits-Nederlandse Handelskamer betekenen?

Een Nederlandse ondernemer die de Duitse markt wil betreden, doet er goed aan deze eerst te verkennen. Hoewel Duitsers en Nederlands veel overeenkomsten hebben, zijn er op het gebied van zakendoen substantiële verschillen. Het kennen van en rekeninghouden met deze verschillen kan het verschil tussen een goede start of een mislukking uitmaken. De DNHK kan vanwege de connecties die door jarenlange ervaring zijn opgebouwd, bogen op een omvangrijke expertise die voor ondernemers van groot belang is.

Begeleiden van ondernemers

Een terreinverkenning begint vaak met een marktanalyse. De DNHK onderzoekt de perspectieven voor een ondernemer op de Duitse markt. Aan de hand van deze gegevens worden er verkooppartners gezocht die het product op de markt willen brengen, of worden er afnemers gezocht die rechtstreeks van de ondernemer willen afnemen. Tevens kan er hulp geboden worden bij het arrangeren van de eerste contacten. Bij deze eerste contacten kunnen ook medewerkers van de DNHK aanwezig zijn, waardoor klassieke valkuilen voor ondernemers die voor het eerst zaken doen met Duitse partner vermeden kunnen worden. Verder behoort ook after sales tot de service die verleend kan worden. Met andere woorden het gehele traject van een ondernemer die van plan is om de Duitse markt te betreden, kan begeleid worden. Overweegt een ondernemer om een vestiging in Duitsland te openen dan kan er ook juridisch advies gegeven worden of hulp bij de salarisadministratie en het afdragen van belastingen. Naast dit advies heeft de DNHK ook contact met de functionarissen die dit alles kunnen uitvoeren.

Voorbereiding van sollicitatie

Wanneer u overweegt om in Duitsland naar een vacature te solliciteren, dan bent u bij de DNHK ook aan het goede adres. Ook hier geldt dat het kennen van de gewoonten in Duitse bedrijven het verschil tussen succes of mislukking kan uitmaken. Ter voorbereiding biedt de DNHK seminars aan, waarin u zich kunt verdiepen in de Duitse taal en cultuur.

Belangrijke informatie

Wilt u goed op de hoogte blijven van de economische situatie in Duitsland en de mogelijkheden op de Duitse markt, dan vindt u op de site van de DNHK twee belangrijke publicaties.
  1. DNHK-Fact, een nieuwsbrief met o.a. actuele analyses van de Nederlands-Duitse markt
  2. DNHK-Markt, een economische magazine

Van beide publicaties is het actuele nummer digitaal in te zien op de site van de DNHK.

Andere instituten

In Nederland zijn nog twee andere belangrijke instituten gevestigd, waar veel informatie over de Duitse taal en cultuur te vinden zijn. Ook hiervoor geldt: wie als ondernemer of sollicitant de stap naar de Duitse markt overweegt, doet er goed aan om de sites van deze organisaties te raadplegen.

Duitsland Instituut
Deze organisatie is in Amsterdam gevestigd. Het instituut presenteert zichzelf als het kennisinstituut over Duitsland binnen Europa en richt zich op onderwijs, wetenschap en maatschappij. Het Duitsland Instituut zet zich in om Nederlands-Duitse netwerken op te zetten en uit te bouwen. Tevens biedt dit Instituut mogelijkheden voor stageplaatsen of uitwisselingen tussen beide landen.

Goethe Institut
Het Goethe Institut is een wereldwijde instelling met als doel het bekendheid geven aan het culturele, politieke en maatschappelijke leven in Duitsland. In Nederland heeft het Goethe Institut vestigingen in Amsterdam en Rotterdam. Taalcursussen worden in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag gegeven, zowel aan hen die Duits willen leren als aan hen die Duits willen onderwijzen. Bekend, vooral ook in het onderwijs, zijn de online taaloefeningen, die goed gedidactiseerd zijn.

Conclusie

De Duitse markt is een behoorlijk stabiele markt. Ondernemingen zijn goed georganiseerd volgens een structuur waarin hiërarchie belangrijk is. Nederlandse ondernemers doen er goed aan hier rekening mee te houden. Duitse ondernemers zijn over het algemeen solide handelspartners, voor wie kwaliteit en vakkennis voorop staan. Wees daarom goed voorbereid als u zichzelf en uw onderneming aan hen presenteert. Het is verstandig om u van tevoren goed op de hoogte te stellen van de Duitse taal en cultuur. U bent echt in het voordeel wanneer u fatsoenlijk Duits spreekt. Gaat u dat niet gemakkelijk af, overweegt u dan om van de diensten van de DNHK gebruik te maken. Het is beter om in een goed begin te investeren, dan achteraf te moeten constateren dat valkuilen te vermijden waren geweest. Op de genoemde sites zult u veel informatie vinden, waarmee u uw winst kunt doen.
© 2012 - 2020 Auteur, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Internationale webshops: de Duitse markt biedt kansenInternationale webshops: de Duitse markt biedt kansenEigenaars van webshops kijken regelmatig over de grens. Steeds vaker zelfs. Landen zoals Duitsland volgen de trend: onli…
Exporteren naar DuitslandExporteren naar DuitslandHet grootste deel van de Nederlandse export gaat naar Duitsland. Het is erg aantrekkelijk voor Nederland om handel te dr…
Duitse woorden: dagen, maanden, jaargetijden in het DuitsDuitse woorden: dagen, maanden, jaargetijden in het DuitsMaandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag... Januari, februari, maart, april, mei... Zomer, herfst, winter en herfs…
Zelfstandig OndernemenZelfstandig OndernemenSteeds meer mensen starten een zelfstandige onderneming. Wat is zelfstandig ondernemen precies? Zelfstandig ondernemen i…

Grote paardenwinkels in NederlandGrote paardenwinkels in NederlandIn Nederland zijn veel paardenliefhebbers en er zijn ook heel wat paardenwinkels waar je inkopen kunt doen voor ruiter,…
Holland America lines is een rederij met rijke historieHolland America lines is een rederij met rijke historieHolland America lines (HAL) is een rederij met een rijke historie. In 1871 begon de maatschappij met emigranten te vervo…
Bronnen en referenties
  • www.dnhk.org
  • www.duitslandinstituut.nl
  • http://www.goethe.de/ins/nl/ams/nlindex.htm

Reageer op het artikel "Duits-Nederlandse Handelskamer: inschakelen!"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Auteur
Gepubliceerd: 11-09-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!